Ismerős lehet az Audi Q8 e-tron és az SQ8 e-tron Sportback is, de négy évvel ezelőtt még simán csak e-tronnak hívták az Audi elektromos szabadidő-autóit, melyek körül annyira gyorsan gyarapodott a villanyautós modellcsalád, hogy ideje volt a műszaki frissítéssel együtt kifejező nevet adni nekik.
2018-ban mutatkozott be az Audi első sorozatgyártású elektromos modellje, az e-tron szabadidő-autó, melynek hamar megérkezett a lecsapott tetejű változata, és a sportosabb modellek is. Idő közben azonban jött a Porsche Taycan rokona, az e-tron GT és a Q4 e-tron, így a könnyebb azonosíthatóság jegyében átkeresztelték a lavinát elindító csúcsmodelleket.
Audi Q8 e-tron és SQ8 e-tron lett a nevük, a sportosabb fazonúak pedig továbbra is Sportback utónevet kapnak.
Új a név, de első pillantásra maradt ugyanaz az autó, mely hibátlanul illeszkedik a márka hosszú évek óta ismert arculatába. A frissítéskor azért átrajzolták a lökhárítóit és aktív lamellás hűtőmaszkot kapott, mely az elektromos autók esetében is fontos tényező, hiszen az akkumulátor hőmenedzsmentjén is múlik a teljesítmény és a hatótáv.
Fontos aerodinamikai szempontok szerint dolgozták át a Q8-at, melynek így a Sportback modellek esetében 0,26-ról 0,24-re csökkent a légellenállási együtthatója, a bakancs formájúnál pedig 0,28-ról javult 0,27-re az érték. Elöl LED Mátrix fényszórók világítanak, melyeket halvány fénycsík köt össze a maszkon át, hátul szintén LED-esek a mai trendeknek megfelelően szintén összekötött lámpák.
Ezen az autón látható először az Audi letisztultabb négykarikás logója és a B oszlopra írt modellnév is, mely a jövőben állandó elem lesz.
Utasterében újrahasznosított anyagból készülő beltéri szigetelőanyagok és szőnyegek vannak, továbbá a kárpitok között is akad reciklált anyagból készülő textil, így Európában és Észak-Amerikában nettó szénsemleges terméknek minősülnek az Audi Q8-asok. Még részben újrahasznosított PET-palackból készülő dekorbetét is rendelhető azoknak, akik szeretik a húsmentes hamburgerrel ünnepelni, ha minden megvan a csomagolásmentes boltból a vasárnapi ebédhez. Hátsó csomagtartója 569 literes (Sportback esetében 528 liter), elöl pedig 62 literes tárolóba lehet a töltőkábeleket rejteni.
Műszerfalát három képernyő uralja, melyek közül a kormány mögötti HD kijelző adja a digitális óracsoportot, a középkonzolon pedig 10,1 colos érintőképernyőn a felhőn át frissülő szórakoztatórendszer van, alatta pedig a klímapanel 8,6 colos kijelzője. Kétzónás, felárért pedig négyzónás a légkondi a Q8-asban, az ülések pedig nemcsak fűthetőek, hanem szellőztethetőek is.
Rengeteg vezetéstámogató rendszere mellett új az applikációból indítható, önállóan be- és kiparkoló automata.
Ha már van új név, új dizájn, akkor nem maradhat ki az új műszaki tartalom is, amivel a Q8 e-tron hatótávján is tudtak javítani, valamint a vezethetőségen is. Már az alapfelszereltség része a légrugózás, valamint átdolgozták a kormányzást is.
Módosították az akkumulátor vezérlését, így a Q8 e-tron 50 modelleknél a 95 kWh bruttó kapacitású aksi nettója 89 kWh, az 55 jelzésű és az SQ8 e-tronok esetében pedig a 114 kWh bruttó kapacitású akkumulátor 106 kWh nettót tud. A hátsó villanymotorok tekercsszáma 12-ről 14-re nőtt, amivel erősebb lett a mágneses mező, és nagyobb a nyomaték. Hatótávjuk 490-től egészen 600 km-ig tart. Maximális DC töltési sebességük a kisebb modelleknek 150 kW, a nagyobbak esetében pedig 170 kW. A 22 kW-os töltővel a Q8 e-tron 50 közel öt óra alatt töltődik fel.
Nemcsak szoftveresen, hanem hardveresen is különbözik az SQ8, melybe három villanymotor kerül.
Egy villanymotor hajtja az első kerekeket, további két 131 lóerős teljesítményű pedig a hátsókat, így külön vezérelve nyomatékvektorozásra is képesek, mely jót tesz a sportosabb vezethetőségnek és a nagyobb kanyarsebességnek.
Mostanra a BMW elektromos csúcs SUV-ja az iX M60, a Mercedes-é pedig az EQS SUV lett, ezekkel szemben kell majd megmutatnia a frissített Q8 e-tronnak, hogy mit tud.
Ez is érdekelhet: