Luxusautókat idéző kényelmet és minőséget párosít sportautókra jellemző teljesítménnyel és vezetési élménnyel az Aston Martin DB12, mely a vállalat fennállásának száztizedik évfordulóján mutatkozik be.

1913-ban alapította az Aston Martin elődjének tekinthető vállalatot Lionel Martin és Robert Bamford, akik kezdetben a brit Singer Motors Limited autóit árulták telephelyükön. Mivel Lionel Martin gyakran versenyzett az Aston Clinton közelében található Aston Hilen, ezért az általuk gyártott autók már az Aston Martin nevet viselték. 1947-től pedig David Brown vette át a vállalat irányítását, mely hamarosan a versenyautók mellett a sportos túragépeiről lett híres. Ezt a hagyományt folytatja a DB12 is, mely új szintre emeli az Aston Martint.

2023-ban ünnepli alapításának 110. évfordulóját a vállalat, a DB sorozat pedig 75 éve meghatározó eleme az Aston Martinnak.

Nagyszerű színfolt a mérnöki kimértségű Porsche és a temperamentumos Ferrari mellett az Aston Martin, mely a vezetés örömét és a gyorsulás élményét úriemberhez méltó módon tálalja. Akárcsak a 911-es, az Aston Martinok formaterve sem újul meg drámainak generációról generációra, csak finomítják a klasszikus részleteket a dizájnerek. Az evolúciót pedig az új technológiák és a diszkrét aerodinamikai elemek határozzák meg.

Hatalmas hűtőmaszkján krómozott lamellákat megkerülve jut hűtőlevegő a motorhoz, az első kerékjárati ívek mögött pedig büszkén díszeleg az Aston Martin felirat a kopoltyúban. A DB12 vonalai végtelenül elegánsak és finomak, a derékban karcsúsított karosszériából látványosan emelkednek ki az izmos hátsó sárvédők. Tetővonala egészen lapos és lendületes, az sziluettjét pedig nem töri meg egyetlen szárny sem. A legnagyobb aerodinamikai trükk egyértelműen a hátsó tetőoszlopban induló légcsatorna.

Ajtóba simulnak a kilincsek, a visszapillantó tükrök pedig kisebb méretűek és keret nélküliek, melynek szintén szerepe van az autó körüli légáramlásoknál. A fényszórók elöl LED-esek, a menetfényt pedig hat csík adja, hátul viszont a DB11-ről ismerős lámpaforma köszön vissza.

Fényűző és modern, de továbbra is elsődlegesen vezetőközpontú a DB12 utastere.

Hátul is függenek biztonsági övek, de az Aston Martin DB12 beltere egyértelműen két személynek komfortos, az utazást pedig leginkább a vezető élvezhető benne. A sportkormány függőlegesen áll, akárcsak egy versenyautóban, a kabin pedig szorosan körülöleli az utasokat, akiknek válla az ablakvonal alá esik.

Felhagytak a középkonzol tetején elhelyezett irányválasztó kapcsolók használatával, a DB12-es Start gombja középen van, a váltó pedig a hagyományos helyen. A könyöklő előtt a menetprogramokhoz és a klímához tartozó gombok sorakoznak, a szellőzők alatt pedig a 10,25 col átmérőjű érintőkijelző. Over the air (OTA) frissítéssel naprakész fedélzeti rendszere Android Auto és Apple CarPlay telefontükrözést tud és online kapcsolatos navigációs rendszere van, így valós forgalmi adatok alapján tud utat tervezni.

Kárpitozásához valódi Alcantarát és kézzel varrott Bridge of Weir bőrt használnak, az ülések pedig opcionálisan karbonvázas kagylók is lehetnek, ha valaki a riviéra szerpentinjei helyett inkább a versenypályákon szereti kihasználni a biturbó V8-as erejét.

Nyolchengeres biturbó motorját a Mercedes-AMG szállítja az Aston Martin számára.

Valódi sportautó a DB12, legalábbis abban az értelemben egészen biztosan, hogy a benzinmotort nem egészítették ki konnektorról tölthető hibrid hajtással, de még 48 voltos mild hibrid rendszerrel sem. A remek hangú 4,0 literes, biturbó V8-as 680 lóerejét 6000-nél adja le, maximális nyomatéka pedig 2750 és 6000 között 800 Nm. Ez a pusztító erő egy nyolcfokozatú automata váltón és egy elektronikusan vezérelt differenciálművön keresztül jut el a hátsó kerekekhez.

3,6 másodperc alatt gyorsul az Aston Martin DB12-es 100-ra, a végsebessége pedig 325 km/óra. Ehhez a tempóhoz már komoly fékek is kellenek, ezért alapból elöl 400 mm, hátul pedig 360 mm átmérőjű fúrt és mart, nagy hőtűrésű acéltárcsákkal szerelik. Opcionális rendelhető karbon-kerámia rendszer is, mely 27 kg-mal csökkenti a rugózatlan tömeget. A felnikre a Michelin Pilot Sport 5S gumik kerülnek, de az Aston Martinhoz fejlesztett keverékkel.

Hét százalékkal javult elődjéhez képest az alumínium karosszéria torziós merevsége azzal, hogy a legtöbb merevítést, így a motor keresztmerevítőjét és a futómű rögzítési pontjait is átdolgozták. Intelligens adaptív lengéscsillapítói és közvetlen kormányzása (2,4 fordulat ütközéstől ütközésig) a masszívabb karosszériával javítja a visszajelzéseket és a vezetési élményt, mely talán még a komfortnál is fontosabb egy Aston Martinban.

Ez is érdekelhet:

Az Aston Martin, amit a királyi palota mögött adtak át

James Bondé sem rossz, de a szaúd-arábiai herceg Aston Martin DB5-öse túltesz rajta.

A legerősebb végszó – Aston Martin DBS 770 Ultimate

Ebből az Aston Martinból még James Bondnak sem jutott.

Roadster változatban is itt az utolsó V12-es Aston Martin Vantage

Még egyszer utoljára 12 hengeres motort kap az Aston Martin kisebbik sportautója.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában