A négylevelű lóhere legalább annyira hozzátartozik az Alfa Romeóhoz, mint a jellegzetes kígyós címere, és idén lesz száz éve, hogy a milánói márka legsikeresebb versenyautóit és legizgalmasabb sportmodelljeit ékesíti.

Száz év telt el azóta, hogy az autóra festett zöld négylevelű lóhere szerencsét hozott az Alfa Romeo pilótájának a Targa Florión. A Quadrifoglio Verde attól fogva hivatalosan is a márka versenycsapatának szerencsehozó jelképévé vált, majd a hatvanas évektől napjainkig kisebb megszakításokkal az Alfa Romeo legizgalmasabb közúti modelljeit jelöli. A négylevelű lóherét az évtizedek során többször is elővette és leporolta az Alfa Romeo, a legutóbb 2015-ben, amikor a Giulia kezdett új fejezetet a márka történelmében. A centenárium alkalmából megmutatjuk, hogy milyen modellekre került az olaszok ikonikus jelképe.

Szerencsehozó kabala

Az 1909-ben alapított Anonima Lombarda Fabbrica Automobili a húszas évekre Nicola Romeo birtokába került, ezért 1920-tól már Alfa Romeo névre keresztelték az autóikat. 1921-ben mutatták be az első világháború utáni első versenyautójukat, az RL-t, aminek háromliteres, hathengeres motorja kezdetben 56 lóerőt teljesített, ezzel 110 km/órás sebességet ért el.

Az Alfa Romeo két könnyített változatot épített belőle a Targa Florio futamára, ezeknek a tömegét egy tonna alá csökkentették.

A versenycsapat pedig Alberto Ascari és Enzo Ferrari mellé leigazolta utóbbi jóbarátját, az akkor autószerelőként dolgozó, de korábban kerékpárversenyzőként sikeres Ugo Sivoccit, aki az Alfa Romeo egyik RL-jét kormányozta az 1923-as Targa Florión.

Sivocci a tizenhármas rajtszámot kapta az 1923-as Targa Florión, ezért hogy szerencsét hozzon neki, fehér alapon zöld négylevelű lóherét festett az autójára. Sikerült is megszereznie a futam győzelmét, ezért ettől fogva minden versenyen lóherével díszített autóval állt rajthoz. Kivéve a monzai nagydíjon, ahol utolérte a balszerencse, és az edzésen életét vesztette egy balesetben.

Formula–1-es sikerek

A zöld négylevelű lóhere ettől fogva hivatalosan is az Alfa Romeo versenyautóinak szerencsehozó jelképe lett, de kissé módosított formában. Sivocci halálával nemcsak a rajtszámát nem adták ki többet az olasz motorsportban, de a rombuszból is elvettek jelképesen egy oldalt, így vált a mai napig ismert háromszöggé a négylevelű lóhere háttere.

A következő évben bemutatott Alfa Romeo P2-vel igazi sikersorozat vette kezdetét.

Már 1925-ben megnyerték vele az akkor indult világbajnokságot, 1930-ig pedig összesen tizenöt nagydíj győzelmét szerezték meg. Vittorio Jano alkotását az Alfa Romeo első soros nyolchengerese hajtotta, a 615 kilós versenyautó motorja kompresszorral 155 lóerőt teljesített.

Giuseppe Farina úton az 1950-es brit nagydíj győzelme felé

Nem volt kérdés, hogy a négylevelű lóhere a Formula–1-es világbajnokság első szezonjaiban is jelen volt, amikor 1950-ben Nino Farina, majd 1951-ben Juan Manuel Fangio húzta be a világbajnoki címet. A saját csapatot alapító Enzo Ferrari azonban túl erős versenytársnak bizonyult, ezért az akkor állami tulajdonú márka ezek után már nem fejlesztett újabb versenyautót az F1-hez.

A legizgalmasabb sportautók

A négylevelű lóherét azonban nem hagyták veszni, az ikonikus embléma a hatvanas években jelent meg az Alfa Romeo utcai autóin, elsőként 1963-ban az 501 példányban gyártott Giulia TI Super oldalán. 1,6 literes motorja 112 lóerőt adott le, a tömegét plexi hátsó ablakokkal és magnézium kerekkel 910 kilogrammra szorították le, a végsebessége elérte a 185 km/órát.

A formája láttán nem gondolnád, de az Alfa Romeo Giulia a kora legáramvonalasabb autója lett a 0,33-as Cw-értékével

Megtaláljuk a négylevelű lóherét a 33 Competizione versenyautó mellett 1967-től ’69-ig mindössze 18 példányban épített, közúti használatra alkalmas 33 Stradale oldalán is. A gyönyörű pályagépben eleinte nyolchengeres motorokat használtak, majd a hetvenes évekre a 12 hengeres változat teljesítménye elérte az 500 lóerőt.

A világ egyik első szupersportautója volt a 33 Stradale, amit 1967-ben a párizsi autószalonon lepleztek le, motoja kétliteres V8-as, a karosszériát Franco Scaglione tervezte
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA 1965-ből: a nevében az A az Alleggerita, azaz könnyített rövidítése, az alumínium karosszériára, magnézium kerekekre és műanyag oldalablakokra utal. 1,6 literes motorja utcára 115 lóerőt, a pályákon 170 lóerőt tudott
Alfa Romeo GTA 1300 Junior 1968-ból: a motorja eleinte 96, majd 110 lóerőt teljesített, de az Autodelta által épített befecskendezős versenyautók 165 lóerősek voltak

A hatvanas években a Sprint GT különféle változatai, a GTA Junior és a GTV is viselték a négylevelű lóherét, de a Quadrifoglio nevet elsőként az Alfasud alapjára épülő Sprinten használták 1983-ban. 1,5 literes motorja eleinte 105 lóerőre volt képes, később egy 1,7 literes, 114 lóerős bokszermotort is bemutattak, ezek kerültek a 33 Quadrifoglio Verde változatába is.

Kétszer is visszatért

A zöld mellett pedig megjelent az arany négylevelű lóhere, a Quadrifoglio Oro, amit az elegánsabb változatokra használtak. A nyolcvanas években a 2,5 literes, 156 lóerős V8-assal szerelt szögletes Giulietta, a kétliteres, 125 lóerős motorral hajtott Spider, valamint a háromliteres, eleinte 197, később 232 lóerős V6-os 164-es viselte még a Quadrifoglio pajzsát.

A négylevelű lóherét egy ideig utoljára az Alfa 145-ös hordhatta, majd az embléma 2009-ben tért vissza

a márka kínálatába a Mito bemutatásával, később a Giulietta sportváltozata is ezt a nevet kapta. Az előbbit 1,4 literes, 170 lóerős motor hajtotta, az utóbbit pedig a 4C-ből is ismerős 1,75 literes turbómotor 240 lóerővel és duplakuplungos váltóval.

Q2, de nem Audi

A Quadrifoglio kezdőbetűje időközben az Alfa Romeo technikai szótárában is megjelent, Q4 jelölte a márka összkerékhajtását, a Q2 pedig az önzáró differenciálműves modelleket. Az utóbbi miatt egyébként az Audinak engedélyt kellett kérnie az olasz gyártótól, hogy a legkisebb szabadidő-autója típusneveként használhassa.

Az Alfa Romeo következő feltámadását ismét a Quadrifoglio vezette fel, a márka ugyanis rögtön csúcsváltozatban mutatta be az újonnan fejlesztett platformra épített Giuliát és Stelviót. 2,9 literes biturbó V6-os motorjával, hátsókerék-hajtásával és kézi váltójával a vezetés szerelmeseinek épült a Giulia, ami száz év után is büszkén viselheti a négylevelű lóherét.

Ez is érdekelhet:

Quadrifoglio változatban is még jobb lett az Alfa Romeo Giulia és Stelvio

A teljesítménye nem változott, de sok más apróság igen.

Igazi bestia lett a Zagato által épített Alfa Romeo Giulia

Mostanáig kellett várni, hogy sportkupét faragjanak a Giuliából, és micsoda sportkupé lett!

Újra megépítik minden idők egyik leggyönyörűbb Alfa Romeóját

Az eredeti példányok elérhetetlenek, de a replika is lenyűgöző lett.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
31% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
69% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés