Magyarok fejlesztik a jövő okosautóit

A Nokia magyarországi innovációs központjában fejlesztett mobilalkalmazással akár egy Trabantból is pillanatok alatt lehet okosautó, és egy rossz sofőrből is lehet jó sofőr.

A Nokia Bell Labs éppen húsz évvel ezelőtt nyitotta meg a magyarországi kutatási és fejlesztési részlegét, ennek apropójából pedig egy háromnapos rendezvény keretében mutatták be a legújabb fejlesztéseiket, többek között azt a Car2X alkalmazást, ami hamarosan minden sofőr legjobb barátja lesz.

Az alkalmazás képes feltérképezni az úton található kátyúkat és fekvőrendőröket, pontos analízissel szolgál a vezetési szokásainkról, több autóban használva pedig az adatokból az is kirajzolódik, hogyan használják a vezetők az utakat, hol van veszélyes kanyar, kereszteződés, hova kéne egy plusz közlekedési lámpa és a többi. Mindezeket az adatokat az alkalmazás pusztán a telefonunk giroszkópjára és gyorsulásmérőjére támaszkodva gyűjti be, amiket egy mesterséges intelligencia elemez ki, így egy Trabantban pont ugyanúgy használható, mint egy M-osztályos Merciben.

Fent a kamera képe, alatta a térkép (egyelőre még a kátyúk nélkül), bal oldalon pedig az autó tulajdonságai láthatók egészen a motor hőmérsékletéig bezárólag

A Car2X emellett arra is képes, hogy analizálja a sofőr vezetési szokásait: a mesterséges intelligencia segítségével valós időben értékeli a sofőr gyorsítási, fékezési, sávváltási, kanyarodási stílusát, és ezek alapján képet ad a vezetési stílusról, annak gyengeségeiről, de a fejlődésünk is nyomon követhető a segítségével.

Legalább ilyen hasznos, hogy az alkalmazás képes megkülönböztetni a kátyúkat és a fekvőrendőröket, sőt, azt is képes meghatározni, hogy melyik kátyúk jelentik a legnagyobb veszélyt az autókra, így ha az összes kátyút nem is lehet kijavítani, a döntéshozóknak lehetőségük van (vagy legalábbis lenne), azokat a kátyúkat betemetni, amelyek a legtöbb kárt okozzák.

A kamera képén éppen a saját autónkat látjuk a mögöttünk haladó autó szemszögéből. A bal oldali sávon látható, hogy 5 km/h-val haladunk, miközben éppen fékezünk és kanyarodunk, a jobb oldali sávon pedig azt is látjuk, hogy a mögöttünk jövő is fékez. Ebből nem lesz ráfutásos baleset

A Car2X másik nagy előnye, hogy az autóra egy kamerát szerelve képes kielemezni a kamera képet, beazonosítani az azon látható objektumokat (legyen az gyalogos, biciklista, autós), majd a drótot leadni a többi autónak, így egy kereszteződéshez érve például pontosan tudjuk, hogy mire számíthatunk.

Bár a Car2X egyik nagy előnye, hogy rendkívül kevés eszközt igényel (gyakorlatilag a telefonunkat és egy dashcamet), a széles körű elterjedésére még minden bizonnyal várhatunk egy darabig. Mivel (ideális esetben) több millió egymással kommunikáló autóról beszélünk, amiknek valós időben kell adatokat megosztaniuk egymással, így minden bizonnyal az 5G-hálózatok megjelenésére is szükség lesz ahhoz, hogy a technológia elterjedjen.

(Nyitókép: Getty)

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon