Mindenkinek más jelenti a tökéletest, különösen akkor, ha egy sportautóról van szó, mindenesetre az új Aston Martin Vantage pokolian közel áll hozzá. Gyönyörű vonalai valójában két autót rejtenek, hiszen legalább annyira szórakoztató sportkocsi, ami meredek kanyarokban is megállja a helyét, mint stílusos granturismo, amivel a legszívesebben kimennénk a világból is. Az új Vantage arra termett, hogy magával ragadjon, minket pedig rendesen be is húzott az Aston Martin rajongói közé.
Pattanásig feszülnek a vonalak az Aston Martin karosszériáján, és a Vantage láttán egyre csak azon álmélkodunk, hogyan lehet ennyi stílust és erőt belesűríteni egy ekkora autóba. Meglepően kompakt, de sokat sejtetően széles, és nagyon lapos a Vantage, ami belépőt jelent az Aston Martin sportautóinak világába. Minket már a formájával is meggyőzött, és elég volt hozzá néhány kanyar, hogy végképp magával ragadjon.
Csak állunk a szőlődombok között a parkolóban, pattog a Vantage forró kipufogója, miután meghajtottuk a kiváló minőségű aszfalton, ahol nagyszerű ritmusban követik egymást a kanyarok és az emelkedők, és azon gondolkodunk, hogyan lehetne ennél jobb sportautót alkotni, de egyelőre nem jövünk rá. Joggal büszkék rá az Aston Martinnál, hiszen a Vantage ennél jobban nem is hirdethetné, mire számíthat, aki belépőt vált a brit márka világába.
Vissza a hagyományokhoz
Hosszú története van a Vantage nevének az Aston Martinnál. Az ötvenes évektől kezdve a sportautók nagyobb teljesítményű változatát jelölte, majd önálló sorozattá vált, ma a márka legkisebb, egyben legélvezetesebb sportautóját jelöli. 2017-ben jött ki a jelenlegi generációja, amivel meglepetésre eltértek az Aston Martin hagyományos formavilágától, a legutóbbi átdolgozás során azonban visszatértek ahhoz a stílushoz, ami igazán népszerűvé teszi a márkát az egész világon.
Szűkre szabott fényszórók és alacsonyra húzott hűtőmaszk helyett ismét az Aston Martin klasszikus arcát hordja a Vantage,
hagyományos alakú hűtőráccsal és felfelé nyújtott fényszórókkal. A szúrós tekintet ezúttal a nappali menetfények feladata, és dizájnban hátul is erős maradt az autó, látványosan ívelt fénycsíkja keretezi a légterelőt formáló hátsóját. Az Aston Martinnak nincs szüksége versenyautósan nagy hátsó szárnyra, amivel a Vantage megőrzi a hűvös eleganciáját.
Szerencsére a tökéletes arányait is megtartotta a Vantage, amivel Marek Reichman valóságos mesterművet alkotott,
profilból nézve mintha csak egy ugrásra kész sprintfutó volna. A karosszériába simított kilincsek még áramvonalasabbnak mutatják, de a hosszú motorházfedelére vágott légkilépők és a lökhárító két szélén lévő légbeömlők is az aerodinamikát szolgálják, míg a szénszálas splitter feladata az első kerekekre jutó leszorítóerő növelése.
Kedvenc részletem az elképesztően elegáns, keret nélküli külső visszapillantó tükör, amit egy rendkívül karcsú szénszálas karra függesztettek, mintha csak egy légterelő idom lenne, és valójában az is, a forma és a funkció itt egymásra találtak. Gyönyörűek a 21 colos kéttónusú kerekek, hátul 325 milliméteres abroncsokkal, és ha már a részleteknél időzünk, a Vantage stílusához remekül illik az első sárvédők légkilépője, rajta az Aston Martin felirattal.
Modern elegancia
Nem tudunk betelni a látvánnyal, hogyan lehet ennyire tökéletes a Vantage alakja, és mostanra a belsejét is rendbe tették az Aston Martinnál. Az előző szériát joggal érte a kritika, hogy a műszerfala idejétmúlt és nehezen átlátható volt, a Vantage berendezését azonban teljesen kicserélték. A magasra húzott középső konzol stílusos és egyben praktikus megoldás, könnyen elérhető, és a puristák örömére tele van hagyományos gombokkal és tekerőkkel.
Nincs már a műszerfal tetejéből kiemelkedő kijelzője, az érintőképernyőt ízlésesen a műszerfalba simították,
és a Mercedestől örökölt, generációkkal lemaradásban lévő régi menüje helyett egy naprakész, egyszerű, könnyen használható fedélzeti rendszert alkottak. Digitális a műszeregység is, ami jó érzékkel tárja elénk a legfontosabb információkat, de kevésbé variálható a tartalma, a dizájnja pedig nem annyira stílusos, mint a hagyományos mutatóké lett volna.
Persze nem kell feltétlenül a gyári navigációt használni, hiszen elérhető az Apple CarPlay és az Android Auto, bár az utóbbi egyelőre csak kábellel, ami legalábbis furcsa manapság. Az Aston Martin viszont az elsők között csatlakozott az Apple azon programjához, amelynek keretében a CarPlay Ultra teljesen átveszi nemcsak a navigáció, hanem az autó műszeregységének irányítását is, ezt egy szoftverfrissítéssel megkaphatja majd a Vantage is.
Hétköznapra, hétvégére
Szoftverek helyett a valódi dolgoktól igazán különleges az Aston Martin sportautója, például az utastérben amerre csak nézünk, a legigényesebb anyagok vesznek körbe. Jó illatú, finom tapintású bőrrel és alcantarával vonták be a kabint, és bár a Cosmic Orange fényezéshez meglepőnek tűnhet a sötétkék bőr, a narancs cérnával varrva mégis működik. Mindez csak azt igazolja, hogy az Aston Martin egyedi igényeket valóra váltó Q részlegénél nagyon értik a stílust.
Nem árt tudni, hogy a kategória más sportautóval szemben a Vantage szigorúan kétüléses,
még a kérdéses használhatóságú pótülések sincsenek hátul. Csak egyvalakivel oszthatjuk meg tehát az élményt, és csak felnőttel, az utasülésnek ugyanis nincs Isofix-csatlakozója, ami talán a Vantage egyetlen nagyobb hiányossága. Nem tudod a fiadnak megmutatni, milyen egy vérbeli sportautó, amíg elég nagyra nem nő, hogy az autó saját övét használja. Kár.
Sportautóhoz mérten meglepően praktikus a Vantage, akár minden nap használhatod, ezzel egy tökéletes granturismo válik belőle a hétvégi kirándulásokhoz. Az ülések mögé csak lapos dolgok férnek, a 235 literes csomagtartó azonban elég nagy, hogy ne csak sporttáskát, hanem bőröndöket is magaddal vigyél. A nagyra nyíló hátsó ajtón keresztül pakolni is egyszerű, de kicsit kényelmetlen, hogy a csomagtérajtót nyitni csak a távirányítóval vagy az utastérből lehet.
V8-as legjobb barátod
Központi helyre került az Aston Martin logójával ékesített kristályüveg startgomb, ami életre kelti a Vantage lelkét. Az előző szériához hasonlóan ezúttal is az AMG-től származó 4 literes biturbó V8-asról van szó, amit kézzel szerelnek össze, és amit előtte az Aston Martin karakteréhez igazítottak. A legnagyobb változás az, hogy új hengerfejjel és nagyobb turbókkal a teljesítményét csaknem harmadával, 510-ről 665 lóerőre növelték.
Gyönyörűen szól a motor már alapjáraton is, kihúzatva pedig könnycseppet csal a szemed sarkába, ahogyan megénekelteted a V8-ast.
A Vantage motorja bámulatosan kifinomult, nem is sejtenéd, mekkora pokoli erő lakozik benne, amíg csak lassan vezeted. A ZF-től származó nyolcfokozatú automata tökéletesen dolgozik együtt vele, kirándulótempónál a váltások mesésen finomak, de gyors gázadásra azonnal visszapakolja a kellő számú fokozatot.
Sport módban indul a Vantage, nincs is normál üzemmódja – miért is lenne? –, ekkor is példásan élénk, de ha többet szeretnél, akkor Sport Plusban megkapod. A felfüggesztése feszesebb lesz, a váltója tovább húzatja ki a fokozatokat, és a menetstabilizáló is másképpen reagálja le a helyzeteket, de végig a biztonságos korlátok közt tart. A Vantage olyan sportautó, amivel nem nehéz nagyot menni, de egy pillanatra sem hagy magadra közben.
Őszinte, analóg
A startgombja körüli kapcsolót elforgatva válthatunk tovább Track módba, ami minden téren a maximumot hozza ki ebből az Aston Martinból. Nem intézték el annyival, hogy teljesen kikapcsolja a vezetési asszisztenseket, helyette teljesen a tudásunkhoz szabhatjuk egy skálán azt, hogy mennyire engedjük kipörögni a kerekeket. Olyan széles tartományban áll a szolgálatunkra a 800 Nm, hogy nem árt reálisan látni hozzá a vezetői képességeinket.
Őszinte, és szinte már analóg sportautó a Vantage, amiben még hagyományos gombokkal kapcsolhatod ki a menetstabilizálót,
teheted feszesebbé a felfüggesztést és hangosabbá a kipufogót. Nem változó áttételű a kormányzása, és nincs benne hátsókerék-kormányzás sem, ami parkoláskor megizzaszt, mert 4,5 méteres hosszához képest óriási körön fordul, de ha éleset mész vele, akkor minden úgy történik, ahogyan számítasz rá.
Bámulatos az egyensúlya, elképesztő az útfekvése, a Michelin Pilot Sport abroncsok mesésen tapadnak, az elektronikusan vezérelt hátsó differenciáljával pedig mindig maximális erőbedobással tolja ki magát a kanyarokból. A vehemenciája irigylésre méltó, ezzel a motorral még az 1,6 tonnás száraz tömegét is pehelysúlyúnak érezni, a karbonkerámia fékekkel a lassulás is brutális. A motorja az első tengely mögé, a váltója a hátsó elé került, ezért a tökéletes 50-50 százalék a súlyelosztása. Ráadásul még csak nem is kell állandóan a határokat feszegetni ahhoz, hogy igazán élvezd a vezetését.
Precíz kormányzása, élénk visszajelzései megadják azt az érzést, hogy akkor is együtt élj a géppel, amikor csak békésen autózni indulsz vele.
A biturbó V8-as szerencsére megúszta a villamosítást, és még így is egészen hatékony, 13-14 literes fogyasztással el lehet járni vele, a 72 literes tankjával nem kell gyakran kutat keresni.
Persze nehéz megállni, hogy ne menj gyorsan, mert az Aston Martin által hangolt vérpezsdítő hangzás állandóan száguldásra csábít.
Nem sok szerep jut a feláras Bowers & Wilkins hifinek, pedig ha kipróbálod, döbbenetesen szól, főleg ahhoz képest, hogy mekkora helyen kell teret csinálnia a zenének. Opcióból bőven válogathatsz, a Vantage körülbelül 90 millió forintról induló árát simán 120 millióra növelheted, hogy olyan autót kapj, mint a képeken.
Ha konkurenciáról van szó, akkor két modellt kell megemlítenünk. Az egyik adja magát, hiszen az új AMG GT 63-ban is ez a motor dolgozik, csak 612 lóerővel, összkerék-meghajtással. 3,2 másodperces százra gyorsulása és 315 km/órás végsebessége hasonló, de a Mercedes háromszáz kilóval nehezebb, ami nem kevés. A másik a Porsche 911 GTS, ami a hathengereséhez hibrid rendszert kapott, és 541 lóerővel is tartja a lépést a 3 másodperces gyorsulással és 312 km/órás végsebességgel.
Értékelés
Minden percet imádtunk, amit az Aston Martin Vantage-ben töltöttünk, és nem azért, mert ez egy drága luxusautó, amihez kevesen jutnak hozzá. Sokkal inkább azért, mert egy tökéletesre fent sportkocsi, ami nemcsak a számok terén tud nagyot villantani, hanem minden részletével azt szolgálja, hogy élvezd a vezetését. Mégsem kell vele kompromisszumot kötnöd, mert hosszú távon is kényelmes, és olyan utolérhetetlenül stílusos, hogy neked is lépést kell tartanod vele.
Ha felkerült a radarodra, akkor nehezen engeded el a gondolatát, és nem is a paraméterek fognak mellette dönteni az AMG GT-vel vagy 911 GTS-sel szemben, hanem az, hogy melyikre vágysz jobban. A Vantage az Aston Martin, amire régóta vártunk, a kortalan formáját évtizedek múltán is gyönyörűnek fogjuk látni, ráadásul ez a tökéletes sportautó, műalkotás és játékszer egyszerre, amiben valóra válthatod minden autós álmod.
Ez is érdekelhet:
- Fantasztikus alakja van
- Részleteiben is gyönyörű
- Stílusból példát mutat
- Erőteljes, mégis kifinomult motor
- Bőséges teljesítmény és nyomaték
- Modern, naprakész belső
- Kategóriához mérten praktikus
- Lehengerlő a gyorsulása
- Emlékezetes a vezetése
- Nagyon nagy körön fordul
- Nincs Isofix-csatlakozó











































