A Google új Go-programja már hülyére veri azt a programot, ami tavaly legyőzte a világ legjobb (emberi) Go-játékosát.
A Google tulajdonában levő DeepMind által fejlesztett mesterséges intelligenciában, az AlphaGo Zeróban ráadásul nem is az a legdurvább, hogy százból százszor legyőzte a "sima" AlphaGót, hanem azt, hogy mindezt hogyan tette. Mert amíg a világ legjobb Go-játékosának tartott Lee Sedolt tavaly legyőző AlphaGo úgy sajátította el a játék alapjait, hogy több százezer lejátszott Go-játékot elemzett és számította ki ezek alapján a nyerő stratégiát, a Zerónak egyáltalán nem állt rendelkezésére semmilyen előzetes tudás. A program mindössze a játékszabályokat ismerte, és a saját maga ellen lejátszott partikból fejlesztette magát.
A Zero több millió partit játszott le saját maga ellen, és
mindössze három nap alatt olyan szintre fejlődött, hogy az eredeti AlphaGónak esélye sem volt ellene,
és negyven nap tanulás után már az eredeti program továbbfejlesztett változata is csak tízből egyszer tudta legyőzni.
David Silver, az AlphaGo Zero főmérnöke elmondta, hogy a program eleinte úgy játszott, mint egy kezdő játékos, de hamarosan eljutott arra a szintre, amire csak a profik képesek. Az igazi csavar viszont ezután jött, ugyanis a Zero olyan stratégiákat kezdett kifejleszteni, amit emberi játékosoktól soha nem láttak, vagy ha úgy tetszik
negyven nap elég volt neki, hogy rájöjjön olyan dolgokra, amikre az emberek több ezer év alatt sem.
Ami meg is magyarázza, hogyan képes legyőzni az eredeti AlphaGót, ami csak valódi, emberek által lejátszott partikból tanulta a játékot, így a képességei megrekednek azon a ponton, ahogyan a világ legjobb játékosaiból összegyúrt tökéletes emberi Go-játékos játszana.
Az AlphaGo Zero amúgy nem csak a játéktudásában múlja felül az elődjét, hanem jóval kisebb számítási kapacitásra is van szüksége: míg az eredeti AlphaGo 48 TPU-val működött (ez a Google által kifejlesztett speciális processzor), addig a Zerónak mindössze négy TPU-ra van szüksége.
A készítői a Zerót később a közjó szolgálatába állítanák, és a tervek szerint hamarosan sokkal fontosabb feladatot kap, mint hogy legyőzhetetlen Go-játékos legyen. Az ötletek között szerepel, hogy a Zero olyan szupravezető anyagot találjon, amivel nulla energiaveszteséggel lehetne az elektromos áramot továbbítani, ám ez jóval nehezebb feladatnak ígérkezik, mint a Go elsajátítása.