A Porsche látványos, SUV-mentes gyári tesztflottát hozott Magyarországra, hogy az újságírók és az ügyfelek megtalálhassák kedvenc sportmodelljüket.
Az alsópetényi Prónay-kastélyból indult a Porsche Experience tesztsorozat magyar köre, melyen a meghívott újságírók és a márka elkötelezettjei végigkóstolhattak egy nagyon kellemes, felsőkategóriás sportkocsi-menüt. Úgy gondolom, igaz szívvel mondhatom, hogy sportkocsikról van szó, mert SUV-ot most nem hozott Porsche. A Taycan Cross Turismo Turbo és a Panamera Turbo S pedig, hiába van kettőnél több ajtajuk és komolyan vehető hátsó üléseik, sőt: a Taycannak még ebben a változatban egy nagyon enyhe terepes beütése is, teljesítmény, kanyarstabilitás és élmény szempontjából bőven beleférnek a sportautó-kategóriába.
Pont erre voltam egyébként a leginkább kíváncsi. Országúti használatban, ha valaki nem akarja a pályán a stopper, esetleg más Porschék vagy egyéb sportautók elleni küzdelmekben is meghajszolni néha a kocsiját, kell neki „igazi” Porsche?
Tud valamit országúton a rövid, farmotoros 911-es, amit a jóval komfortosabb és praktikusabb Panamera vagy az igazi szentségtörés, az elektromos hajtású, csúcsváltozataiban mégis Turbo nevet viselő modell nem?
Egyvalamit biztos: lassítani. Igaz, hogy még a Targa 4S is meglepően súlyos, 1640 kiló, de hol van ez a Panamera Turbo S 2080 kilójától, pláne a Taycan Cross Turismo Turbo 2320 kilós rettentő tömegétől! (Vezető nélküli DIN-adatok.) Így hát akármilyen széles gumik vannak a nagyobb Porschékon, akármekkora féktárcsák is pörögnek a 20-as felnik mögött, ha meg kell állni, vagy ha nagyot kell fékezni, a kis 911 óriási előnyben van a nagy Porschékkal szemben.
Kanyarban (legalábbis száraz úton) a rettentő alacsony súlypontú Taycan iszonyúan gyors és lehetetlenül stabil. A Panamera se tűnt problémásabbnak az íveken, mint a 911, sőt: nagyobb tömege, hosszabb tengelytávolsága, na meg orrmotorja miatt sokkal nyugisabbnak, stabilabbnak érződik, mint a könnyű orrú, bár összkerékhajtásával nagyon-nagyon gyors, ügyesen kapaszkodó Targa.
A 911 Targa 4S katalógus szerinti gyorsulásban (4,4 másodperc a 0-100) látványosan elmarad a Taycan Turbótól (3,3), de a Panamera Turbo S is megveri (3,1 másodperc). Végsebességben a hatótáv miatt azért a józan ész határain belül korlátozott elektromos Porschéban (250 km/h) jóval előbb véget ér a száguldás, mint a 304 km/h végsebességű Targa 4S-ben, de a legnagyobb Panamera még képes megelőzni a Targát, amikor 315-tel suhan el mellette az Autobahnon, hipotetikusan.
Jó, persze ott a csúcs-911, a 650 lóerős Turbo S, ami 2,7 másodperces gyorsulásával még a villanyos csúcs-Porschét is meg tudja verni, de utcai használatra ez a kocsi már végképp feleslegesen sok lenne.
Számháborúban tehát a 911-es még mindig képes megverni a komfortos családi nem-SUV-Porschékat. Az azonnali összehasonlításra lehetőséget adó menetpróba azonban (ismét) azt bizonyította, hogy országúti körülmények között a nagyobb Porsche élményben semmivel sem ad kevesebbet, helyben, komfortban, mindennapi használhatóságban viszont mindenképpen.
Ha épp nem akarjuk egészen a végletekig kihasználni, hogy egy rettenetesen erős és gyors kocsiban ülünk, és hát a mindennapi autózásban többnyire ez a helyzet, akkor az az igazság, hogy hiányzik a fenének a klasszikus sportmodell szűk kabinja, ideges viselkedése, rázósabb rugózása. Pályán persze mindent visz a kisebb súly, a precízebb mozgás, az intenzívebb lassulás. De országúton a nagyobb, akár elektromos Porschék kényelmét és praktikumát még a nyitott tetővel egészen fantasztikusan kinéző Targa vagánysága sem tudja háttérbe szorítani.
Vagy lehet, hogy egyszerűen csak megöregedtem?
Ez is érdekelhet: