Minden téren új fejezetet kezd az Alfa Romeo történelmében a Tonale, ami nemcsak a márka első kompakt szabadidő-autója, de az első hibridje, mi több, zöld rendszámos plug-in hibridje is egyben. A dizájnja mellett a technikája is figyelemreméltónak ígérkezik.

2015-ben kezdett új időszámítást az Alfa Romeo a Giulia és a Stelvio bemutatásával, és a két modell az egybehangzó vélemények szerint rendkívülire sikerült, a dizájnjukért éppúgy lehet lelkesedni, mint a vezetési élményükért. A kompakt Giulietta kifutása óta azonban a márkának óriási szüksége volt egy elérhetőbb modellre, és egy ideje már azt is tudtuk, hogy mivel készülnek betölteni ezt az űrt. 2019-ben leplezték le az – akkor még nem tudtuk, hogy utolsó – genfi autószalonon a Tonale koncepcióját, és most végre megérkezett a gyártásba kerülő változat.

A pajzstól a telefontárcsáig

Szerencsére nem sokat változtattak a tanulmányautó formáján, mert már koncepciónak is fantasztikusan nézett ki a Tonale. A legújabb trendnek megfelelően nem egy hagyományos ötajtós kompaktot terveztek, hanem egy szabadidő-autót, ami a 4,53 méteres hosszával még tágasabb és praktikusabb lehetett, mint a Giulietta. A jellegzetes alfás jegyek persze mind megtalálhatók rajta a pajzs alakú hűtőmaszktól a telefontárcsa-mintájú könnyűfém kerekekig, és hagyományosan gyönyörű színeket kevertek ki hozzá, mint a képeken látható Misano kék és Montreal zöld.

A Tonalét tehát első pillantásra Alfa Romeónak ismerheted fel, de a dizájnerek még a frissnek számító Stelvio formájához képest is tudtak újat mutatni rajta.

A koncepcióautóról ismerős hármas osztású menetfények olyan ikonikus modelleknek állítanak emléket, mint a Zagato által tervezett SZ és a stílusos Brera, míg a letisztult vonalú műszerfalon a Cannocchiale, azaz távcső névre keresztelt műszeregység 12,3 colos digitális kijelzője valóban olyan klasszikus stílusban mutatja a számlapokat, mint a régi idők legendás modelljeiben.

A berendezést ennek ellenére nem csak a vezetőre szabták, hiszen az utasnak is elérhető a középre került 10,25 colos érintőképernyő, az okostelefonokhoz hasonló kezelhetőséggel és olyan online szolgáltatásokkal, mint a fedélzeti wifi, az Amazon Alexa vagy a Google Asszisztens. Az állandó 4G kapcsolatnak köszönhetően nemcsak a forgalmi, időjárási információk, hanem a frissítések is online érkeznek, a hozzá kapcsolódó My Alfa Connect okostelefon-alkalmazással pedig a távolból is lehet kezelni az autó néhány funkcióját.

A pontos méreteket csak később teszi közzé az Alfa Romeo, de a Tonale bemutatóján annyit elárultak, hogy a csomagtartója körülbelül 500 literes, és a hátsó ülések ledöntésével ennek a háromszorosára bővíthető, és még a plug-in hibrid változatban is 400 liter körüli poggyásztér.

Az alfások első hibridje

Az újdonság ugyanarra a padlólemezre épül, mint a Jeep Compass, de az Alfa Romeónál ezúttal sem elégedtek meg vele, hogy egyszerűen átcímkézzék az ismert technikát, hanem saját, igényes műszaki megoldásokat fejlesztettek az autóhoz. A kiszélesített nyomtáv és tökéletesített súlyelosztás is hozzájárul a vezetés élményéhez, akárcsak a közvetlenebbre áttételezett kormánymű és az egyedi hangolású futómű. A motorválaszték pedig azt mutatja meg, hogyan képzeli a villamosítást a maga módján az Alfa Romeo.

A Tonale az első elektromosított Alfa Romeo, amit rögtön kétféle hibrid hajtáslánccal vezetnek be. Az alapmodellhez egy teljesen új 1,5 literes benzinmotort fejlesztettek, ami 130 és 160 lóerős változatban készül majd, és szériában kapja meg a hétfokozatú duplakuplungos sebességváltót, valamint a 48 voltos hibrid rendszert. A 15 kilowattos, 55 Nm-re képes elektromotorja pedig nemcsak az önindító és a generátor szerepét látja el, hanem önállóan is képes mozgatni az autót, például dugóban araszoláskor vagy parkoláskor.

Teljesítményre hangolták

Még izgalmasabbnak ígérkezik a Tonale plug-in hibrid változata, ami a világ első konnektorról tölthető Alfa Romeója. Az első kerekeket itt a Jeepből ismert 1,3 literes, 180 lóerős turbós benzinmotor, a hátsókat pedig egy 90 kilowattos elektromotor mozgatja. A Jeepekhez képest azonban nemcsak a teljesítménye nagyobb, 275 lóerő, hanem a hatótávja is, a 15,5 kilowattórás akkumulátor egy feltöltésével ugyanis átlagosan 60, de városban akár 80 kilométert is képes megtenni tisztán elektromosan.

A plug-in hibrid Tonale lesz a megoldás azoknak a vevőknek, akik összkerékhajtású autót keresnek,

legalábbis nálunk, az észak-amerikai és közel-keleti piacokra ugyanis egy kétliteres, 260 lóerős turbós-benzines változatot is gyárt majd az Alfa Romeo, hagyományos mechanikus összkerékhajtással és bolygóműves automataváltóval. Csak mellékesen említették meg a bemutatón, de nem elhanyagolandó, hogy a Tonale dízelmotorral is kapható lesz: az 1,6 literes, 130 lóerős négyhengeres egy hatfokozatú duplakuplungos váltón keresztül hajtja az első kerekeket.

Az Alfa Romeónál nem aludtak volna nyugodtan, ha nem faragják tökéletesre a Tonale vezethetőségét, ezért ezúttal is nagy figyelmet fordítottak a menettulajdonságokra. A vezetési élményét majd csak később tapasztalthatjuk meg, de a kategória legdirektebb kormányzásával, a szelektív lengéscsillapítással és a Brembo fékekkel is kiemelkedik a riválisok közül a Tonale. Nem hiányozhat belőle a DNA kapcsoló, ahol a hatékony, akár tisztán elektromos hajtásra törekvő, illetve a dinamikus üzemmódok közt lehet választani.

A márka eddigi legfejlettebb modelljét modern vezetéstámogató rendszerekkel is ellátták: az adaptív tempomattal és sávtartóval 2-es szintű önvezetésre is képes a Tonale, amihez 360 fokos kamerarendszer és félautomata parkoló asszisztens is elérhető.

La Metamorfosi

A Tonale bevezetésével az értékesítési módszereit is átgondolta az Alfa Romeo. A rendelést nagyban megkönnyíti majd, hogy csak két felszereltségi szint lesz, a Super és a Ti, amihez a Sprint és a Veloce csomagokat lehet választani. Az autót akár online is meg lehet rendelni, és minden példányához egy NFT is tartozik majd, ami egyedi azonosítóként kíséri el a kocsit az életútján. Az Alfa Romeo más eszközökkel is növelné az autói értékét, például az öt évre növelt garanciával (a hibrid akkumulátorára nyolc év jár), a videón követhető szervizzel vagy a minősített használt autókkal, amihez egy év garanciát is adnak.

Megérkezett tehát az Alfa Romeo, amire sokan vártak, és amivel még többen érezhetik át, mit jelent alfásnak lenni,

és ha a Tonale sikeres lesz, akkor a patinás olasz márka jövője biztosítva van. A hibrid értékesítése júniusban kezdődik, nyár végén követi a dízel, a plug-in hibridre az év végéig kell várni. De mindez csak a kezdet, hiszen a Tonale vezeti fel a márka metamorfózisát az elektromosított jövő felé. 2024-ben érkezik az első elektromos autójuk, és egy Tonale volánja mögött addig is megtudhatjuk, milyen a villamosított jövő az Alfa Romeo szerint.

Ez is érdekelhet:

Quadrifoglio változatban is még jobb lett az Alfa Romeo Giulia és Stelvio

A teljesítménye nem változott, de sok más apróság igen.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában