Az a világ, amiben az autók magukat vezetik, nem nekem való. Szeretem, ha nem bitek, processzorok és adatelemzések döntik el, mikor és milyen ívben fordulhatok rá a kedvenc kanyaromra Szentendre és Visegrád között a bukkanó után. Ha minden jól megy, a jövő BMW-iben még jó sokáig nem gép fordítja el a kormányt és veszi el a gázt. A konnektorról tölthető autók kora viszont jóval hamarabb beköszönt, mint amire eddig számítottunk.
Normális ember aggódva figyeli a klíma drámai változását, és mindent megtesz azért, hogy a világ, amit a gyerekeinek ad át, ne legyen már egy élhetetlen szemétkupac. Mi itt a Playernél igyekszünk a normális kategóriába beleférni, például nem veszünk palackos vizet, nem kérünk szatyrot a boltban, inkább kinyitjuk az ablakot, mint bekapcsoljuk a klímát, és úgy általában odafigyelünk, hogy minél kisebb ökolábnyomot hagyjunk magunk után.
De van nekünk egy hedonista énünk is, ami élvezettel akarja végigvinni az életet, nem csak túllenni rajta.
Élvezzük a kifinomult ízeket, a meseszép látványokat, a pazar műszaki csemegéket, és a jól megkomponált lóerőket.
És amikor azt látod, hogy a BMW fejlesztőmérnökei és menedzserei ugyanúgy normálisak, de szintén erősen autóbuzik, mint te vagy mi, akkor megnyugszol, ebből talán még jó is lehet. És most nagyon úgy néz ki, az is lesz.
Megszületett a NEXTGen rendezvény, hogy teljes hangerővel kiabálják bele a világba, hogyan képzelik el a közeljövő újdonságait. Volt megható színpadi előadás gyerekkel, amiből átjött a lényeg:
nincs időnk várni, nem elég olyan autókat gyártani, amelyek tisztán elektromosak, vagy konnektorról tölthető hibridek,
már a gyártás során is a megújuló energiát kell előtérbe helyezni. Közben folyamatosan átállnak arra, hogy a BMW nemcsak autókat árul, hanem szolgáltatásokat, élén a Mercedesszel közös autómegosztó platformmal, a ShareNow-al.
2023-ra legalább huszonöt elektromos vagy hibrid autó lesz a BMW-nél,
kezdve az elektromos MINI-vel és a jövőre érkező iX3-mal, megfejelve 2021-ben az i4-gyel és az iNEXT-tel. Hibrid szinte minden modellből készül, és bevezetik bizonyos városokban az eDrive zónákat, ahol a hibridek rendszere automatikusan vált át elektromos működésre.
Az emóciót maximális fordulatszámon tartva gurították elénk a közeljövő újdonságait, és olyan show-t nyomtak le, hogy szinte fel sem tűnt, mennyire pazarul fest a vadiúj 1-es és 8-as Gran Coupé.
Mert a műsor végére maradt a bitang Vision M Next,
az új hibrid szupersportautó, ami pofátlanul ellopta a show-t.
Markus Flasch, aki az M-részleg vezetője, mellesleg nagy motorsportrajongó (és rohadtul élvezi, ha a prototípusokkal csapathatja a Nürburgringen), csak szerényen mosolyog, amikor arról kérdezzük, hogy a Vision M Next vajon az új i8-as akar-e lenni. – Majd meglátjuk – teszi hozzá, aztán még elmondja, egyelőre annyit akartak megmutatni, hogy
ha arról van szó, hogy az elektromos autózást és M-es élményt kell közös tető alá hozni, annak egy ilyen brutális sportautó lehet az eredménye.
A benzinmotor négyhengeres, az elektromos motorból egy az első tengelynél, egy a hátsónál termeli az erőt.
Ez a matt ezüst és élénk narancs színű kompozíció élőben még jobban fest, mint itt a képeken, pedig ugye ez sem semmi.
A 600 lóerő, amit beleálmodtak ebbe az M1-esre hajazó formába, arra való, hogy brutális gyorsulásával letépje a hajad, és örök mosolyt építsen az arcodba.
Három másodperc kell neki 100 km/óráig, és 300 km/óránál van a vége. A menedzsment helyében rögtön rábólintanánk a gyártásra, akármit is mondanak a pénzügyesek a drága részletmegoldásokról és a várható darabszámokról.
De ha például Tesla-konkurenst akarnának gyártásba küldeni, az se lenne nagy kihívás. A motorsportrészlegük, ami most éppen a Formula E szériában gyűjti a tapasztalatokat a gyorsaság és elektromos hajtás metszéspontján,
egy olyan 5-ös BMW-t dolgozott ki, amelyikben három villanymotorral sikerült három másodperces gyorsulást kihozni a 720 lóerő körüli teljesítményből.
Sajnos a gyártási tervekről mélyen hallgattak, hiába próbáltunk kiszedni valamit fejlesztőkből.
És mi újság az önvezetéssel?
Az önvezetés nem mindenre megoldás, például Los Angeles és Lisszabon nem ugyanúgy akarja feloldani a közlekedési káoszt, és szinte biztos, hogy Bangkok sem lesz az önvezető járművek paradicsoma, de mi idevetjük Borsod megyét is, vagy bármelyik tetszőleges régiónkat, 2025-re teljes önvezetés biztosan nem lesz. Hiába szeretnék az EU politikusai, hogy egymással kommunikáló, vezető nélküli közlekedő micsodákkal kerüljük el a halálos baleseteket.
Peter Schwarzenbauer, aki a Rolls-Royce és a BMW motorkerékpárok mellett az elektromobilitásért is felel (és imád az Alpokban egyedül autózni, hiába rendel mellé nagyautót és sofőrt a vállalati hierarchia), úgy látja, hogy
a jövő BMW-iben mindig lesz kormánykerék.
Közelítünk a tökéletes önvezető robotokhoz, de az ember nehezen fog bízni sofőr nélküli autóban, mint ahogy pilóta nélküli repülőre se szívesen szállnánk fel.
Ezt nem jelenti azt, hogy az önvezetésben ne lenne előrelépés.
Már utcán is használhatók azok a 3-as BMW-k, amelyeknek az adaptív tempomatja nem csak az előtte lévő jármű sebességéhez tud alkalmazkodni, hanem pirosra váltott lámpánál is megáll. De olyan kísérleti 7-es BMW-vel is tekeregtünk egyet a müncheni központ parkolójában, amely a telefon hívására értünk jött, majd a hátsó ülésről figyeltük, ahogy az autó ügyesen vezeti magát, fékez, lassít, kanyarodik, és ha hirtelen elé ugrik valaki, megáll, majd dolga végeztével visszaáll a parkolóba. Látszólag a működés hiba nélküli és tökéletes, mégis ezerféle megoldandó feladat van még hátra, ami évtizedekre hosszabbítja meg a teljes önvezetés beköszöntét.
De ha egyszer itt lesz az önvezető autók kora, abból is a maximumot hajtja ki a BMW.
Ez is érdekelhet: