Élénk színeket fest az égre a naplemente, felettem csak a habos felhők úsznak lustán, a hajamat finoman borzolja a menetszél, én pedig vigyorogva taposom a gázpedált, hogy muzsikáljon nekem az Audi S5 Cabrio turbós V6-osa. Tömény élvezet egy ilyen hathengeres kabrió.
Mindig ezek a nyár legjobb pillanatai, egyszerűen nem tudom megunni azokat az estéket, amikor az ég tüzes narancssárgából nyugodt sötétkékbe fordul. Ilyenkor már nem kell sietni sehová, elcsendesedik a táj, lágy szellő zörgeti a fák leveleit, a madarak kedvesen csicseregnek, és mindennél édesebb lesz nyitott tetővel autózni egy ízeset. Az Audi S5 Cabrio minden áldott pillanata csodálatos.
Hathengeres turbómotorral, a quattro összkerékhajtással és a nyitható vászontetővel az S5 kabrió klasszikus örömautó.
Mert ez az autó nem azért jó, mert ezernyi pixel világít az utasok arcába, nincs benne mild hibrid rendszer sem, nem egy sokadik felesleges szabadidő-autó, ráadásul normális kilincse van. Ez egy mechanikai szinten is tökéletes gép, aminek nagyszerű karakterű motorja, mesteri futóműve, kényelmes utastere van, még a gombjai pontosan úgy kattannak, ahogyan csak egy igazi Audinak tudnak. Az utolsó csavarjáról is süt, hogy olyanok tervezték, akik pontosan tudják, hogy egy autó ezektől lesz jó.
Mindenki másképp csinál helyet az elektromos autóknak, az Audinál úgy döntöttek, hogy a páros számokat kapják a zéró helyi emissziós modellek, a páratlanokat pedig a hagyományosak. Ezzel együtt az A5-ből és az S5-ösből sem készül több kupé és kabrió, hanem ötajtós limuzin és kombi. Nem mondom, hogy nem jó autó az új Audi S5, de az S5 Cabriónak a nyomába sem érhet. 2024 végére nagyon úgy tűnik, hogy bajban van a Volkswagen és ezzel együtt az Audi is, de én azt mondom, hogy akiket felemésztett a saját gőgjük és már képtelenek olyan autót gyártani, amilyen ez az S5 Cabrio is, azok vastagon megérdemlik.
Kiválóan látszik az S5 Cabrión, hogy a tradicionális Audi architektúrát követi, tehát rögtön a hűtőmaszk mögött ott a turbómotor, itt hat dugattyúval és egy kettős megfúvású turbófeltöltővel a hengersorok között. Ehhez csatlakozik a nyolcfokozatú hidrodinamikus automata váltó (ZF) és a quattro összkerékhajtás, Torsen rendszerű (Torque-Sensing, vagyis nyomaték érzékeny) központi differenciálművel. A rendszer alapvetően a nyomaték 40 százalékát az első tengelyre, a 60 százalékát pedig a hátsó tengelyre osztja, de képes akár 70-et csak előre vagy 85-öt hátra küldeni, ha a tapadási viszonyok megkívánják.
Igényesen elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig multilink az Audi S5 Cabrio felfüggesztése, a 265 széles sportgumikba húzott, 20 colos felnik mögött az első tengelyen hatdugattyús nyergek szorongatják az egész estét betöltő tárcsákat. Nem véletlenül díszelegnek olyan büszkén az S logók a fekete féknyergeken, ezek rendesen megfogják az 1850 kilogrammos kabriót. Az Audi S5 Cabriónál egyébként a BMW M440i xDrive Cabrio 115 kilogrammal, a Mercedes-Benz CLE 450 4matic pedig 230 kilogrammal nehezebb.
Elegáns részletekkel és arányos vonalaival remek kiállású, szívdöglesztően csodálatos kabrió a Audi S5-ös.
Széles és lapos autó az Audi S5 Cabrio, szóval elég csak ránézni, és pontosan megvan, hogy ez a kabrió nem méltóságteljesen vonul, mint egy Phantom Drophead Coupé, hanem magabiztosan hasít az úton. Fűzött mintás hűtőmaszkja után szépen domborodik a gépházteteje, a öröm nézni a kormány mögül, hogy a hosszanti élein megcsillan a nap. Pazar elem az alumínium szélvédőkeret, melytől nyitott tetővel olyan az autó, mintha egy csinos Chris-Craft hajó volna. Erre tökéletesen rímel lágyan hullámzó övvonal, mely a sárvédők felett izmosítja, derékban pedig karcsúsítja az S5 Cabriót.
Bámulatosan precíz minden eleme az Audi S5 Cabriónak, mert annyira élére vasaltak a lemezek, hogy ezek a párhuzamosok talán még a végtelenben sem találkoznak. Sötétkék karosszériáján ékszerként ragyognak a fényesre polírozott alumínium kiegészítők, mely szépen mutatja az Audi könnyűfémhez fűződő szoros viszonyát. Lézervágott alumínium X-ek állnak a lézer erősítésű LED-es fényszórókban, őrületesen menő és futurisztikus részletek ezek. Imádom a tükörben nézni, ahogyan az utasteret szakadatlanul körbe ívelő díszléc elkanyarodik a tonneau cover után.
Nyitott tetővel végtelenül légies az S5, de csukott vászontetővel is harmonikus forma. Ezek a modern többrétegű vászontetők már sokkal közelebb állnak a keménytetőkhöz, ezért sem látszanak az anyagot feszítő merevítők rajta. Teljesen elektronikus mozgatású és reteszelésű, akár 50 km/órás sebességig nyitható (15 másodperc) és zárható (18 másodperc) a vászontető, de úriember nem csinál vitorlát egy ilyen szerkezetből. A kabriók tetejét nagyjából tíz fokos hőmérséklet felett, sík felületen, álló helyzetben illik mozgatni.
Vékony pótféklámpa simul a díszlécbe az Audi S5-ös hátulján, mivel az autó lapos, ezért innen tisztán ellátni az utastéren keresztül egészen a motorháztetőig. Ezt látva könnyű megérteni, miért olyan őszinte műfaj a kabriózás. Az övvonal egy határozott hajlítás után több éles vonalba fordul, de a műsort egyértelműen az ezüsttel keretezett kipufogók adják. Mindkét oldalt dupla csöveken át alapjáraton mormog a turbós V6.
Minőségérzete átható, ergonómiája pedig kifogástalan, mert egyensúlyban van a forma és a funkció.
Tökéletes a pozíció az S5 Cabrióban, a kormányon puha bőrt tapintok, a küllők mögött ott vannak a váltófülek, a karimától egy arasznyira a repülőgépek tolóerő karjára emlékeztető váltó. Ezen kényelmesen támaszkodhat a kézfej, ha a könyöklőn pihentetem a kezem, mert az adaptív tempomat és a sávtartó megenged egy kis lazítást. Mindennek megvan a helye a kulcstól a naptejen át a telefonig, még a vizes palackot is van hova tenni, mert egy kabrióban, ahol süt a nap, ott fontos a hidratálás. A C7-es A6-ossal együtt ez volt az utolsó igazán jó beltér az Auditól.
Húsz centiméternyi szűretlen mérnöki precizitás koncentrálódik a klímapanelen, mely a grammra kimért kapcsolási érzetek mennyországa. A kijelző alatt ezüst gombok sorakoznak, melyek felülete kapacitív, ezért megérintve azonnal látható, hogy milyen beállítási lehetőségeket rejtenek a kapcsolók. Kétzónás automata a klíma, ehhez mérten mindkét oldalt élesen tikkenő hanggal forgó tekerők vannak, melyeknek a közepén megjelenik a beállított hőmérséklet.
Előttem egy 12,3 colos kijelzőn jelennek meg a hagyományos órák, de a sebességmérő és a fordulatszám skálája helyett akár a navigációs rendszer képe is kitöltheti a pixeleket. A középkonzol tetején trónoló érintőkijelző képe tűéles, gyorsan reagál és vezeték nélkül kapcsolódik az Apple CarPlay. Ebben az autóban viszont ez teljesen lényegtelen, mert az S5 Cabrióban nem a hangulatvilágítás árnyalatai vagy az útvonaltervezés, hanem maga az fedetlen utazás a cél.
Fekete bőr a masszív oldaltartású, állítható laphosszúságú sportülések széle, a fejtámlák alatt dombornyomott S logóval, a közepén rombuszmintásra varrt alcantara a kárpit. Mélyen ülök, érzésre közel az autó tömegközéppontjához, a lábaim előrenyúlnak a pedálokhoz, ez a tökéletes pozíció egy sportos kabrióban. Így lesz a vezető a gép része, ez az élményautók egyik legjobb trükkje. Kétszemélyes módban, tehát felhúzott ablakokkal és felhajtott szélterelővel bőven 130-as tempó felett is kellemes a nyitott utastér.
Kezembe simul a perforált bőrbe kötött sportkormány, kirajzolódnak az órák a kijelzőn, az indítógomb fémesen kattan a mutatóujjam alatt.
Gombnyomásra egész röviden megköszörüli a torkát, már indul is a motor, aztán csendben és rezzenéstelenül jár valahol messze a tűzfal mögött a hathengeres TFSI. Kiegyensúlyozottan jár, egy cseppnyi idegesség nincs benne, mert az S5 egy vérbeli krémes gran turismo, amiben az 500 Nm nyomaték nem azért van, hogy kirántsa maga alól az aszfaltot és egész hátas billogot préseljen rám az ülés varrása - azt a szerepet az RS 5-re osztották -, hanem azért, hogy varázslatos könnyedséggel szaladjon.
Hamisítatlan Audi az S5 Cabrio, tehát én a gázpedállal kiválasztom, hogy milyen gyorsan szeretnék odaérni, a lézerpontos, de audisan szenvtelen kormánnyal pedig megadom, hogy melyik irányba, a gép pedig megoldja bármilyen felületen. A quattro összkerékhajtás az S5 alatt igazi mágia, zseniális a stabilitása és a végtelen tapadása, hogy szárazon és nedves úton is ugyanolyan rezzenéstelenül indul el és tűzi rá az autót a kanyarra. Annyira kifinomult gépiességgel működik, hogy még a 4,9 másodperces százas sprint is természetesnek tűnik, pedig valójában eszeveszett gyors az S5.
Szépen dalol a kipufogó, amikor táncol a fordulatszámmérő az S5-ösben. Nyitott tetővel remekül hallatszik, ahogy a halk mormogásból érces tónusba hergeli magát a V6-os, a visszaváltások után vidáman durrog a négy kipufogócsövön át. Én meg vigyorgok, mert ez pokoli jó móka.
Futóműve úgy feszes, hogy kanyarban szépen betámaszt, de közben rugózik, mert így tud tapadni. Aminek kell, annak olyan súlya van, mintha patikamérlegen mérték volna ki, ami pedig könnyedséget kíván, az olyan, mint a szélnek adott szappanbuborék az S5-ös Audiban. Ez rendíthetetlen érzés engedi meg, hogy este is nyugodtan is lopjak egy pillantást a csillagokra a fejem felett. Ez az átkozott, rideg tökélysége a legfőbb vonzereje.
Minden méter tele van örökké emlékezetes pillanatokkal, és ezért fantasztikus autó az Audi S5 Cabrio.
Három évtizeddel az Auto Union 1000 SP után 1991-ben jelent meg az Audi első kabriója, melyet a 80-as szedán alapjaira készített el a Karmann. Azóta pedig egészen az A5 és S5 kabrióig mindig volt vászontetős Audi, de ennek most egy időre vége szakad. Leállt a TT Roadster gyártása, és a rongytetős A5-ös is nyugdíjba vonul, bármennyire nagyszerű gép egy ilyen gyors, merev és kényelmes kabrió.
És ez végtelenül szomorú, mert semmiben nem lehet úgy élvezni az utazást, mint egy nyitott tetős autóban. Ezért is hagy űrt maga után ez az S5 Cabrio, ami pontosan azt tudja, amit csak egy sportos Audi tudhat, csak a mechanikai perfekcionizmus mellett ott van benne az a határtalan szabadságérzet.
Ez is érdekelhet:
- szívdöglesztően szép forma
- remek az egész hajtáslánc
- stabil és gyors
- komfortos utazóautó
- remek minőségű
- nagyszerű kabrió
- érzéketlen kormányzás