Ha bevezetik, tényleg ellehetetlenül a gyorshajtás.

Az előző részek tartalmából: hiába várt sokat a rendőrség a szupertraffipaxoktól, egyre többen halnak meg közúti balesetben. Ezért már mobil sebességmérőket is bevetettek, de ez sem hozott jelentős változást.

Mivel a rendőrség folyamatosan arra hivatkozik, hogy a balesetek legfőbb oka a gyorshajtás – ami igaz, csak azt nem teszik hozzá, hogy nem az abszolút, hanem a relatív gyorshajtás a fő ok, az ellen pedig nem használnak se a fix, se a mobil sebességmérők –, ezért ismét a traffipaxozás fokozásában látják a statisztikák javításának lehetőségét.

Konkrétan:

bevezetnék az átlagsebesség-mérést.

Jelenleg ugyanis az a gyakorlat, hogy a járművezetők – főleg a fix telepítésű, tehát ismert pozíciójú – traffipaxok előtt lassítanak, aztán viszont gyorshajtanak tovább. Az átlagsebesség-mérés azonban az egymástól távol lévő mérők adatai alapján egy hosszabb szakaszra átlagot számol, így ha a járművek csak a mérőpontokon lassítanak, amúgy viszont gyorsabban mennek a megengedettnél, büntethetők lesznek.

Az átlagsebesség-mérést csak úgy lehet kijátszani, ha valaki a mérőpontokon szabályosan halad át, de utána gyorsabban, 130 helyett 170-nel megy tovább, akkor a mért szakasz másik felén már csak 90-nel gurulhat, hogy kijöjjön a 130-as átlag. Ez nem túl életszerű, tehát a külföldön sok helyen alkalmazott módszer biztosan érezhetően csökkentené a gyorshajtók számát Magyarországon is.

Már dolgoznak a rendszer kialakításán

– közölte Halmosi Zsolt rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes az InfoRádióban. A rendszer alapelemei lesznek a VÉDA nevű szupertraffipaxok is, amelyek eleve alkalmasak átlagsebesség-mérésre, de még a jogszabályokat is módosítani kell majd.

Utána derülhet ki, a gyorshajtások számának csökkenése elegendő-e a halálozási statisztika drasztikus javításához. Ha nem, akkor ideje lesz szakítani azzal a gyakorlattal, hogy az erőforrások túlnyomó részét kizárólag a sebességmérésre fordítják, és átfogóbban kell megközelíteni a közlekedésbiztonság kérdését, a jogosítvány megszerzésének és megtartásának feltételeitől az életszerű, következetes szabályokon át az utak biztonságossá tételéig és a veszélyes roncsautók kiszorításáig.

Azért a jelenlegi sebességmérők is fognak gyorshajtókat:

A megengedett sebesség ötszörösével ment egy motoros a 4-es főúton

Szép teljesítmény, de nem gratulációt kapott a rendőröktől.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Több mint 500 lóerős családi szabadidő-autó a Kia EV9 GT

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés