Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Nappal olvadt latyak, éjszaka tartós fagyok. Ilyenkor elég csak a legközelebbi boltig gurulni, a végeredmény ugyanaz lesz, mintha országjárásra mentünk volna: az autónkhoz képest egy varacskos disznó is patyolattisztának tűnhet. Ám látszólag hiába értelmetlen a mosással bajlódni, a téli időszakban sokkal fontosabb rávennünk magunkat, mint a melegben.

Ha a házmester felsózza a járdát, megbüntethetik. A só ugyanis nem csak a jégnek, hanem a környezetnek, a növényeknek is árt, kimarja a kutyák lábát. A tilos sózni-szabály azonban nem érvényes a közútkezelőre – fontos a természetvédelem, a sót helyettesítő anyagok viszont jóval drágábbak... Egyre kevesebbet használnak belőle, de mint a törvény szövegéből is kiderül, az utak továbbra is nátrium-klorid oldattól tocsognak:

Sózni szabad

A 346/2008.(XII.30.) Korm.rendelet /5.§(2)/ értelmében 2009.01.01-től a belterületi közterületen – a közúti forgalom számára igénybe vett terület (úttest) kivételével – a síkosság-mentesítésére olyan anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti.

Hogy mit tesz a só autónkkal? Nagyjából mint az orosz üdőlőváros, Dzserzsinszk erdeivel a savas eső. A gumik tönkretételén túl segít az oxigénnek rozsdát csinálni, ezért korántsem csak esztétikai kérdés a téli autómosás.

Ha nem akarunk költeni a profi mosók szolgáltatásaira, magunk is nekikezdhetünk, de van néhány fontos szabály, amit be kell tartanunk. Kár lenne a fényezésért, a kefével nekiesős módszer helyett inkább egy gőzborotvára lesz szükségünk, hogy a koszos jégdarabokat kíméletesen leoldjuk az autóról. Ha ez megvan, jöhet a nagynyomású mosó. Ez már tényleg mindent leszed, ám érdemes vigyázni vele a lámpák környékén: a szigetelés ellenére a víz utat találhat a burán belülre, ahol zárlatot okozhat.

Ha biztosak vagyunk benne, nem maradt szilárd koszrészecske sehol sem, jöhet a sampon a szivaccsal, majd egy alapos öblítés. Ám a munka ezzel nem ért véget: hidegben a legfontosabb az alapos törlés, hiszen magától nehezen vagy sehogy sem szárad meg az autó. A díszlécek alatt és a résekben megmaradt víz amellett, hogy korróziót okoz, fagyás esetén még szét is feszíthet valamit. Elég, ha elpattan egy műanyag, az is épp elég bosszantó és drága.

Mosás után

Szárítás után sem vagyunk még készen: a zárakba jutó nedvesség főleg a távirányítós központi zár nélküli autókat sújtja, de mindenkinek tanácsos mosás után zárolajzó jégoldót fújni beléjük. A gumitömítésekhez fagyó ajtó darabokat téphet ki belőlük, ezért –ha épp nincs otthon fókazsír – érdemes szilikont használni.

Ha már ennyi időt szánunk az autónkra, érdemes ellenőrizni a folyadékokat is. Ha a hűtőrendszer és az ablakmosó fagyállóságára nem figyeltünk ősszel, már régen rossz, ha igen, most elég megnézni, megfelelőek-e a folyadékszintek. Cseréljük ki a szétfagyott ablaktörlőgumikat, ha csíkosan törölnek, nézzük meg, a gyakori használat miatt rendben működnek-e a lámpák, cseréljünk izzót, ha szükséges. A nedvességben tocsogó szőnyegek belülről rohasztják a padlólemezt, a kárpit teljes kiszárítása egy napi használatú autónál ilyenkor aligha lehetséges, de a kivehető szőnyegeket legalább mossuk ki és szárítsuk meg.

Így nyugodtabban várhatjuk a tavaszt és a nyarat, amikor jóval nagyobb élmény az autóápolás.

 (Fotók: Csudai Sándor, backroom.angelJeremy Defee)

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.