A 7-es BMW-k között nem ez a csúcs, a dízelek között viszont igen, a hathengeres 50d mellesleg világrekorder is. Megnyújtva és teleextrázva tettük próbára.
A háromliteres turbódízelmotor elterjedt a középkategória prémiumautói között. Nem véletlenül: kellően nyomatékos és erős a nehezebb kocsihoz is, fenntartható a fogyasztása városban is, miközben utazóautónak is ideális.
De egy több mint ötvenmillió forintos 7-es BMW-ben?
Az élet számos más területén is felhasználható jó tanács: ne ítélkezzünk félinformációk alapján. A 750Ld xDrive-ban ugyanis tényleg egy háromliteres dízel van, csak épp négy turbóval. A teljesítménye így 400 lóerő – ez a világ legerősebb hathengeres dízele –, a nyomatéka 760 Nm, 4,6 másodperc alatt gyorsul százra, és 250-ig tol.
Egy luxusautó viszont nem Excel-tábla, nem a számok nyelvén kell beszélni róla. Ha tökéletes – ami egyáltalán nem túlzó elvárás a kategóriában –, akkor úgyse érdekesek az adatok, ha pedig nem az, akkor már úgyis mindegy.
Ez a 7-es erősen közelíti a tökéletest. Bár úgy megindul, mintha egy árokba lökött betontömbre lenne kötve, az összkerékhajtás, a légrugózás, az összeszerelési minőség és a bántó zajok hiánya miatt ezt legfeljebb a testünkön és a bőrülés nyöszörgésén érezzük, egyébként csak az egyre gyorsuló fák, a lemaradó autók és persze a sebességmérő jelzi, hogy már bőven potenciális címzettjei vagyunk a Vas megyei rendőrkapitányságról érkező, se nem kért, se nem várt leveleknek.
Volt már szerencsénk az 50d-re hengerűrtartalomban és hengerszámban is ráduplázó M760Li-hez, ami tényleg egy limuzinkaszniba zárt őrület, az elvileg szerényebb 50d viszont szorosan ott van a nyomában – szó szerint is, mert mindkettő leszabályoz 250-nél.
Van különbség, ami viszont ebből a felhasználója számára a legfontosabb, hogy a dízel hatótávja több mint ezer kilométer, ezért ritkábban kell tankolni. A tesztautó felszereltsége alapján erre amúgy az utasok anyagcseréjéből adódó megállókat kivéve úgysincs szükség. Az L, vagyis hosszított változat lényege, hogy a jobb hátsó utas – elnök-vezérigazgató, vállalattulajdonos, népképviselő, oligarcha, nemesi sarj, leendő vagy korábbi gyanúsított, illetve lottónyertes – úgy utazzon akár sok száz kilométert, hogy észre se vegye.
Ebben félig fekvő helyzetbe állítható fotel, előretolható jobb egy, lábtartó, a fedélzeti tabletről vezérelhető tévé, DVD, sötétítők, hűtőszekrény segít, rosszabb esetekre ott a kihajtható asztalka, hogy laptopon tudjon útközben dolgozni. Hangulatfények, hűtés, fűtés, masszázs, Bowers & Wilkins hangrendszer vagy szinte teljes csönd szolgálja a kényelmet és a szórakozást. Akár a városban, akár 250-nél az Autobahnon.
Akinek eközben az jut eszébe, hogy tulajdonképpen henger- és erőhiányban szenvedő autóban sínylődik, az sajnos soha, sehol nem fogja tudni jól érezni magát.
Úgyhogy neki nem ajánlanánk, hogy üljön bal előre, pedig vezetni sem hétköznapi a kocsit. Alapvetően nem kéttonnás, 5,2 méter hosszú autóban célszerű keresni a vezetési élményt – vagy igen, csak akkor másképp kell definiálni, mit is jelent ez. Ha a bármikor rendelkezésre álló irdatlan erőt és nyomatékot, a létező összes vezetéstámogató rendszert a részleges önvezetéstől és éjjellátótól a lézerfényszórókon át a kamerákig, vagy a luxusszintű anyagokat és szolgáltatásokat értjük, akkor a 750Ld-t bizony öröm vezetni. Nem ajánlhatjuk, hogy valaki sok órát vezessen legalább párperces pihenő nélkül, de valószínűleg a 7-essel kevésbé fárasztó elmenni mondjuk Bernbe, mint egy átlagos kocsival Sopronba.
Ebből kívülről nem sok látszik. Ha a 7-es, és főleg a hosszított 7-es nem foglalna el akkora területet, amekkorára kisbuszt szoktak felhúzni, a külvilág számára észrevétlen maradna. Szép autó, elegáns vonalakkal, amelyeknek bőven van helyük kifutni, de nyoma sincs már a sátánként-zseniként gyűlölt-tisztelt Bagle-féle formának, nincsenek meghökkentő vagy megszokást igénylő részletek. Körülbelül ilyen ma egy négyajtós BMW, csak ez nagyobb a többinél. Sokkal.
A luxuslimuzinokkal kapcsolatban leggyakrabban elhangzó kérdés: miből?! Erre nem mi fogjuk megadni a választ, de a költségekről azért érdemes szólni néhány szót. 27 millió forinttól lehet zsírúj 7-esünk (730d), a kizárólag összkerekesként létező 750d egy 2-es Active Tourernyivel drágább, 35 millió, ha a hosszított, tényleg plafonig extrázott változatot szeretnénk, akkor rá kell dobnunk még egy 5-ös BMW árát, és úgy 51 millióért már a miénk is lehet. Viszont akár nyolc literrel is elgurul.
(Fotó: Tóth István)