Jelenleg a Giulia az Alfa Romeo egyetlen szedánja, pedig időről időre hallani róla, hogy a milánói márka egy ennél nagyobb modellt készítene. Addig is a 166-os számít az Alfa Romeo utolsó nagyautójának, ami éppen huszonöt éve jelent meg. Újonnan a dizájnja miatt nem volt sikeres, de használtan stílusos youngtimer lett belőle.

A hetvenes évek végén bemutatott Alfa 6-ra talán nem is emlékszel, annyira felejthető volt az Alfa Romeo nagyautója, amiből hét év alatt mindössze 12 ezer példány készült. Az 1987-ben bemutatott, a Pininfarina stúdiónál dolgozott Enrico Fumia által tervezett 164-essel azonban ismét letette a névjegyét az Alfa Romeo a sportos üzleti limuzinok kategóriájában, a folytatásról azonban sokáig nem tudtak dönteni.

Az Alfa 6-tal nem igazán erőltette meg magát az Alfa Romeo
A Fiattal, Lanciával és Saabbal együttműködésben készült, de a testvérei közül a 164-es lett a legemlékezetesebb
A 164-es dizájnja magasra tette a mércét, de a kilencvenes évekre a szögletes vonalvezetése kiment a divatból

Már 1990-ben elkezdtek dolgozni az utódján, az első elképzelés szerint a 164-est dolgozták volna át, amihez az Alfa Romeo saját dizájnközpontja mellett a Bertone, az Italdesign és a Pininfarina is megálmodta a saját változatát. Paolo Cantarella, a Fiat akkori vezére azonban úgy döntött, hogy

az Alfa Romeo készülő nagyautójának teljesen új alapokra kell épülnie, amit a szintén éppen készülő Lancia Kappa számára fejlesztettek.
A Nuvola tanulmányautó jelezte 1996-ban, hogy új dizájnirányzatot kezd az Alfa Romeo
1997-ben a gyönyörű 156-os azonnal óriási sikert aratott

A dizájn terén is teljesen új irányt vettek, tiszta lappal kezdték a tervezést. A formát Wolfgang Egger rajzai alapján kezdték kidolgozni, aki az Alfa Romeo új, ívelt stílusát előrevetítő Nuvola tanulmányautó vonalait is jegyezte. A márka formatervező központját akkoriban Walter de Silva vezette, aki később elárulta, hogy

nem a legszebb dizájn vált valóra, a Fiat vezetői ugyanis nem akarták elhomályosítani vele a Lancia Kappát.

A 166-os formáján egyértelműen felfedezhető, hogy az egy évvel előtte bemutatott 156-os rokona, de azzal ellentétben nem tud első pillantásra rabul ejteni. A karosszériája ugyan tele van izgalmas részletekkel, az összképet mégis az Alfa Romeo jellegzetes pajzsa és a hűtőmaszk két szélére rejtett apró fényszórók határozták meg.

Mintha egy kicsit szomorkás arca lenne a 166-osnak, ami miatt sok kritikát kapott a bemutatása után.
Az Alfa Romeo ismét mércét kívánt állítani a sportos limuzinok között, ezért a műszaki tartalom jelentős előrelépésnek számított a 164-eshez képest.

A 166-os elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztést kapott, a kormánykerék mögötti fülekkel kapcsolhat robotizált váltó is különlegességnek számított akkoriban. A belső tér minőségét nem érte kritika, és a 166-os felszereltsége is csábítóan gazdag volt.

A 155 lóerős kétliteres belépőmotoron kívül kétféle V6-ossal kínálták, a 190 lóerős 2,5 literessel és a 226 lóerős 3,0 literessel. Ott volt még a 2,4 literes, öthengeres turbódízel, kezdetben mindössze 136 lóerővel, ezt az évek során 150 lóerőre növelték, a Multijet változata pedig 175 lóerőre is képes volt. A 205 lóerős kétliteres V6-os az olasz piac kiváltsága maradt, de a kínálat igazi gyöngyszeme lett a 240 lóerős 3,2 literes V6-os, amivel 245 km/órával száguldhatott a nagy Alfa.

A kezdeti gyenge érdeklődést mutatta, hogy az első teljes évében, 1999-ben mindössze alig több mint 26 ezer példány fogyott a 166-osból, miközben a 156-osból 95 ezret adtak el abban az évben. A helyzet pedig csak tovább romlott, két évvel később ennek a fele sem kelt el,

a sikertelenségben nagy szerepe lehetett annak is, hogy a 166-osé volt a piac legnagyobb értékvesztése.

A dizájnt érintő kritikákra válaszul 2003-ban teljesen áttervezték a 166-os orrát. Megkapta az újabb Alfa Romeo-modellek magasabb pajzsát, és a fényszórók méretét is megnövelték, amivel jobban hasonlított a 156-osra, de egyben fantáziátlanabbá is vált. A megújult modellel sem tudták még nyolcezer fölé sem tornászni az éves eladást, ezért az Alfa Romeo más európai gyártókhoz hasonlóan kivonult a nagyautók kategóriájából 2007-ben.

Kínai autó lett belőle

Talán nem tudtad, de a 166-os technikája még tovább élt jó pár évet, de már egészen más köntösben. 2008-ban az Alfa Romeo eladta az autó műszaki tartalmát a kínai Guangzhou Automobile Groupnak, ami 2010-ben Trumpchi GA5 néven, teljesen érdektelen dizájnnal, de az olaszok kétliteres Twin Spark motorjával adta gyártásba a 4,8 méter hosszú szedánt autót, és ebben a formában készítette egészen 2018-ig.

A 2004-ben bemutatott, Giugiaro által tervezett, a 159-esre épülő Visconti mutatta meg, milyen lehetett volna a 166-os utódja, ha elkészül
A 156-os utódjaként bemutatott 159-es csak hat centivel volt rövidebb a 166-osnál, a tengelytávjuk megegyezett

Szolid vigasz, hogy a 2005-ben bemutatott 159-es némiképp pótolni tudta az Alfa Romeo nagyautóját, ugyanis jóval nagyobb lett a 156-osnál, és a Giugiaro által megálmodott formáját is nagyon eltalálták, csaknem 250 ezer példányt el tudtak adni belőle. A 166-os pedig az évek során igazi ritkasággá vált, ma inkább érdekes youngtimernek számít, Azzurro Nuvola színben, V6-os motorral és kézi váltóval egyet szívesen a garázsunkba állítanánk.

Ez is érdekelhet:

Az Alfa Romeo korszakalkotó autója volt a 156

25 éve jelent meg, és több téren is utat mutatott az Alfa 156.

A hetvenes évek sportos mércéje – az Alfa Romeo Alfetta-sztori

A hetvenes években az Alfetta volt a sportos szedánok etalonja.

Az Alfa Romeónak gyártásba kellett volna adnia ezeket az autókat

Szívesen láttuk volna ezeket az Alfákat az utakon.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Szaftos húsokért, bomba jó sörökért és lazán elegáns hangulatért ide kell beülnöd

Újra zúghat a Volga, de eddig sem volt könnyű dolga

További cikkeink a témában
Hiánypótló funkcióval bővült a világszerte használt magyar szoftver
Hirdetés