Tudjuk, még nehezen veszi be a közhangulat, hogy hatalmas terepjárók járnak zöld rendszámmal, ráadásul teljesen legálisan. Akárhogy is, a Mercedes GLE megérdemli, hogy hibridként is számon tartsuk.
- Mercedes GLE: az M osztály új neve
- GLE 500e: az első plug-in hibrid terepjáró a Mercedestől
- 3.0 V6-os benzinmotor + 114 lóerős villanymotor
- Ebben is benne van az “azt a kurva” faktor
- Zöld a rendszáma, de buszsávban nem mehetsz vele!
Ha a Mercedes terepjáró-fejlődéstörténetébe picit belebóbiskoltál volna, gyorsan segítünk helyre rakni. Ez a Mercedes–Benz GLE, ami tavaly még Mercedes M osztály néven lehetett volna a tied. És hogy mire fel ez az átnevezés? Van értelme, hidd el. A Mercedes terepjárók őse a G osztály, ezért döntöttek úgy, hogy ezt a betűjelet fogják minden terepjárójuk nevébe belecsempészni, toldalékként bekerül még egy “L” betű, és végül az adott méretre utaló Mercedes limuzin neve. Bonyolult? Talán elsőre igen, de ha jobban belegondolsz, egyből vágod is, hogy a GLA nyilván az A osztály méretű terepjáróra utal, akkor a GLE nem lehet más, mint a Mercedes terepjárók E osztálya. Pontosan! Ez a Mercedes BMW X5- és Porsche Cayenne-méretű terepese.
Most már csak a 500e nevet és a zöld rendszámot kell jobban megérteni. Ehhez pedig elég annyi, hogy jobban figyeld a közlekedő autókat és olvass híreket, például itt a Playeren. Rohamtempóban terjednek a zöld rendszámos autók, ez nyilván feltűnt. Azért van így, mert a plug-in hibridek és az elektromos autók kapnak ilyet, ha képesek elektromos üzemben, vagyis károsanyag-kibocsátás nélkül suhanni legalább 25 km-t.
Azt látni, hogy ez a szabályozás még kiállt némi korrekcióért (miért pont 25 km, és miért jár parkolási és cégautó-kedvezmény?), és az is rögtön szembetűnik, hogy a Mercedes még keresi az utat, ahogy a legjobb megoldást ki tudja hozni a hibridségből. A GLE 500e a 2011-es M osztályra épül. Akkor még nem számoltak azzal, hogy hibridet is fognak készíteni, nem készítettek elő helyet az elektromos hajtás akkumulátorának. De megoldották, és nagy kompromisszumot nem igényel tőled.
Ennyivel viszont el is van intézve a dolog, mert más nem is kell tudnod az 500e-ről.
Ja, csak még annyit, hogy eszeveszett jól megy!
Elég esténként két-három órát tölteni az akkumulátort és a többi nem a te dolgod, az autó helyetted kapcsol benzines és elektromos módok között, míg te vígan tolod a gázt. A hibrid autó megadja neked a lehetőséget, hogy teljes egészében elektromos üzemben autózz, ennél felemelőbb érzés márpedig nincs. Emisszió nélkül haladsz ilyenkor, nem szennyezed a környezeted.
Ha óvatos vagy, ezt akár 30 kilométeren keresztül fenn tudod tartani, amíg eljutsz a következő töltőpontig. Akkor sincs vész, ha kifogy a nafta, a benzinmotor képes újratölteni az akkumulátorokat, de akár publikus töltőállomásokon is bármikor feltöltheted a GLE-t. Amit mégis a legnehezebb befogadni, hogy akár 120 km/h-val is képes úgy menni, hogy nem megy közben a benzinmotor. Több hibridet is vezettünk már, még mindig szokni kell, a menet közben nem megy a motor helyzet nem váltson ki pánikreakciót belőlünk.
- 330 kw/449 lóerő és 820 Nm összteljesítmény
- 0-100-as sprint 5,3 másodperc alatt
Azért ne legyenek hiú ábrándjaid, hiába gyorsul jobban a Honda Civic Type-R-nél, nem ezzel fogod üldözni a motorosokat a Pilisben. A Mercedes GLE 500e két és fél tonna, ezt jobb észben tartani. Ez könnyebben megy, mint gondolnád: a magas üléshelyzet, a csendben megbúvó luxus automatikusan átpozicionál téged egy olyan tudatállapotba, ahol a mások folytonos lenyomása helyett egészen más célok lebegnek a szemed előtt. Nincs kisebbségi komplexustól hajtott folytonos versenyszellem, az erőt nem arra fogod használni, hogy hülyegyerekeket leckéztess meg. Tulajdonképpen az is lehet, hogy egyáltalán nem fogod kihasználni, mégis szeretni fogod, hogy közel 500 lóerő van alattad.
(Fotó: Donkó Péter, a helyszínért köszönet az Academy Golf Budapestnek)