A németek népautójának született, de a második világháború után az Egyesült Államokba is megérkezett a Volkswagen, ahol a legnépszerűbb európai autómárkává vált. Mutatjuk a legsikeresebb típusokat.

1949-ben egy holland üzletember, Ben Pon két bogárhátú Volkswagennel érkezett New Yorkba, hogy eladja őket. Képzelheted, hogy nem volt könnyű dolga a furcsa formájú kisautókkal a hatalmas Cadillacek közt. A férfinek két hónapjába telt, mire eladta a két autót, de az amerikaiak hamarosan megkedvelték a Volkswagent, ami mára a legnépszerűbb európai autómárkának számít a tengerentúlon.

1955-ben hivatalosan is megalakult a Volkswagen amerikai képviselete, aminek „Think Small” reklámkampánya arra utalt, mennyire takarékos, és milyen könnyen fenntartható a Bogár.

A népszerűségét Herbie, a kicsi kocsi kalandjai is tovább növelték, 1969-ben pedig a Bulli kisbusz a woodstocki fesztivál jelképévé vált.

1978-ban a Volkswagen megnyitotta az első amerikai autógyárát Pennsylvaniában,

ahol több mint egymillió Golfot készítettek Rabbit néven. A New Beetle is az amerikaiaknak köszönheti, hogy 1998-ban gyártásba került, miután a Concept One névre keresztelt prototípusa nagy sikert aratott a ’94-es detroiti autószalonon.

Mostanra a Volkswagennek biztos helye van az amerikai piacon, még a dízelbotrány sem tudta megrengetni a pozícióját.

Az eltelt 70 év alatt több mint 17 millió autót adtak el, közte számos olyan típust, amit nálunk egyáltalán nem forgalmaznak. Mutatjuk a Volkswagen amerikai történetének legérdekesebb mérföldköveit.

Beetle 1949

1945-ben kezdődött újra a Bogár gyártása, ami 1939-ben néhány hónappal a bemutatása után a háború miatt abbamaradt. A képeken látható, osztott hátsó szélvédős példány pontosan olyan, mint az első, ami az amerikai utakra került.

Type 2 1954

A bogárhátú alapjára épülő, ahhoz hasonlóan 30 lóerős bokszermotoros áruszállító hamar népszerű lett az iparosok és fuvarosok körében, az erre a példányra festett Telefunken a kor egyik legnagyobb német rádiómárkája volt.

Karmann Ghia 1963

A technikája még mindig a Bogártól származott, akárcsak a 34 lóerős motorja is, de az olasz Ghia stúdió által tervezett és a német Karmann által gyártott sportkocsi a tengerentúlon is népszerű volt, különösen a nyitott tetős változatban.

Samba 1967

A Type 2-nek az áruszállítónál is népszerűbb változata volt a kisbusz, amiből a Samba jelentette a csúcsmodellt, összesen 21 ablakával páratlan a kilátás belőle. A képeken látható, narancs és fehér fényezésű, 53 lóerős példány a Volkswagen gyűjteményéből származik.

Thing 1973

Type 181 néven eredetileg katonai járműnek készült, végül az egyik első szabadidő-járműként került piacra, az USA-ban Thing néven. A terepjárásra a nagyobb hasmagassága tette alkalmassá, a 46 lóerős motorja ugyanis csak a hátsó kerekeket hajtotta.

Squareback 1973

A Type 3 lett a Volkswagen farmotoros kombija, amit a formájáról Squareback néven ismertek az Egyesült Államokban. A 65 lóerős léghűtéses benzinmotorját az elsők között látták el befecskendezéssel.

Dasher 1977

Lehet, hogy nem tudtad, de a Passat első szériája még Dasher néven futott az amerikai piacon, a ferdehátú mellett szedán és kombi változatban, 78 lóerős négyhengeres, vízhűtéses motorral, és már elsőkerék-hajtással.

Super Beetle 1979

1979-ben futott ki az eredeti Bogár az Egyesült Államokban, és ez a Super Beetle kabrió volt a búcsúszéria, amit 48 lóerős motorral szereltek. A gyári gyűjteményből származó példány még ezer mérföldet sem futott.

Scirocco 1981

A Ghia utódja lett a Giugiaro által tervezett Scirocco, amit az elődjéhez hasonlóan a Karmannál szereltek össze. A 74 lóerős sportkupénak a képen látható példányában még szintén ezer mérföldnél kevesebb van.

Jetta 1982

Az első generációs Jetta a Rabbit lépcsőshátú változata volt, és az amerikai piacon végig megtartotta ezt a nevet, míg nálunk a harmadik szériát Vento, a negyediket pedig Bora néven forgalmazták. 76 lóerős motorjához háromfokozatú automata váltót lehetett kérni.

Rabbit GTI 1984

A nálunk Golf GTI néven ismert Rabbit a 90 lóerős motorjával és az ötfokozatú váltójával az amerikai piacon is megteremtette a „hot hatch” kategóriát, a hétköznapokon is használható sportos kompakt autók kategóriáját.

New Beetle 1998

1994-ben a Concept One vetítette előre az újkori Bogár formáját, ami New Beetle néven ’98-ban került gyártásba a mexikói Pueblában, ahol akkor még az elődje is készült. A koncepcióból még a műszerfalra tett virágváza is gyártásba került.

Beetle 2011

Sokkal jobb autó lett a Beetle utódja, ami ezzel elvesztette a New előtagját, és minden piacon más néven árulták, a németeknél Käfer felirat került a hátuljára. A képeken látható Final Edition utolsó példánya 2019. július 10-én készült el, és múzeumba kerül.

2011-ben nyitott meg a Volkswagen új gyára is az Egyesült Államokban, ahonnan olyan típusok kerülnek ki, amelyek nálunk nem is ismertek. Az egyik ilyen az Atlas, egy hétüléses szabadidő-terepjáró, aminek nemrég mutatták be a kupés formájú változatát.

A tengerentúlon egy egészen más Passatot kínál a Volkswagen, és ott még kapható a nálunk már kifutott Jetta, ami még mindig a márka legnépszerűbb típusának számít.

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés