A tágas utasteréről és praktikus megoldásairól ismerheted a Škoda típusait, és ez a legnagyobbra, a Superbre is igaz. A harmadik generáció most érkezett el a ráncfelvarrásához, és a tucatnyi újdonság egyike, hogy már terepkombi is készül belőle.
Csak a Škoda modern korszakában számít harmadik generációsnak a jelenlegi Superb, a cseh gyártó ugyanis már a múlt század harmincas éveiben is készített luxusautót ezen a néven.
Az újkori modell nem olyan fényűző, de bőséges térkínálatával gyorsan megszerettette magát. Az első szériából még csak 135 ezer fogyott, a másodikból már több mint 616 ezer, és a mostani ezt is túlszárnyalja majd, mert úgy jár 528 ezernél, hogy a pályafutásának a fele még hátravan.
A naptár szerint tehát itt volt az ideje a ráncfelvarrásnak, még ha erre látszólag nem is volt szükség.
A harmadik széria ugyanis az eddigi legmutatósabb Superb lett, feszes vonalakkal és eltalált arányokkal,
amivel a középkategóriás konkurensek mellett is remekül mutat. A dizájnerek ezért inkább csak igazítottak rajta, például a hűtőmaszkon és a lökhárítón, hátul krómcsík köti össze a lámpákat, az embléma helyére pedig Škoda felirat került.
A gyáriak a lámpákra a legbüszkébbek a megújult Superben,
és van is mire büszkének lenniük. A fényszórók a Škodánál először teljesen LED-es mátrixfényszórók is lehetnek, amelyek távfénynél kitakarják a szembejövőt, a ködfényszórók és a hátsó lámpák szintén LED-esek, az utóbbinál futófényes az irányjelző, és látványos fényjátékot kapunk minden nyitáskor és záráskor. A fényszórók formáját a cseh üvegművesek munkái inspirálták, ami akkor is jól hangzik, ha nem lenne igaz.
A Superb eddig is elég sokféle változatban készült,
az ötajtós lépcsőshátú és a kombi kérhető volt elegáns Laurin & Klement és sportosabb Sportline kivitelben, mostantól pedig terepkombi is készül belőle Scout néven, ami az Octaviából már elég régóta van. Míg a Sportline futóművét másfél centivel ültették le, addig a Scout esetében ugyanennyit emeltek rajta, a kerékjáratokat és a küszöböket fényezetlen műanyag elemmel borították, a lökhárítókra fémszínű betét került.
A csehek csak a legerősebb motorokkal és összkerékhajtással kínálják a Scoutot, így a kétliteres, 272 lóerős benzinessel és a szintén kétliteres, 190 lóerős TDI-vel.
A Bécs környéki utakon az utóbbit vezettük, és nem először győződhettünk meg róla, hogy ezzel a dízellel ideális utazóautó a Superb.
A hétfokozatú DSG menet közben gyorsan és hatékonyan kapcsolgat, csak akkor lehetne valamivel fürgébb, amikor álló helyzetből indulunk.
Az újdonságok közt a legszórakoztatóbb a prediktív tempomat,
ami nem egyszerűen tartja a sávot és a távolságot az előttünk haladótól, de a táblafelismerő és a navigáció adatai alapján automatikusan lassít, ha városba értünk, és minden kanyar előtt annyira fékez, hogy biztonságosan be tudjuk venni, nekünk tényleg csak annyi dolgunk marad, hogy fogjuk a kormányt. A használata persze nem kötelező, és nem is minden országban működik, de Ausztriában éppen ki tudtuk próbálni.
A belső téren nem sokat változtattak, de nem is szorult rá. A Scout egyedi kárpitozást kapott, az ülésbe hímzett emblémákkal,
a műszerfalra famintájú betét került, ami látványra még elmegy, de a tapintása már elárulja, hogy mű.
Szerencse, hogy ha nem tetszik, akkor alumínium betétet is kérhetünk a helyére. A klasszikus stílusú műszerfalra 9,2 colos érintőképernyő került, a számlapokat 10,25 colos kijelző vetíti, akár a műholdképes térképet is nézhetjük rajta.
A Superb aduásza a térkínálata, és ez nem változott, továbbra is a kategória egyik legtágasabb autójának számít.
Az első üléseken is kényelmesen lehet ülni, hátul pedig szinte már feleslegesen nagy a tér. Az utazást ezen kívül sok apróság teszi kényelmesebbé, például hátul is külön állítható a klíma és fűthető az ülés, 230 voltos és USB töltő, valamint táblagép-tartó is került ide, a pihenéshez tökéletes a lehajtható oldalú fejtámasz, és egy táskában takarót is találsz.
Még több okosságot rejtettek el a hangárméretű csomagtartóban.
Az ötajtós limuzinnak is 625 literes a raktere, a kombinál pedig 660 liter a szabályos alakú tér mérete. A padlója két szinten rögzíthető, a poggyászokat többféle csomagrendezővel és hálóval lehet a helyükön tartani, külön rekeszt találsz a sáros cipőknek, és külön a vizes kabátoknak. A csomagtérfedél elektromosan mozog és láblendítésre is nyílik, és egy kar meghúzásával a vonóhorog is elővarázsolható.
Ez még nem minden, a Superbben benne vannak a márka Simply Clever ötletei is.
Az első ajtókból esernyőt húzhatsz elő, a térképzsebbe szemeteskuka került, a tanksapkában jégkaparót rejtettek el,
aminek a sarka gumiabroncs-profilmélységet is tud mérni. A csomagtartó világítását pedig kiveheted, és zseblámpaként is használhatod, és mivel mágneses, ezért az autó oldalára is fel tudod tapasztani, ami például kerékcserénél lehet áldás.
A Scout ugyan csak kétféle motorral kapható, de a Superb kínálata ennél szélesebb,
a 150 lóerős 1.5 TSI és a 120 lóerős 1.6 TDI mellett ott van egy 190 lóerős, kétliteres benzines is, a megújult 2.0 TDI kérhető 150 lóerővel, kézi vagy DSG váltóval is. A Passat után pedig a Škoda középkategóriása is megkapja a konnektorról tölthető hibrid hajtást 218 lóerővel, de azt csak az év végén vezetik be, ezért később még biztosan írunk róla.
A Superb Scout tehát éppen olyan terepes kombi a Škodánál, mint az allroad quattro az Audinál, vagy a Cross Country a Volvónál.
Nem terepjáró, de arra éppen elég, hogy nyugodt szívvel hajts le az aszfaltról egy földútra, a nagyobb hasmagasság és az összkerékhajtás segít benne.
Ha nagyobb terepszögekre és komolyabb képességekre van szükséged, akkor úgyis ott a Kodiaq, de ha nem bírod az SUV-ket, akkor már Superbet is választhatsz helyettük.