Gyönyörű Touring Superleggera karosszériája, alumínium hathengeres motorja az úriemberek sportautójává teszik az Aston Martin DB5-öst.
Valójában a legtöbb Aston Martinról szóló tartalomból bátran ki lehet hagyni James Bondot, mert unalmas és ennél jóval többet is tudnak ezek az autók. A DB5-ös esetében azonban megkerülhetetlen a brit titkosügynök, hiszen ez a karakter tette minden idők egyik legismertebb autójává a 60-as évek elején megjelent angol sportkupét. Ez az autó viszont nem ezüst és nem fekete a belseje, nincs benne katapultáló ülés és lámpák mögül kibukkanó géppisztolyok sem, mégis gyönyörű.
1958-ban tartották az Aston Martin DB4-es premierjét a Londoni Motor Show-n, ahol a korábbinál jóval modernebb megjelenésű és frissebb hajtású sportkupét mutattak be. A DB4-es formáját éppen csak finomabbra csiszolták az 1963-as DB5-ösre. Ezeknek az autóknak a dizájnja és a részletei a mai napig meghatározzák a márkát.
Valamivel több mint ezer darab Aston Martin DB5-ös készült 1965-ig, ami valódi ritkasággá teszi. Azonban éppen a James Bond filmek miatt - hiszen visszatérő szereplő - a mai napig elképesztően népszerű a DB5-ös, méghozzá annyira, hogy 2020-ban további 25 darabot készített belőle az Aston Martin a Goldfinger című film kémcuccaival.
Ez azonban egy utolsó évjáratos DB5-ös, amiben nincsenek gépfegyverek, nincs golyóálló pajzs és csak műszaki hiba esetén tud ömleni a füst a kipufogójából. Egyike azoknak az autóknak, melyek eredetileg is balkormányosként készültek el Newport Pagnellben.
Federico Formenti rajzolta az Aston Martin DB4-es, a DB5-ös és a DB6-os karosszériáját is. Ezek az autók pedig pontosan annyira hasonlítanak egymásra, mint a mai Aston Martinok. A DB5-ös karosszériája a milánói Carrozzeria Touring műhelyében készült a védjegyüknek számító Superleggera, tehát ultrakönnyű csővázas kivitelben. Az egyik legszebb részlet éppen a gépháztetőn lévő logó, mely még a modern DBS-en is megjelent.
Mérnöki és művészeti értéke is van lengyel születésű Tadek Marek tervezte hathengeres motornak, mely a DB4-esben még 3,7 literes volt, a DB5-ösben azonban már 4,0 literes lökettérfogattal került, három SU karburátorral. 286 lóerejét 5500-nál adja le és 390 Nm nyomatéka van 3850-nél. Ezzel a 1,5 tonnás DB5-ös nagyjából 8 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 230 km/óra feletti a végsebessége.
Négyszemélyes utasterében valódi bőrkárpitba húzott ülések és rengeteg körműszer van, valamint extraként rendelhető hárompontos Britax biztonsági övek. Ekkoriban sem az öv, sem a fejtámla nem volt általános biztonsági felszerelés, ahogy más sem. A DB5-ös igazi, analóg sportautó.
Vékonyka küllők és fa karima, amihez nem csupán illik, de szükséges is kesztyűt húzni. A sebesség- és fordulatszámmérő között töltésjelző, bal oldalon az olajnyomás és hőmérséklet, a jobbon pedig az üzemanyagszint és a vízhőfok Smiths órácskája van.
Motorola rádióval, fűthető hátsó szélvédővel, biztonsági övekkel, Fiamm kürttel, sárvédőre szerelt oldalsó tükörrel és króm kerekekkel rendelték meg ezt a DB5-öst, melyet fekete gyöngyház fényezéssel és vörös beltérrel szállítottak a New York-i kereskedésbe.
Első tulajdonosa a világhírű Guggenheim család tagja, Oscar Strauss volt, aki ekkoriban több vállalat igazgatótanácsában és a családi alapítványban is dolgozott ügyvezetőként. Hobbija a legyezőhorgászat és a vitorlázás volt, tehát pontosan olyan vásárló volt, akit az Aston Martin elképzelt az elegáns sportkupé mellé. Zöld színét és ehhez passzoló belterét már egy későbbi tulajdonostól kapta, de ezzel csak csinosabb lett a DB5-ös.
Ez is érdekelhet:
Támogatott és ajánlott tartalmaink