Visszahívási akciók időről időre előfordulnak akár milliónyi autót is érintve. Az viszont nagyon ritka – bár nem példa nélküli –, hogy egy cég szándékosan okozza a bajt. Nagyon úgy néz ki, hogy a Volkswagennél most ez történt.

Amennyire tudtunk, utánanéztünk, annyira elképesztően hangzik, de nem csak hitelesnek számító médiumok híradásaiban, hanem az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) honlapján is szerepel a hír:

a Volkswagen szándékosan úgy programozta a négyhengeres VW-k és Audik szoftverét, hogy csak a környezetvédelmi vizsgálatnál teljesítsék a légszennyezési határértéket, normál üzemben viszont akár negyvenszeresen túlléphették a korlátozást.

A Volkswagen hivatalosan nem ismerte el a manipulációt – nem hivatalosan viszont állítólag elismerte –, de együttműködik a vizsgálókkal. Az EPA szerint 2008 óta 482 ezer berhelt kocsit értékesítettek, az ezért kirótt büntetés pedig akár 37 500 dollár (kb. tízmillió forint) lehet – autónként. Ez 18 milliárd dollárra, lazán kerekítve 5000 milliárd forintra jön ki, ami még egy Volkswagen méretű konszernnek is durva tökön rúgás. Ha pedig a vád igaz, tényleg megőrülünk a válaszért: komolyan azt gondolták, hogy ez nem fog soha kiderülni?

A Ford még szemetebb volt

Épp a minap írtuk, hogy a légszennyezés miatt évente hárommillió ember hal meg, a légszennyezéssel machinálni tehát közvetve életellenes dolog. De ez csak egy gyerekcsíny a Ford és a Pinto esetéhez képest, ami az egyik leggusztustalanabb húzás volt az autózás bő egy és negyed százados történetében.

A hetvenes években a Ford a Pinto kisautóval kívánta visszaszerezni pozícióját a piacon, ironikus módon elsősorban épp a Volkswagen térhódításával szemben. A szokásos három és fél év helyett két év alatt végezni akartak a fejlesztésével, de már a gyártás megkezdése előtt kiderült egy súlyos konstrukciós hibája: elég volt kb. 30 km/h sebességgel belemenni hátulról, hogy a benzintank megsérüljön, tűz keletkezzen, amely elől a hátsó utasoknak nem sok esélyük volt kimenekülni a háromajtós kocsiból.

 

A Fordnál nem csak tudtak a hibáról, cselekedtek is:

számológéphez ültek, és kikalkulálták, hogy az autó életciklusa alatt nagyjából hány baleset történik majd, mennyi sérült és halálos áldozat várható, ezekért mennyi kártérítést kell majd fizetni, és arra jutottak, hogy a kb. 50 millió dolláros összeg kevesebb, mint amennyibe a módosítás  –  autónként 11 dollár – kerülne. Tehát javítás nélkül megkezdték a sorozatgyártást.

A halálos áldozatok számát kétezer fölé becsülik.  Ez is kiderült, és a botrány hatására ’78-ban minimális korrekcióval elhárították az életveszélyt.

Újabb cikkek a témában:

Itt nézheted meg, csaló motor van-e a Volkswagenedben, Skodádban, Seatodban, Audidban
35 ezer magyart vert át a Volkswagen

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Futurisztikus óriás SUV az elektromos Hyundai Ioniq 9

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés