Minden idők legerősebb és leggyorsabb BMW luxuslimuzinja az i7 M70 xDrive, melynek megosztó formája és elképesztő teljesítménye mögött az elektromos hajtások izgalmas technikai finomságai rejtőznek.
Rengetegszer hangszik el, hogy az elektromos autókban semmi érdekes nincsen, hiszen szinte mindegyik felépítése leginkább a gördeszkához hasonlít, melynek ebben az esetben a lapja az akkumulátorcsomag a tengelyek pedig az összkerékhajtású verziók esetében a villanymotorok. Ebben az értelemben valóban nem sok újat tartogat a BMW legfrissebb csúcsmodellje, de az i7 M70 xDrive megmutatja, hogy a mérnökök a villanymotorokon is komolyan dolgoznak.
Brutális teljesítmény és elképesztő gyorsulás, mindez egy irgalmatlanul nehéz autóban.
Ahhoz, hogy az i7 M70-es bátran mondhasson ellent a fizikai törvényeknek, nem elég pusztán szoftveresen feljebb csavarni az autót, hanem hardveres változtatásokat is igényel. A BMW elektromos luxuslimuzinjába ezért az ötödik generációs eDrive hajtás legerősebb villanymotorját tették.
Összkerékhajtása virtuális, tehát az első tengelyt külön villanymotor hajtja az i7 M70-ben is, melynek maximális teljesítménye 8000-es fordulatnál 190 kW (258 lóerő). Az igazi nagyágyú azonban a hátsó tengelyt hajtó motor, melyet a BMW M részlege kifejezetten a sportos modellekhez fejlesztett. A szinkronmotor álló részében a szokásos három helyett hat gerjesztőtekercs van, ami egyszerre engedi meg a kompakt kialakítást és a nagy teljesítményt. Az egyetlen, 360 kW-os (489 lóerő 13000-es fordulatnál) maximális teljesítményű villanymotor így hatékonyabb és könnyebb megoldás, mintha két motor hajtaná a hátsó kerekeket. Közös házba integrálták elektromos motort, a vezérlőelektronikát és a váltót.
660 lóerős rendszerteljesítménnyel és 1100 Nm nyomatékával az i7 M70 még a V12-es M760Li-t is túlszárnyalja.
Soha korábban nem készült olyan benzinmotoros 7-es, mely erősebb és jobban gyorsul, mint az i7 csúcsváltozata. Az M70-es 3,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a végsebességét azonban 250 km/óránál elektronikusan korlátozzák.
Innen már világos, mennyire brutális menést tud rendezni a BMW 5,4 méteres és 2,8 tonnás luxuslimuzinja, melyhez egyedi futóműhangolást terveztek a mérnökök. Mindkét tengelyen légrugós a felfüggesztés, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal, a féknyergek elöl négydugattyúsak.
Nettó 101,7 kW-os lítiumion akkumulátora 195 kW töltési sebességgel akár 34 perc alatt feltöltődik 10-ről 80 százalékra.
Amennyiben nincs nagyteljesítményű töltési lehetőség, úgy 22 kW-tal az i7 M70-es ugyanezt nagyjából 5,5 óra alatt rendezi le. A rendkívül optimista WLTP mérés szerinti hatótávja akár 560 kilométeres, a valamivel reálisabb EPA szabvány alapján pedig 475 kilométert megy el egy feltöltéssel. Újdonság a Max Range funkció, mely korlátozza az autó sebességét és az olyan kényelmi funkciók beállításait, mint a klíma vagy az ülésfűtés annak rendeli alá, hogy minél messzebbre jusson az i7.
Sokkal érdekesebb azonban az i7 M70 sportos oldala, melyhez Hans Zimmer komponálta az aláfestő hangokat. A rajtprogram aktiválása után a hajtás vezérlőegység és a tapadásvezérlő együtt dolgozik annak érdekében, hogy a szédítő mennyiségű nyomaték tapadásvesztés nélkül lője ki az autót.
Utastere a sportmodellben is éppen azt a luxust adja, ami az i7-est különlegessé teszi.
Vaskos fogású sportkormánya mellett az i7 M70 igazi kényeztető limuzin, melyben minden olyan funkció elérhető, melyet az új 7-es BMW tud. A műszerfalon végigfutó, többféle színben úszó Interaction Barról egy gombnyomás után becsukódnak az ajtók, majd háborítatlanul élvezhető a Bowers & Wilkins audiorendszer és a plafonról leereszkedő Theatre Screen adta szórakozás, akár fekvő pozícióban, masszázzsal kiegészítve.
Marcona megjelenését többféle kéttónusú fényezés teszi izgalmasabbá, melyek közül a matt árnyalatok már nem kőolaj, hanem biomassza alapú eljárással készülnek. A BMW i7 M70-es könnyen felismerhető a világító keretes hűtőmaszk és a sárvédők M logójáról, valamint az aerodinamikus, kétszárú tükörházakról.
Ez is érdekelhet: