Az Alfa Romeót a gyönyörű formákról, a fejlett műszaki tartalmáról és az élvezetes vezethetőségéről ismerheted, de nem a széles kínálatáról – pedig az ikonikus márka bővíthette volna a választékát ezekkel a modellekkel.
Három évvel azok után, hogy az Alfa Romeo bemutatta a Tonale koncepcióját a genfi autószalonon 2019-ben, idén gyártásba került a kompakt méretű hibrid szabadidő-autó, amit nemrég mi is kipróbáltunk. Nagy szüksége volt a márkának erre a modellre, hiszen a kínálatát az utóbbi években a Giulietta és a 4C kifutásával csak a Giulia és a Stelvio adta. Sajnos nem minden prototípus jutott erre a sorsra: bemutatunk néhány koncepciót az elmúlt két évtizedből, amit az Alfa Romeónak valóra kellett volna váltania.
Alfa Romeo Kamal
Ha a rajongók nem is, a márka bánhatja, hogy nem lépett hamarabb, és nem küldte sorozatgyártásba ezt az autót. A kétezres évek elején már kezdtek divatba jönni a prémium szabadidő-terepjárók, úgyhogy az Alfa Romeo még teljesen időben volt a Kamal bemutatásával 2003-ban a genfi autószalonon. A 4,35 méter hosszú, ötajtós modell elég látványos formájú lett, a karakteres hűtőmaszkján kívül jellegzetes részlete még a 156-os és 147-es mintájára rejtett hátsó kilincse. A motorja is megdobogtatta a szíved, ugyanis
a 147 GTA adta kölcsön a 3,2 literes V6-osát, ami 250 lóerővel hajtotta mind a négy kereket.
Az Alfa Romeo nehéz időket élt akkoriban, ezért inkább más modellek fejlesztésére koncentrált, pedig ki tudja, lehet, hogy a Kamal meghozta volna az áhított sikert. A márka első szabadidő-autója, a Stelvio csak jóval később, 2016-ban jelent meg.
Alfa Romeo GT Cabrio
Szintén a 2003-as genfi autószalonon mutatta be az Alfa Romeo az egyszerűen csak GT névre keresztelt sportkupét, ami a 156-os és 147-es műszaki tartalmára épült, amivel egy stílusos és élvezetesen vezethető kompakt túrakocsi született, különösen a 3,2 literes V6-os motorral. A dizájn a Bertone munkája, és
sokáig nem tudtuk, de a torinói stúdió egy csinos négyüléses kabriót is megálmodott,
az egyetlen prototípust ugyanis csak 2011-ben mutatták meg a közönségnek. A Bertone abban reménykedett, hogy a kupét és kabriót ők gyárthatják majd, de csak a zárt tetős GT gyártása indult be az Alfa Romeo pomiglianói üzemében, ami közvetve hozzájárult a Bertone csődjéhez. Sajnálhatjuk, mert egy szép kabrióval és egy legendás stúdióval is szegényebbek lettünk.
Alfa Romeo Visconti
2004-ben a genfi autószalonra egy nagyautó tanulmányával készült az Alfa Romeo. A Visconti névre keresztelt látványos koncepció
egy 4,96 méter hosszú, kupéformájú limuzin volt, amelynek formáját Giorgetto Giugiaro tervezte.
A műszaki alapokat az Alfa Romeo 159-es adta, de az annál egy kategóriával nagyobb luxusautó minden téren fejlettebb volt. 3,2 literes biturbó V6-os motorja 405 lóerős teljesítményre és 680 Nm nyomatékra volt képes, és mind a négy kereket hajtotta, a manőverezhetőségről hátsókerék-kormányzás, a megállásról kerámiafékek gondoskodtak. Az autót arról a milánói uralkodó családról nevezték el, amelynek a címere az Alfa Romeo jelvényében is megtalálható, és bár a 166-os ígéretes utódja lehetett volna, végül nem került gyártásba.
Alfa Romeo Mito GTA
Milánó és Torinó után kapta a nevét az Alfa Romeo kisautója, ami a Grande Punto alapjára épült, 2008-ban jelent meg, és a Quadrifoglio Verde változatában 170 lóerőt adott le az 1,4 literes turbómotor. A következő évben a genfi szalonon pedig megérkezett
az ikonikus nevű GTA prototípusa, amit a 4C-ből és Giuliettából ismerős 1,75 literes, 240 lóerős motorral szereltek.
A két centivel ültetett, adaptív futóműves Mito GTA ezzel öt másodpercen belül gyorsult százra, és 250 km/órával száguldhatott, a tömegét alumíniummal és szénszálas anyagokkal csökkentették. A kategóriája igazi csúcsmodellje lett volna, de a Mito folyamatosan csökkenő eladásai miatt inkább nem álltak neki a sorozatgyártású változat kifejlesztésének.
Alfa Romeo Spider
A kilencvenes és a kétezres években is kínált Spider néven szellős sportautót az Alfa Romeo, az előbbi a GTV, az utóbbi a Brera nyitott tetős változata volt, de koncepciójában egyik sem közelítette meg az 1966-ban bemutatott eredetit, ami egészen ’93-ig gyártásban volt. Az Alfa Romeo ehhez a vonalhoz térhetett volna vissza azzal az autóval, aminek prototípusát
a Pininfarina tervezte meg 2uettottanta néven, utalva az ősmodell másik nevére, a Duettóra.
A karcsú roadster az új MX-5-tel épült volna közös platformra, és a Mazda gyártotta volna Japánban, de az olaszok az utolsó pillanatban mégis úgy döntöttek, hogy Alfa Romeo csakis Olaszországban készülhet, ezért az autó végül Fiat 124 Spider néven került forgalomba. A márka pedig azóta is adós az eredeti Spider igazi utódjával.
Alfa Romeo Giulia Sportwagon
2015-ben, amikor az Alfa Romeo bemutatta a vadonatúj, hátsókerék-hajtású platformra épülő Giuliát, mindenki biztosra vette, hogy a szedán után hamarosan érkezik a Sportwagon változat. A márkának ugyanis nagy hagyományai voltak a sportkombik építésében, a 156-ból és 159-ből is készült stílusos családi autó, az előbbiből Crosswagon néven crossover is. Nem tudjuk, hogy a prototípusa elkészült-e, de a Giulia Sportwagon sosem került gyártásba, és a rajongók nem igazán elégedhettek meg az Alfa Romeo indoklásával, miszerint praktikus modellnek ott a Stelvio. A német prémiummárkák mindenesetre a mai napig kínálnak kombit a középkategóriában, és ezt a lehetőséget az Alfa Romeónak sem szabadott volna kihagynia.
Szerinted melyik hiányzott a leginkább az Alfa Romeo kínálatából?
Ez is érdekelhet: