Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Míg jó pár éve a klíma a legtöbb autó esetében a lehúzott ablakokat jelentette, mára szinte minden új autóban alapfelszereltséggé vált. Mint minden, ez is igényli a rendszeres karbantartást, és mivel egy rosszul működő egység akár az egészségünket is károsíthatja, igazán nem érdemes rajta spórolni.

Az orrunk remek diagnosztikai berendezés. Ha a kocsiban büdös van, de se halott túszok nincsenek a csomagtartóban, se a gyerekek/haverok nem hányták tele a hátulját múlt héten, és a majonézes szendvics sem esett be az ülések közé, valószínűleg a klíma a ludas. Ennek oka, hogy az őszi-téli időszakban, amikor alig használjuk a klímát (néha csak a megfelelő kenés kedvéért is érdemes bekapcsolni), a pára lecsapódása következtében nedvesség képződik a rendszerben, amely ideális élettér a különböző baktériumok számára. Ezek elszaporodása a kellemetlen szagokon túl veszélyes is az autóban ülőkre, hiszen allergiás reakciókat, légúti panaszokat is eredményezhet. Mivel a klíma eleve szárítja a levegőt, a nyálkahártya különösen érzékenyen reagál a baktériumok támadására.

Ha a meleg idő beálltakor kiderül, hogy szennyezett a rendszer, négy tisztítási módszer közül választhatunk, ám akár otthon állunk neki, akár a profikra bízzuk, egy dolog nem változik: első a pollenszűrő cseréje! Könnyű megállapítani, milyen állapotban van: ha tiszta fehér, még jó. Ha szürke a piszoktól, netán töredezettek a szélei, cserére szorul.

Csináld magad!

Ha otthon, költséghatékonyan szeretnénk klímát tisztítani, mindenképp a spray-s módszerek egyikét kell alkalmaznunk.

Az egyik a habfürdős. A klímatisztító habot durván kétezer forintért lehet beszerezni, használata végtelenül egyszerű: nagyjából a felét a légbeszívó üregbe fújjuk, míg a többit a beltérben lévő szellőzőnyílásokba. Ha mindent telefújtunk, hagyjuk hatni negyedóráig, majd nyissuk ki az ajtókat (hogy legyen huzat), és a motor beindítása után addig járassuk a klímát, míg az összes hab el nem párolgott. Ez elvileg elpusztítja az összes baktériumot, eltávolítja a szennyeződéseket, és pár napig érezhető illatot hagy maga után. Hátránya, hogy a hab nem feltétlenül jut el minden résbe, illetve folyadékká válva esetleg károsíthatja az elektronikát.

A másik módszer még olcsóbb, hiszen a folyékony klímatisztítók hatszáz forintnál kezdődnek. Ezek működése leginkább egy füstgránáthoz hasonlítható. A beltérben az összes szellőzőt kinyitva, a klímát járatva kinyitjuk a szelepet, majd felhúzott ablakokkal rázárjuk az ajtókat, és hagyjuk hatni a gázt. Néhány perc alatt körbejárja a rendszert, és elpusztítja a baktériumokat. Hátránya, hogy a habhoz hasonlóan ez is vegyszer, és nem feltétlenül jó, hogy mindent beborít.

Bízd a profikra!

Ugyan drágább, de a profi munka sokszor bőven megéri az árát, hiszen alaposabb, mint bármi, amit az otthoni eszközökkel megvalósíthatunk. A klímákra szakosodott cégek többsége három opciót kínál.

Az egyik az ózonos tisztítás. Ennek lényege, hogy egy ózongenerátor segítségével rendkívül instabil ózonmolekulákat juttatnak a rendszerbe. Mivel az ózon (O3) felezési ideje nagyon rövid, és minden vágya, hogy újra oxigén lehessen, az extra oxigénatom reakcióba lép a szennyeződésekkel, és az oxidáció során megköti azokat. Mivel szinte mindent oxidál, hatékony védelmet nyújt a vírusok, penészgombák és a szagokért felelős baktériumok ellen. Hatezerszer hatékonyabb fertőtlenítőszer, mint a klór. További előnye, hogy mivel nem vegyszer, semmilyen káros anyagot nem hagy az autóban. Az ózonos kezelés ára öt- és nyolcezer forint között változik.

Választhatjuk az ultrahangos módszert is. Ez azért hatékony, mert a gép öt mikronra bontja a hatóanyagot, és rezegtetve juttatja a csövekbe, ami így garantáltan körbejárja a kívánt területet. A kezelés végén filmréteget is képez a felületen, amely késlelteti a kórokozók újbóli elszaporodását. A szolgáltatás ára nagyjából ugyanannyi, mint az ózonosé.

Létezik úgynevezett direkt tisztítás is, nagy nyomással (5–6 bar) küldik be a hatóanyagot a rendszerbe, amely azon túl, hogy garantáltan eljut mindenhova, szinte leborotválja a szennyeződéseket.

És ha már szóba került a nyomás, érdemes azt is ellenőrizni, mennyi gáz maradt még a tartályban. Évente 10–15% veszteséggel lehet számolni, így előbb-utóbb minden autóban pótolni kell, hiszen a klíma használata megnöveli a fogyasztást, nem árt, ha ehhez némi teljesítmény is párosul. Töltés előtt nitrogént pumpálnak a rendszerbe, és ellenőrzik, nem szivárog-e valahol. Némi felárért UV-festéket is permeteznek, amitől egyértelművé válik, hol az esetleges hiba. Ha minden stimmel, a hiánytól függően háromtól tízezer forintig terjedő összegért töltik fel klímánkat a gyári értékekre.

Ha a töltést és a tisztítást is ugyanott csináltatjuk, legrosszabb esetben is meg kell úsznunk tizenötezerből, ennyit pedig bőven megér, hogy nem hiába égetünk több üzemanyagot, nem fertőző a levegő, és persze nincs az a melegrekord, amit ne vészelnénk át!

 Ez jó, de mi van, ha inkább családi autót vennék, tökéletes klímával? Ez!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.