1. 10 / 10
    ZIL 131

    Aki ült már szovjet katonai teherautóban, tudja, hogy apokalipszis esetén felesleges mást keresni. Nincs ez másképp akkor sem, ha hirtelen körbezár a hó. Széles a paletta, ám a ZIL előnye társaival, például a KrAZ 255-tel szemben az, hogy benzines, így nem kell az imperialista olajtársaságok gázolajdermedés-elleni adalékaira bíznunk magunkat. A ZIL bírja a hideget. Csaknem hét tonna acél és hatkerék-hajtás garantálja a folyamatos haladást. Kis üröm az örömben, hogy tartós ZIL-használat esetén érdemes mély meggyőződésünk ellenére is beházasodni egy olajdinasztiába, hiszen terepen a 131-es hétliteres V8-as akár száz liter benzint is magába szürcsöl. Nem gond, a nők imádják!

  2. 9 / 10
    Rolls-Royce Phantom

    Elismerem, a Rolls-Royce kis hátránnyal indul, hiszen nem összkerékhajtású. Cserébe bizonyítottan lehet vele driftelni a hóban. Igazi előnyét viszont épp a legnagyobb baj esetén mutatja: ha ugyanis betemet minket egy hóátfúvás, netán egy lavina, a Phantom toronymagasan nyer. Tágas belterétől garantáltan nem lesz klausztrofóbiánk akár tízméteres hótakaró alatt sem, és a súly sem okoz problémát a hatalmas karosszériának. Ami pedig a mentőcsapat felbukkanásáig tartó várakozást illeti, jobb elkortyolgatni egy üveg hóban hűtött Moët & Chandon Brut Imperialt három zavarba ejtően fiatal litván prostituálttal nővel, mint fagyott zsömlét rágcsálni a sötétben, egy lerobbant volánbuszon, valahol Dédestapolcsány mellett.

  3. 8 / 10
    Ford Sierra

    A Sierra a hóautózás képzeletbeli tengelyén valahol félúton, a Ladák és a BMW-k árnyékában helyezkedik el. Pedig erősebb egy Ladánál, és sokkal olcsóbb egy BMW-nél. Az ódák persze a versenymodellről, a turbós, összkerekes Cosworth-ról szólnak, pedig olcsóbban is akad szórakoztató Sierra. A V6-os, összkerékhajtású GLS 4X4/XR 4x4 modellek ugyan gyakorlatilag beszerezhetetlenek, hátsókerék-hajtásának köszönhetően már egy sima kétliteres, karburátoros, ex-kőműves kombi is alkalmas arra, hogy hármas tőgázzal, kanyarban, keresztbe csúszva előzzünk le vele bármilyen lógó belű BMW-t egy havas szerpentinen. Ha pedig véletlenül egy bükkfa a vége, nincs nagy kár, legalábbis ha nem fúrta át a mellkasunkat egy ág.

  4. 7 / 10
    Mitsubishi Lancer Evo VIII

    Könnyű megoldás lustáknak. Nem elég, hogy összkerékhajtású, még azt is megmondhatjuk neki, hogy épp havon készülünk közlekedni. Egy szett szöges versenyabronccsal garantáltan nem akad ellenfele, hacsak nem az örök konkurens Subaru Impreza STI. A hátsó szárnynak nevezett vasalódeszka ideális asztalként szolgál egy gyors hegyi piknikhez, miután a turbó mellé rakott termoszban megmelegedett a kávé. Turbóból érdemes meghagyni a gyárit, egy nagyobb ugyanis a megfelelő kipufogórendszerrel kiegészülve lavinaindító durranásokat eredményezhet, aztán áshatnak a mentőkutyák. Az Evo krízishelyzetben is kiváló: ha a nagy pelyhekben hulló csapadék látványa jelentős mennyiségű hidegélelmiszer pánikszerű vásárlására buzdít, tágas csomagterében minden elfér. A hátsó üléssor pedig szinte könyörög, hogy egyúttal mentsük meg a vidéki nagyszülőket is.

  5. 6 / 10
    Bombardier B-12 ”Snowbus”

    A Bombardier név nem ismeretlen Magyarországon. A MÁV Bombardier Talent (amelyik új és piros, de nem Stadler Flirt vagy Siemens Desiro) motorvonatokat használ a Budapest-Rajka viszonylaton, és az újonnan szerzett, szögletes orrú TRAXX mozdonyokba is bele lehet futni néha. Aki pedig repült mostanában légcsavaros Malév géppel, az egyrészt örüljön, mert a közeljövőben biztosan nem fog, ráadásul egy Bombardier Q400-zal tette! Azt viszont talán kevesebben tudják a kanadai óriáscégről, hogy alapítója, Joseph-Armand Bombardier találta fel modern, lánctalpas motoros szánt. Nem meglepő hát, hogy 1942-ben előállt a B-12-vel! Az angolul egyszerűen hóbusznak hívott járművet évtizeden át gyártották különböző motorokkal, és Észak-Amerika hófedte tájain a mai napig használják őket. Ha nagy a társaság, nem akad ennél jobb választás!

  6. 5 / 10
    Audi R8 V10

    Bár hasmagasság terén a lista vesztese, ne feledjük, hogy az R8 alatt ott lapít a világ talán legjobb összkerék-rendszere, a legendás quattro hatodik generációja. Jon Olsson, Svédország freestyle síbajnoka sokáig egy Lamborghini Murcielago LP670-SV-vel járt a hegyekbe. Nemrég rendelt magának egy új Aventadort, ám annak elkészültéig egy Gallardóra rakta síboxát. És mi a Gallardo? Nem más, mint az R8 V10 ikertestvére! Az R8 fűtése még a legnagyobb hideggel is megbirkózik, hiszen a hátunktól néhány centire lévő V10 annyi hőt termel, hogy nincs az a szigetelés, ami azt kizárná a kabinból. Trópusi hangulat akár mínusz húszfokos hóviharban is!

  7. 4 / 10
    Alfa Romeo 75

    Gyakorlatilag ugyanazt tudja, mint a korábban említett Ford Sierra, csak sokkal stílusosabban. Segít a tökéletes nő megtalálásában: ha kiszemeltünk nem lát túl az utolsó Fiat-mentes Alfa látszólag egyszerű kockaformáján, és roncsként legyint rá, nem érdemes foglalkozni vele. Egy kétliteres Twin Spark (hengerenként kétgyertyás) 75-össel nem a határon, a szalagkorlátot meg-megkarcolva csúszunk keresztbe a hóban, hanem elegánsan, büszkén, játszi könnyedséggel. Nincs bizonyítási kényszer, egy Alfa Romeo kékvérűnek született. A párkeresési folyamatot jelentősen lerövidíti, ha egy nőt látunk egy driftelő 75-ös volánjánál. Az egy gyors, határozott igen.

  8. 3 / 10
    Unimog

    Nem kell zseninek lenni ahhoz, hogy rájöjjünk, ami a közterületeseknek jó a hó ellen, nekünk is megfelel. Az Unimogot még 1946-ban találta ki egy Albert Friedrich nevű német úriember. A multifunkciós mezőgazdasági teherautóra hamar lecsapott a Daimler-Benz, így 1951-től már háromágú csillagot raktak a hűtőrácsára, de az emblémán túl  is szinte bármi rászerelhető, ha a sima hótoló már nem elég, akár hómaróra is válthatunk. A közjó érdekében pedig a hátsó homokszóró segítségével biztonságos útviszonyokat hagyhatunk magunk után, bármerre is járunk. Elzárt vidéki területeken a kocsma/vegyesbolt környékének letolása után a helyiek garantáltan meghívnak egy húslevesre, csak a pálinkával kell vigyázni!

  9. 2 / 10
    Ferrari FF

    A Ferrari tavaly mutatta be első összkerékhajtású autóját, ami ráadásul egy kombi is. Kell ennél több indok, hogy ezzel álljunk ki a garázsból a hópelyhek láttán? A sílécek is beférnek hátra, téli gumival pedig az FF nagy eséllyel megbirkózik a terep nehézségeivel. Ha útközben találkozunk egy R8-cal vagy Lamborghinivel, lehet versenyezni. Ne feledjük, bármilyen időjárási körülmény megfelelő alkalomként szolgálhat egy Ferrari vezetésére! A jelenlegi kínálatból az FF egyértelműen a téli favorit, míg a változékony tavaszi időjárás a 458 Italia, a száraz nyár a 458 Spider és az 599 GTO, míg az esős ősz a California időszaka. Vidám évnek hangzik!

  10. 1 / 10
    VW Bogár (Type 1)

    Hogy mi volt az első autó az Antarktiszon? Hát bizony, egy piros Bogár! A Roy McMahon vezette expedícióban a Volkswagen meglátta a hatalmas reklámlehetőséget, így egy piros Bogarat adományozott, egyenesen az új, ausztrál gyártósorról. A kocsit csupán az észak-európai piacra szánt modellek gyári módosításaival látták el, valamint olyan olajjal töltötték fel, ami bírta a mínuszokat. Az egyéves déli kaland majdnem 2500 kilométere alatt csupán annyi probléma volt az autóval, hogy a viharos szél többször kitépte az ajtót a fagyott kezekből, és bizony utána volt rajtuk kalapálni való. A kiálló jég és szikladarabok pedig többször átütötték a padlólemezt, valamint az első futóműnél is okoztak töréseket. Ettől függetlenül a Bogár remek állapotban tért vissza Ausztráliába. Ha az Antarktiszt túlélte, a hazai hóviszonyok nem jelenthetnek kihívást neki!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés