A 7-es sorozat első generációjának 45 évvel ezelőtti megjelenése óta a BMW csúcsmodellje nemcsak a páratlan kényelmével és előremutató technikájával, de a bajor márkára jellemző vezetési élményével is hódított.

Idén már a hetedik generációja mutatkozott be a BMW 7-es sorozatának, ezért itt az ideje, hogy röviden átnézzük az előző generációkat, amelyek egymás után emelték még magasabb szinte a teljesítmény és a komfort egységét. A 7-es sorozatra mindig is úttörőként tekinthettünk, amely meghaladta a korát, legyen szó az innovatív megoldásairól, a vezetési élményéről, vagy a kompromisszumoktól mentes minőségéről.

E23, az első generáció (1977)

A luxuslimuzinok között már a 7-es sorozat első generációja mércét állított. A klasszikusan elegáns vonalvezetésével, a vezető felé fordított műszerfalával, a kiemelkedő teljesítményével és a kifinomult futóművével a 7-es sorozatot

a bemutatása után azonnal a kategória legsportosabb képviselőjeként tartották számon.

Az újdonságai közé tartozott a világ első elektronikus műszeregysége, a sebességfüggő kormányrásegítés és az elektromosan állítható külső visszapillantó tükrök, a fedélzeten diktafon és klímaberendezés is rendelkezésre állt.

A 7-esben jelent meg a BMW-nél először a blokkolásgátló és a légzsák, valamint 1980-ban a világ első fedélzeti számítógépe a külső hőmérséklet kijelzésével. Az összes modellt soros hathengeres motor hajtotta, a karburátoros erőforrásokat 1979-ben cserélték befecskendezős motorokra. A kínálat ekkor a 184 lóerős 728i-től indult, míg a 732i-ben világszerte egyedülálló digitális motorvezérlő elektronika dolgozott. A legnépszerűbbnek a 218 lóerőre képes 735i számított, míg a kínálat csúcsán a 745i állt a 252 lóerős, turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel szerelt hathengeresével.

E32, a második generáció (1986)

A 7-es sorozat második generációja a szélesre húzott hűtőmaszkjával erőteljesebb benyomást keltett az elődjénél, míg az L-alakú hátsó lámpák a BMW új stíluselemévé váltak.

A második generációt már hosszított tengelytávú karosszériával is lehetett rendelni,

a hátsó utasoknak elektromosan állítható ülésekkel, fedélzeti telefonnal és faxszal, valamint italhűtővel. A műszaki újdonságai közé az elektronikus gázpedál, a kipörgésgátló és az aktív futómű tartozott, a projektoros fényszórók helyett a kilencvenes évek elején már xenonfényszórót kínált.

Németországban a második világháború után először a BMW készített tizenkét hengeres motorral szerelt luxusautót, ez volt az 1987-ben megjelent 750i. Az 5 literes V12-es motor könnyűfémből készült, hengersoronként befecskendezéssel, gyújtórendszerrel és katalizátorral, 300 lóerős teljesítménnyel és 450 Nm nyomatékkal. A német gyártók megegyezésének megfelelve a 750i-nek elsőként korlátozták a végsebességét 250 km/óránál. A hatvanas évek óta először kínált V8-as motort is a BMW, a 730i-ben 218 lóerővel, a 740i-ben pedig 286 lóerővel.

E38, a harmadik generáció (1994)

A 7-es sorozat harmadik generációja ott folytatta, ahol a sikeres elődje abbahagyta,

gyakorlatilag változatlan külső méretekkel, finomhangolt stílusjegyekkel, továbbfejlesztett menetkomforttal és dinamikával. A kínálat eleinte két V8-as motorból és a V12-es átdolgozott változatából állt: a 750i hengerűrtartalmát 5,4 literre növelték, a teljesítménye 326 lóerőre nőtt. 1995-ben új soros hathengeres jelent meg a kínálatban, egy évvel később pedig a V8-as motorok új generációját is bevezette a BMW.

1996-ban jött ki az első dízelmotoros 7-es, a 2,5 literes, 143 lóerős 725tds, de ennél is emlékezetesebb a két évvel később bevezetett 730d a háromliteres, közös nyomócsöves dízellel, 184 lóerős teljesítménnyel. 1999-ben a BMW ismét mércét állított fel a világ első V8-as dízelmotorral szerelt limuzinjával: a 740d-ben dolgozó 3,9 literes erőforrás 245 lóerőre volt képes. A harmadik generációban jelent meg a fejlett menetstabilizáló és az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, újdonságnak számított a színes kijelzős navigáció és már tévézni is lehetett az autóban.

E65, a negyedik generáció (2001)

A negyedik generációjára az alapoktól teljesen újratervezték a 7-es sorozatot, amelynek

avantgárd formája megosztotta a rajongókat, de mára ez a modell is klasszikussá vált.

A 7-esnek ebben a szériájában jelent meg az iDrive rendszer, majd az első távolságifény-asszisztens, a kulcsnélküli rendszer és az éjjellátó berendezés is. Az autót nemcsak elektronikus lengéscsillapítás-szabályzással, de aktív borulásgátló rendszerrel is felszerelték, és a 7-es sorozat ettől a generációtól kezdve már csakis automata sebességváltóval volt rendelhető.

A 735i-ben és 745i-ben vadonatúj nyolchengeres motorok jelentek meg változó szelepvezérléssel, a csúcsmodell a 2003-ban bemutatott 760i volt, 445 lóerőre képes 6 literes V12-es motorral. 2005-ben jött ki a 730d és a 745d, míg a következő évben a BMW elsőként mutatott be szériagyártásba szánt, hidrogénnel hajtott luxusautót, ami a 760Li-re épült. A Hydrogen 7-ből száz darabot gyártottak, és a kiválasztott ügyfeleknek adták át hétköznapi használatra, a kiterjedt tesztelés után azonban nem került sorozatgyártásra a különleges technika.

F01, az ötödik generáció (2008)

A 7-es sorozat ötödik generációja újraértelmezte az utazás minőségét a vezetést támogató rendszereivel, elsőként jelent meg benne a hátsókerék-kormányzás, a fedélzeten pedig olyan funkciók szolgálták a kényelmet, mint a korlátlan internet-hozzáférés. A vásárlók eleinte hat- és nyolchengeres motorokat választhattak, majd

megjelent a 760i a 6 literes biturbó V12-essel, 544 lóerős teljesítménnyel és 750 Nm nyomatékkal,

amit nyolcfokozatú automata sebességváltó osztott be, és hamarosan az xDrive összkerékhajtás is elérhetővé vált a kínálatban.

Az ActiveHybrid 7-esben jelent meg a BMW első hibrid hajtáslánca, a 750i-ből származó 4,4 literes, turbófeltöltéses V8-as motorral és egy 20 lóerős, 210 Nm-re képes elektromotorral a váltóba építve. 2012-re ezt a hajtásláncot is továbbfejlesztették, a benzines erőforrást háromliteres, soros hathengeres turbómotorra cserélték, az elektromotor teljesítményét 55 lóerőre növelték, amivel a fogyasztása is javult. A dízelmodelleknek széles választéka állt rendelkezésre 241-től 375 lóerőig, minden esetben háromliteres, soros hathengeres motorral.

G11, a hatodik generáció (2015)

A hatodik generációs 7-es sorozat egy sor jövőbemutató innovációval mutatkozott be,

például a karosszériaszerkezetben megjelent a szénszálas műanyag, a kínálatban elsőként vezettek be konnektorról tölthető hibridet, az operációs rendszer kezelését a gesztusvezérlés egészítette ki, a lézerfényszóró pedig minden tulajdonságával új mércét állított fel. A hátsó ülések kényelmét a masszázsfunkcióval ellátott Executive Lounge ülések emelték új szintre, míg a vezetéstámogató rendszerek között a sávtartó asszisztens és távirányítású parkolás jelent meg.

A motorkínálat a továbbfejlesztett soros hathengeres és V8-as erőforrásokból állt, egy évvel később jelent meg az új V12-es benzinmotorral szerelt, 610 lóerőre képes M760Li xDrive, amelyről

nemrég kiderült, hogy az utolsó 12 hengeres modellnek számít a 7-es sorozatban.

A BMW ugyanakkor már plug-in hibridet is kínált, amelynél a kétliteres, négyhengeres motor helyére rövidesen a háromliteres soros hathengeres lépett. A zöld rendszámos modellváltozat rövid és hosszú tengelytávval, akár xDrive összkerékhajtással is rendelhető volt.

G70, a hetedik generáció (2022)

45 évvel az első generáció bemutatása után a 7-es sorozat legújabb, hetedik nemzedéke még mindig a BMW dingolfingi gyárában készül.

A merész formájú széria újdonsága, hogy immár kizárólag hosszú tengelytávval kapható,

az utastérben merőben új anyagok, továbbfejlesztett ülések és innovatív szórakoztatórendszer gondoskodik az utazás luxusáról, olyan érdekességekkel, mint az ajtóba rejtett érintőképernyős távirányító, a gombnyomásra elsötétíthető panorámatető, vagy a tetőből lehajtható házimozi-képernyő.

A 7-es sorozat elsőként lesz kapható teljesen elektromos meghajtással, mi több, Európában eleinte csak az i7 xDrive60-ast kínálja a BMW, két elektromotorral, 544 lóerős teljesítménnyel és akár 600 kilométeres hatótávolsággal, a dízel és plug-in hibrid változat 2023-tól lesz elérhető. Az osztott fényszórós orrával és megvilágított hűtőmaszkjával a kategória tekintélyt parancsoló képviselője lett a legújabb 7-es, amely a fejlett műszaki tartalmával és páratlan kényelmével továbbra is mutatja az autózás jövőjének irányát.

Melyik a kedvenc generációd a BMW 7-es sorozatából?

Ez is érdekelhet:

A legvitatottabb BMW-ből igazi klasszikus lett a Bangle-féle 7-es sorozat

Sok kritikát kapott a húsz éve bemutatott 7-es sorozat. Te mit gondolsz róla?

35 éve jelent meg az első 12 hengeres BMW, idén készül el az utolsó

A BMW idén befejezi a V12-es modellek gyártását, ennek emlékére felidézzük a kezdeteket.

A BMW-nél már a kilencvenes években kísérleteztek a nagy hűtőmaszkkal

Sosem látott koncepció mutatja meg, milyen lehetett volna a 7-es sorozat.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában