Azok után, hogy vezettük a legerősebb benzinest a mallorcai utakon, és megnéztük, amint itthon is bemutatkozik, a Kodiaq még mindig tud újdonságot mutatni. A Škoda hétüléses szabadidő-terepjáróját meghajtottuk a Bükkön át, de már a parkolóban is villantott egy pár dolgot.

Régóta vártak már a Škodánál egy hétszemélyes típusra, és bár eleinte arról szóltak a hírek, hogy valamiféle egyterű lesz, a cseh márkánál végül jól döntöttek, hogy a szuperdivatos szabadidő-terepjárók felé mozdultak el. A Kodiaq, amiről már mindenki tudja, hogy az alaszkai barnamedvéről kapta a nevét, tekintélyes jelenség lett, céges autónak éppen úgy megállja a helyét, mint családi kocsinak. Főleg azért, mert ez a Škoda első újkori hétüléses autója, ahol a harmadik üléssor ugyan nem széria, de minden felszereltséghez rendelhető.

Szép nagy medve ez a Kodiaq, bár akkorának látszik, mint egy Superb, de 4,7 méteres hosszával inkább az Octavia testvére. Ha jól megnézed, akkor észreveszed, hogy ahhoz hasonlóan ennek is osztottak a fényszórói, de nem olyan furcsa módon. A főfényszóró immár teljesen LED-es is lehet, ami leváltja a xenont, és a ködfényszóró jó magasra került, így jobban védett a sérülésektől. A kombiszerű kaszni és a szögletesebb kerékjáratok, amiket műanyag burkolat óv, első pillantásra terepjáróssá teszik a Škodát.

Helyből pedig van benne bőven, a csomagtartója például alapesetben is legalább 650 literes (az ötszemélyes kivitelben 720 liter!), amit az összes hátsó ülés előredöntésével két köbméter fölé lehet bővíteni. A második sor üléseit 18 centis sínen tologathatod, hogy mindenkinek elférjen a lába. Belül minden ott van, ahol keresnéd, és ez a műszerfalra is igaz. Szép nagy számlapok és gombok, németes rendben, kiváló minőségben.

Külön említést érdemel a navigáció, aminek érintőképernyője üvegborítást kapott, ezért öröm simogatni.

Ha Škodáról van szó, akkor nem hiányozhatnak a praktikus megoldások, amiket Simply Clever néven foglalnak össze, és miután volt már ilyen autód, nem is érted, hogy miért nincsenek benne ezek az okosságok a többi autóban. Mivel a Kodiaq esetében már több tucatra nőtt a számuk, csak néhányat emelünk ki közülük.

A csomagtér padlója megfordítható, egyik fele kárpit, másik fele könnyen mosható gumi
Sínen mozgatható akasztók és zseblámpának kivehető csomagtér-világítás

Ilyen az ajtókból kihúzható esernyő, ami nagyon jól tud jönni, ha leszakadt az ég, ehhez hasonlót pedig ma csak a Rolls-Royce-okban találsz. A Škodánál is bevetették az ajtók élvédőjét, egy függőleges gumiélt, ami alapesetben rejtve van, de automatikusan ugrik elő minden ajtónyitáskor, és ügyesen veszi elejét annak, hogy a melletted parkolónak csapd az ajtót. Ez mindkét félnek jól jön, bárcsak ilyet szereltek volna már gyárilag minden létező autóra!

Minden ajtónyitáskor automatikusan előpattan az élvédő gumi
Az ajtó takarja a küszöböt, így nem sározod össze többé a nadrágod szárát

Utazás közben jöhet jól a belső kommunikációs rendszer, és ez amilyen komolyan hangzik, olyan egyszerű is, egy jó ötlet kellett csak hozzá. A kihangosító mikrofonja segítségével a vezető hangját erősíti fel a hátsó utasok felé, hogy zavartalanul lehessen beszélgetni. Ha pedig már kimerültek a témák, akkor ott egy másik zseniális ötlet, a hátsó fejtámasz két oldalán lehajtható fejtartó párna, amivel nincs több zsibbadtra aludt nyak az út végére.

De a Kodiaq kormánya mögött már a parkolóban az utak királyának érezheted magad, mert úgy manőverezhetsz vele, mint egy profi sofőr.

360 fokos képet adó kamerája rengeteg funkciót tud, például a felülnézeti kép segít közel állni a padkához anélkül, hogy meghúznád a felnit. De a frontkamerát nagylátószögre váltva úgy állhatsz ki a teremgarázsból, hogy már azelőtt észlelheted, ha gyalogosok közelednek, mielőtt esélyed lenne meglátni őket. Ezt ki is próbáltuk, bár a próbabábu nem akart elénk ugrani, de jóval előbb láttuk, mint bármelyik másik autóból.

Egy ilyen kategóriás autóval nagy az esélye, hogy vontatni fogsz, nemcsak a barkácsáruházból bérelt utánfutót, de akár motort, jetskit, lószállítót vagy lakókocsit is mögé köthetsz.

Méghozzá nagyon egyszerűen: elég megnyomni a csomagtérben lévő gombot, és az addig rejtett vonóhorog kioldódik, neked már csak a helyére kell pattintanod. Más esetben ilyenkor jön a feladat neheze, rátolatni a kocsival, de a Kodiaq ebben is segít.

Egyrészt ott a már említett kamerarendszer, aminek az utánfutó módja felülnézetben mutatja a manővert, és segédvonalakkal terel a helyes irányba. Nem kellett sokat gyakorolnunk, elég volt elsőre nekifutni, és tökéletesen sikerült rátolatni az utánfutóra a vonóhoroggal. Ekkor még nem értek véget a nehézségek, hiszen ha megérkezel, még le is kell parkolni a szerelvénnyel, jó eséllyel tolatva.

A pótkocsiknak pedig közös ismérve, hogy nagyon nem arra akarnak kanyarodni, amerre te szeretnéd.

Ilyenkor jönnek azok a kínos jelenetek, amiket a Volkswagen reklámjából ismerhetsz:

A Kodiaq azonban trélerasszisztenssel is rendelkezik, ami olyasmi, mint az önállóan kormányzó parkoló rendszer, csak ugyanazt egy pótkocsival is lazán megcsinálja. A hátsó szenzorokkal menet közben felismeri a vontatmány méretét annak kitéréséből, és utána úgy tolathatsz rá bármekkora helyre, mintha mindig is ezt csináltad volna. Csak ki kell választani a tükörállítás joystickjével, milyen szögben szeretnél beállni, a többit pedig már az autó intézi.

Persze nem csak erre jó a Kodiaq, hanem családi kirándulóautónak is. Mallorcán a 180 lóerős 2.0 TSI-vel elég meggyőző volt, és most sem csalódtunk az autóban, pedig ezúttal a 150 lóerős 1.4 TSI-t kaptuk meg, ami nagyobb számban fogyhat majd nálunk is. Mivel az ideje nagy részét úgyis az aszfalton tölti, ezért ez a modell elsőkerék-hajtású volt.

De a nagy gumijaival és a bőséges hasmagasságával nem sértődött meg, ha egy kicsit lecsaptuk az ívet, és a kavicsos padkára tettük a kerekét a bükki szerpentinen.

Ha megtetszett, már megrendelheted az autót, és jobb, ha sietsz, mert hirtelen olyan népszerű lett a Kodiaq, hogy az idénre nekünk szánt mennyiségnek a jelentős része már azelőtt elfogyott, hogy egyáltalán megérkezett volna a kocsi. Nincs is rossz ára, az elején adott kedvezménnyel 6,3 millió forintról indul, és 9 millióért már szépen felszerelt példányt kapsz. És ez csak a kezdet, hiszen még az idén jön a terepesebb Scout és a sportos Sportline, jövőre pedig az elegáns Laurin & Klement, aztán a Kodiaq RS is, a Passatból ismert 240 lóerős biturbó dízelmotorral.

Dalnoki Balázs márkavezető mutatja, milyen sok Kodiaq-megrendelés érkezett már

De ha nem is szoktál vontatni, és különben sem kell neked egy ekkora autó, csak várj egy kicsit, mert hamarosan jön a vadonatúj Yeti, ami a bennfentesek szerint nagyon hasonlít majd a Kodiaqra, csak éppen még kezesebb lesz a mérete.

Ha szerinted a Škodák unalmasak, nézz meg egyet részletesen! Ez a Kodiaq hátsó lámpája
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hatalmas, hétszemélyes elektromos jövőkép – BYD Tang-teszt

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés