A kollégáidnak kiszámítható, megértő, világosan számon kérő, szolidáris főnökre van szüksége. Különösen nagy válságok, szervezeti átalakítások, elbocsátások idején.

„Szerintem a rossz főnök az, aki nem tudja összefogni a munkát, nem biztosítja a megfelelő híráramlást a cégen belül, nem ellenőrzi áttekinthető módon a feladatok elvégzését” – mondta egy online kommunikációs cégnél dolgozó munkavállaló, akit arról kérdeztünk, hogy ki a rossz főnök. Számára egy munkahelyen a legrosszabb dolog mindig a káosz volt: amikor nincsenek tisztázva a feladatkörök, amikor a mellette dolgozók félvállról vehetik a feladataikat, és ezzel akadályozzák őt is, vagy amikor nem, vagy késve jutnak el hozzá a szükséges információk.

Többirányú híráramlás biztosítása

Az egyik legfontosabb dolog, ami hozzásegíthet ahhoz, hogy jó főnök legyél, a cégen belüli megfelelő híráramlás biztosítása. Susan Fiske amerikai pszichológus szerint általános emberi tulajdonság, hogy a figyelem mindig felfelé irányul egy hierarchiában. „A titkárnők többet szeretnének megtudni főnökeikről, mint fordítva. A végzős diákok többet szeretnének megtudni konzulenseikről, mint fordítva” – mondja. Egy jó főnöknek ezt kell ellensúlyoznia a szervezeti híráramlás többirányúvá tételével. Ellenkező esetben a dolgozók éles helyzetekben spekulálni és félni kezdenek, így rosszabban ítélik meg helyzetüket a valóságosnál, ami teljesítményromláshoz vezet. Egy zárt vállalati Facebook csoport például ideális választás lehet a többirányú kommunikációra.

Procter&Gamble tájékoztató gyárbezáráskor

  1. A vezérigazgató bejelenti a döntést, a menetrendet, és annak legfontosabb állomásait
  2. Részletesen kifejti üzletileg, hogy miért kell bezárni a gyárat
  3. Valódi segítség a cégen belüli más állásokról, lehetőségekről
  4. Hiteles együttérzés kinyilvánítása

Amikor a Procter&Gamble a válság miatt bezárta egy amerikai gyárát, John E. Pepper vezérigazgató a döntés előtt hónapokkal bejelentette a pontos menetrendet és indoklást a cég nyilvánossága előtt (lásd keretesben). Érdekes módon a bezárásra ítélt gyárban nemhogy csökkent, de növekedett a teljesítmény.

Megfelelő kommunikációs stílus

Sok vezető úgy véli, hogy egy főnök nyugodtan üvöltözhet, egyszavas e-maileket küldhet, ha egyébként gördülékenyen mennek a dolgok a cégnél. Ez hamis nézet, mert egyrészt soha nem mennek gördülékenyen a dolgok (mindig van mit rajtuk javítani), másrészt válsághelyzetben a beosztottak sokkal jobban elbizonytalanodnak, amit a rossz főnöki stílus csak még inkább elmélyít. A kollégák ezt követően probléma vagy kérdés esetén is kerülni fogják az ilyen főnök társaságát, megkeresését. Kommunikálni tehát pontosan és szépen kell a beosztottakkal is, ami, ha úgy tetszik, általános emberi elvárás.

Teljesíthető határidők kitűzése

Az új vezetők hajlamosak teljesíthetetlen feladatokat kiadni. Ha túlmunkával sem sikerül végezni, az mindenkinek frusztráló. Tegyük fel, hogy a csapatod túlórázik, de nem sikerül határidőre végeznie, holott ez korábban mindenkinek rendben ment. Mi a teendő? Először is számolj le korábbi vezetői elképzeléseiddel, bármi is legyen az. Aztán nyíltan vesd fel a problémát (mi a véleményük rólad, mint főnökről) a csapatban, és hallgasd meg az értékelésüket együtt, és külön-külön is. A legtöbb embernek van félnivalója, amikor arra kérik, hogy nyíltan mondja el véleményét a főnöke munkájáról. Ezért nem szabad azt feltételezned, hogy az első beszélgetés meg fogja oldani a dolgot. Amit tehetsz: folyamatosan kéred és értékeled a visszajelzésüket, nem csak felülvizsgálatok, hanem rendes üzletmenet esetén is. Ja, és nem adsz teljesíthetetlen határidőket, csak mert te vagy a főnök.

A feladatok delegálása

A delegálás művészete nem más, mint világos hatáskörben megállapodni a beosztottakkal, megadni számukra a szükséges autonómiát és felelősséget, majd teljesítményüket figyelni fölösleges beavatkozás, illetve munkájuk örökös ellenőrzése nélkül. Az nem delegálás, ha kiadod a fénymásolandó papírokat a kollégádnak. A jó vezető arra törekszik, hogy folyamatosan utánpótlást neveljen – ennyiben a feladatok átruházása tiszta tanítás. Hiszen a megfelelően delegált és elvégzett feladat fejleszti a munkatárs készségeit, növeli önbizalmát, fokozza elégedettségét a munkahelyen. A delegálás tehát, mint az egyik legfontosabb vezetői kompetencia elsajátítása rengeteg intelligenciát és érzelmet követel, mindehhez sokévnyi munka-rutinnak kell párosulnia.

Munkatársak motiválása

Dwight D. Eisenhower mondta

„Leadership – az a képesség, amellyel el tudod dönteni, hogy mit kell tenni, és rá tudsz venni másokat, hogy azt meg is akarják csinálni”

Köztudott, hogy a “management” (igazgatás) kifejezés nem azonos a “leadership”-el (emberek vezetése). Egy jó főnök nemcsak ellenőriz, hanem motivál is. A motiváció legfontosabb eszköze a nagyobb önállóság biztosítása. Vagyis a munkatársak maguk határozhatják meg a kisebb célokat, és dönthetik el az ahhoz vezető utat egy időskálán. Ugyanez így hangzik másként: a sikeres cég alapja, hogy a vezető csak nála jobb szakembereket vegyen fel. A főnök feladata pedig az, hogy motiválja őket, és lehetőséget teremtsen számukra képességeik kiaknázására.

Lehet, hogy egy cég éppen téged keres. Hagyd, hogy megtaláljon! Töltsd ki Jobline profilod vagy töltsd fel önéletrajzodat, és nyerj! Részletekért kattints ide>> (X)