Kilencven éve a Balaton legnagyobb hajós eseménye a Kékszalag, nem volt ez másként idén sem, amikor az Audi legizgalmasabb modelljeivel eredtünk a tókerülő verseny villámgyors hajóinak nyomába. RS e-tron GT-vel vettük be a Balaton-felvidéket, és az elsők közt néztük meg a vadonatúj Q6 e-tront.

Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő vitorlásversenye – és alighanem ezúttal lehetünk elfogultak, hogy a legszebb is – a Kékszalag, ahol a hajósoknak 48 órás szintidőn belül több mint 150 kilométeres távot kell teljesíteniük. A balatonfüredi rajt után Balatonkenese, Siófok és a Tihanyi-szoros érintésével haladnak, majd Keszthelynél fordulva térnek vissza Balatonfüredre.

A verseny kilencvenéves történetének leggyorsabb hajói persze ennél sokkal gyorsabban kerülik meg a Balatont, az abszolút rekordot például éppen tavaly állította be a Józsa Márton vezette Fifty-Fifty katamarán, erős szélben a saját korábbi eredményét is mintegy két órával megdöntve hihetetlennek hangzó 5 óra 3 perc 36 másodperces idővel, míg a legtöbb alkalommal, 13-szor Litkey Farkas győzött.

Nem csak katamaránoknak

Az abszolút győzelemre már csak a versenyzésre kiélezett katamaránoknak van esélye, de a Kékszalag varázsa, hogy összesen 37 hajóosztályban hirdetnek győztest, így egy kis túlzással szinte bárki indulhat rajta. Az egytestű hajók küzdelmét például a Principessa és a Raffica vívta idén is, közülük az előbbi került ki győztesen, 14 óra 42 perces ideje az abszolút tizenegyedik helyre volt elegendő.

Meglepő fordulat a tókerülőn

Az már a rajtnál látszott, hogy az abszolút rekord nem most fog megdőlni, a vártnál gyengébb szélben indult útnak a mezőny, és ennél is nagyobb meglepetés volt, hogy a címvédő Fifty-Fifty a kenesei bóját a kilencedik, a siófokit a tizedik helyen vette csak, akkor még a leggyorsabb egytestű vitorlások, a Liberák osztályába tartozó Raffica és a Principessa is fel tudták venni vele a versenyt.

Az élen egymást váltotta a Prospex-Delta, az RSM és a Process Solutions, majd a nyugati medencében a Fifty-Fifty sorra érte utol a vetélytársait. Keszthelyen már a hatodik helyen fordultak, akkor még 1 óra 48 perces hátránnyal, és miután az élmenők szembe találták magukat a mezőny több száz hajójával,

a Fifty-Fifty az utolsó pillanatban került az élre, és idén is behúzta a Kékszalagot.

A győztes hajó kormányosa, Józsa Márton a verseny után úgy fogalmazott, hogy ez volt eddig a legkomolyabb, a legélesebb győzelmük, a legizgalmasabb csatájuk. A Kékszalagra nagyon igaz, hogy itt nincsenek vesztesek, mindenki elismerést érdemel, aki teljesíteni tudja a távot, és idén a nevezett 510 hajóból 456 ért be szintidőn belül, az utolsót hagyományosan a győztesek köszöntötték.

Hol vannak az autók?

Nem arról volt szó, hogy ez egy autós cikk lesz? De, és az autóknak több köze van a Kékszalaghoz, mint gondolnád. A legnagyobb csapatokat szinte kivétel nélkül autómárkák támogatják, így az Audi a Fifty-Fifty, a BMW pedig az RSM vitorláján feszít, és most először a Suzuki is beszállt a vitorlázásba, a nevüket viselő csapat az abszolút hatodik helyen futott be a Kékszalagon.

Ha nem is kerültük meg a Balatont, pár órára mi is a tókerülő verseny leggyorsabb hajóinak nyomába eredtünk az Audi nem mindennapi flottájával. Az RS 6 Avantot és RS Q8-at is felvonultató kínálat éke az RS e-tron GT volt, amit egyszerűen nem tudtuk a parkolóban hagyni, pár perc múlva már fordultunk is le a 71-esről Zánka felé, számunkra az ország egyik kedvenc útszakaszán.

Alig van forgalom, amint letérünk a főútról, ami nem baj, mert ez a szakasz kiváló megtapasztalni egy autó képességeit. Irány Badacsony, de csak mértékkel! Vannak autók, ahol muszáj figyelni a jobb lábra, mert egy véletlen gyorsítás beláthatatlan következményekkel járhat.

Az 598 lóerős RS e-tron GT pedig a 3,3 másodperces százra gyorsulásával pontosan ebbe a kategóriába tartozik.

Az idő pompás – legalábbis a klimatizált belső térben jól vagyunk, amíg ki nem szállunk véletlenszerű helyeken egy-egy fotót elkövetni –, a gumik tapadnak, a töltöttség ideális, feszegethetjük a határokat. Száz gondtalan és örömteli kilométer megtétele után azt mondhatjuk, hogy ennek az autónak a Káli-medence kicsi, szinte mintha a szűkös Kakucsringen kellene autózni vele.

Milyen az RS e-tron GT-nek kenni a Balaton-felvidéken?

Minden gyorsításkor elementáris erő ébred az RS e-tron GT-ben, aminél ezúttal kifejezetten előnyös az akkumulátor több száz kilogrammos tömege is, mert a Káli-medence hepehupás útjai gyakran bukkanó utáni kanyarokkal folytatódnak, nagy sebességgel pedig könnyen maradunk a levegőben, és köthetnénk ki a szőlővesszők tövében. Szerencsére az RS e-tron GT nem könnyű, és ennek csak az előnyeit élvezhetjük, főleg élmények kergetésekor, amikor ez a tömeg csodás tapadásban nyilvánul meg.

A vezethetősége a lehető legkomfortosabb, nyoma sincs a rekuperációból érkező egypedálos gyomor-hullámvasútnak, a teljesítménye pedig nemcsak a Káli-medence korlátait feszegeti, hanem az sofőrjei képességét is. Ha akarjuk, eszeveszett fenevad, de ha akarjuk, kellemes granturismo, ami családi autónak is beválik, főleg akkor, amikor még kicsik a gyerekek.

Élmény egymás után harapdálni a kanyarokat a Balaton-felvidéken, és a hangtalan suhanásnak felszabadító, űrbéli élménye van, amikor épp elektromos autóval szeljük át ezt a szakaszt.

Persze nagy élmény egy rendes háromliteres V6-ossal is ugyanez a program, de egész máshogy tölti fel az embert. A kettő nem összehasonlítható, és nem is egymást helyettesítő, vagy kizáró élmény.

@player.hu Nagyszerű párost alkot a Badacsony és az Audi RS e-tron GT!👌😎⚡️ #fyp #audi #etrongt #balaton ♬ original sound - player.hu

Pont, mint a vitorlázás, a szelet hasznukra hajtva meglovagolni a hullámokat, akár olyan szédítő versenytempóban is, ahogyan a Balaton leggyorsabb katamaránjai. Más élmény, mint a V8-assal dübörgő jachtok az Adrián, itt sokkal inkább eggyé válunk a környezetünkkel, a természettel, és az utakon ezt az élményt kínálja nekünk az RS e-tron GT is.

Persze az elektromos autó nem mindenkinek való, és aki inkább a hagyományos értékeket keresi a prémiumautók közt, nagyra fogja értékelni a megújult Q8-at. 3 literes V6-os TDI dolgozott abban az S-line sportcsomagos példányban, amit elvittünk egy körre, és a 286 lóerővel, összkerékmeghajtással és szintszabályzós légrugózással pazar országúti hajónak bizonyult az Audi klasszikusa.

Behajózott a vadonatúj Q6 e-tron is

Levezetőként az Audi elektromos autóinak következő generációjára is vethettünk egy pillantást, hiszen a Kékszalagot követő látványos sprintfutam, az Audi Speed Challenge estéjén mutatta be a márka a Q6 e-tront a magyar közönségnek. A méretben a Q4 és Q8 e-tron közé érkező újdonság már a legújabb, 800 voltos elektromos rendszert kapja, és a paraméterei egészen figyelemreméltók.

Azért is büszkék lehetünk rá, mert az elektromotorja Győrben készül, és ez már az alapmodell is 387 lóerős, ez a Q6 e-tron a nettó 95 kilowattórás akkuval 625 kilométert tehet meg egy feltöltéssel. Még izgalmasabb az SQ6 e-tron, ahol a teljesítmény 516 lóerő, ennek 4,3 másodperc is elég a százra gyorsuláshoz, és elektromos autóhoz mérten szép a 230 km/órás végsebessége is.

Kápráztató bemutatóján a Kékszalag-győztes Fifty-Fifty legénysége is tiszteletét tette, és nem kell sokat várnunk arra, hogy a Q6 e-tron megérkezzen az utakra, még az idén a kereskedésekben lesz az Audi jövője. Mindez pedig csak a kezdet, hiszen már megmutatták az első képeket az új A5-ről és A5 Avantról, ami egyszerűen gyönyörű lett, már alig várjuk, hogy élőben is megcsodáljuk.

Ez is érdekelhet:

Piacot akar robbantani az új Audi Q6 e-tron

Az Audi mindent bevetett, hogy az övék legyen a legjobb elektromos SUV a középkategóriában.

Sportosabb lett és feljebb lépett az új Audi A5 és A5 Avant

Harminc év után megszűnik az Audi A4, és az új A5 lesz az utódja.

A Taycan mintájára újul meg az Audi elektromos sportszedánja, az e-tron GT

A műszaki téren rokonának tekinthető Porschénál látott újdonságokra számíthatunk.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában