Legsikeresebb modelljénél nem változtat a bevált recepten a BMW, az X3 új generációja továbbra is a márka legtöbb célra használható, ezáltal legtöbb vevőnek megfelelő autója lesz, amit benzines, dízel és plug-in hibrid változatban is kínálnak – az elektromos modell már egy másik történet lesz. Az elsők közt próbáltuk ki az új X3-at, méghozzá rögtön a 398 lóerős, hathengeres M50 változatban.
Amikor több mint húsz éve, 2003-ban megjelent az X3, akkor a BMW első szabadidő-terepjárója, az X5 már évek óta kapható volt, ezért logikus lépésnek tűnt egy kategóriával kisebb méretben is belépni a piacra. Sok harmonikus formájú BMW után az X3 progresszív dizájnja akkor még szokatlannak számított, de a vásárlók idővel felismerték az értékeit, és utódaiból az évek során a márka legnagyobb számban eladott autója lett.
Az eltelt több mint két évtized alatt 3,5 millió példány talált gazdára az X3 előző három generációjából,
és a típus nem csökkenő népszerűségét jól mutatja, hogy a 2017-ben bemutatott szériából még tavaly is eladtak 350 ezer darabot, amivel a BMW jelenlegi legnépszerűbb autójának számít. Nem volt tehát semmi oka annak, hogy változtassanak a recepten, annyira nem, hogy az új X3 is az előző generáció alapjára épül.
Mégis, szinte nincs közös részlete az elődjével az új X3-nak, és ez már első pillantásra látszik rajta. A BMW-nél az utóbbi időben finoman szólva is merész formákat vállaltak be, de az X3-mal nem tettek fel mindent egy lapra. Látszik rajta, hogy a márka új formanyelvét követi, de nincs olyan megosztó részlete, ami miatt első pillantásra elutasítaná bárki. Ha a képeken még nem is tudtál megbarátkozni vele, hidd el nekünk, hogy élőben tetszeni fog.
A jövő letisztultsága
Jól sikerült formájának egyik titka lehet, hogy a dizájnerek igazítottak még egy kicsit a már eddig is remekül eltalált arányain. Az X3-ban még meglátod a hosszú motorháztetős, hosszmotoros, hátsókerék-hajtásúnak épült autó alakját, és azzal, hogy a karosszériája három centivel hosszabb, hárommal szélesebb és ugyanennyivel alacsonyabb lett, a hátul öt centivel szélesebb nyomtávjával együtt még sportosabb a kiállása, ahogyan egy BMW-hez illik.
Mégsem fogod összekeverni az elődjével, ami már az új formavilág érdeme. A bemutatóján azt mondták, hogy
az új X3 letisztult dizájnja már az előzetese annak, ami a Neue Klasse modellekkel érkezik a BMW-hez.
Ha jól megnézed, láthatod, hogy az éleket kivasalták, és csak egészen kevés vonal töri meg a karosszériaelemeket. Kerekei nagyok, legalább 18, de akár 21 colosak is lehetnek, ami tökéletesen illik ehhez a középkategóriás mérethez.
Képeken még nem tetszett, de élőben már jobban bejött a hűtőmaszk különleges mintája,
de ha zavarja a szemed, akkor feketében is kérheted, és úgy már nem feltűnő. Most először dupla L-alakú menetfények világítanak a fényszórókban, és roppant dögösnek mutatják az új X3-at, akárcsak a megduplázott fényével T-alakot formáló hátsó lámpák. Nagyon tetszett még a motorháztetőbe vasalt mélyedés, amiben az embléma lakik.
Hátsó nézetét meghatározza, hogy eltűnt a lökhárító küszöböt formáló pereme, a csomagtérajtó teljesen egy vonalba került vele, amivel nemcsak letisztultabbnak néz ki, de nagyobb is lehetett a csomagtartó. Szabályos alakú raktere alapesetben 570 literes, húsz literrel nagyobb az elődénél, és még az akkumulátor helyigénye miatt csak 460 literes plug-in hibridének mérete is tíz literrel nőtt a korábbi generációhoz képest.
Prémium minimalizmus
Ha ültél már mostanában új BMW-ben, akkor ismerős lehet az új X3 belső tere, ugyanakkor még nekünk is tartogatott meglepetéseket. A régi idők vezető felé fordított műszerfalát idéző ívelt kijelző két képernyője nem újdonság, de az igen, hogy minden eddiginél alaposabban száműzték a hagyományos kapcsolókat a műszerfalról. Csak a kormánykeréken és az ülések közti konzolon maradtak gombok, még a vészvillogó is érintőgombos lett.
Ha már vészvillogó, jópofa, hogy az elakadásjelzőt használva a teljes hangulatfény pirosan villog.
Más funkciókat is képes visszajelezni a csiszolt kristályüvegre hasonlító felület, ami a középső képernyő alatt és az ajtók látványos ívén világít. Az utóbbi egyben funkcionális elem is, ide rejtették az ajtókilincseket, a központi zár és az ülésmemória gombjait, de még a szélső szellőzőt is itt lehet elzárni egy érintős csúszkával – ez azért már túlzás.
Lehet, hogy a stílusa minimalista, de a minősége gazdagon prémium az új X3-nak,
ahol a műszerfalat változattól függően szövetszerű vagy bőrszerű bevonat boríthatja, utóbbinál valódi varrással idézik meg az M-es modellek színeit. Remek fogású a kormánykerék, nagyszerűen tart és kényelmes is az ülés, amivel kanyargós és hosszú utakon is beválik az új X3. Még praktikus is a középkonzolon lévő hatalmas tálcával, ami két telefont tart biztosan a helyén.
Startgomb és irányváltó kapcsoló van az ülések között, és a régóta BMW-ken nevelkedett vevőknek jó hír, hogy az X3-ban az iDrive forgókapcsolója is megmaradt. A körülötte lévő gombokkal és a képernyő alján mindig látható gyorsmenüvel még akkor is könnyen elérjük, amit akartunk, ha még nem barátkoztunk meg a BMW legújabb, 9-es verziójú operációs rendszerével, és nem használjuk a viccmesélésre is kérhető hangasszisztenst.
Power of Choice
Már csak azért is sokak kedvence lehet az új X3, mert ennél a modellnél a BMW kitartott azon értékei mellett, amelyek népszerűvé tették a rajongók körében az utóbbi években, évtizedekben. Például meghagyták a választás szabadságát, ezért benzines és dízel, mild hibrid és plug-in hibrid változatban is kínálja az autót, és az izgalmas M-es változat sem maradt el. Csak elektromos nem lesz belőle, az előző iX3-at ugyanis már a Neue Klasse családba érkező új modell fogja kiváltani.
Münchenbe utaztunk, egyenesen a BMW főhadiszállására, hogy kipróbáljuk az új X3-at, és
ha a helyünkben lettél volna, akkor biztosan te is a tűzpiros M50 kulcsát kérted volna el elsőként.
Soros hathengeres, turbós benzinmotor, közel négyszáz lóerő, természetesen összkerék-meghajtás, és a BMW M részlege által hangolt kormányzás, futómű és fékek gondoskodtak arról, hogy egy ilyen magas építésű autóban is szórakoztató legyen a vezetés.
Csak ezen a változaton nem rejtették el a kipufogóvégeket, kétszer kettő került a diffúzort mintázó fekete betétbe, és a hűtőmaszk sem az érdekes új mintájú, hanem vízszintesek rajta a lamellák, mint az M-es BMW-ken, króm helyett pedig az Iconic Glow kontúrvilágítás ad neki ördögi, magabiztos megjelenést. 20 colos kerekei mögül kivillanó piros féknyergekkel és
a napfényben még ütősebben ragyogó fényezésével ez az X3 valósággal vonzza a tekinteteket.
Mindig is a kedvenceink közé tartoztak a háromliteres, soros hathengeres motorral szerelt BMW-k, és most az új X3 M50 is feliratkozott erre a listára, méghozzá az elsők közé. Mintha nem fojtanák a szigorú emissziós normák, úgy veszi a lapot a gázadásra, és mintha kilőtték volna, úgy veszi célba München környékén a zöld dombok közt kanyargó országutakat.
4,6 másodperc alatt megvan a százas sprint, erre az autóra nem érdemtelenül került az M betű.
Lehet a kormánykerék mögötti jókora váltófülekkel is kapcsolgatni nyolc fokozat közt, még a tűzerőt másodpercekre maximumra toló Sport Boost módja is van, de aligha lehet rá szükség, mert az X3 M50-ben mindig bőséges az erő egy kiadós élményautózáshoz. Pontos kormányzását, adaptív futóművét és hátsó sportdifferenciálját tökéletesen kifinomultra hangolták, és bár nem tudjuk, lesz-e ezen felül X3 M, de könnyen lehet, hogy ahhoz képest is az M50-et választanánk.
Hatékony belépők
Persze nem kellhet mindenkinek az M-es csúcsmodell, ezért a rövidebb, kevésbé kanyargós visszaútra már a kínálat alapját, az X3 20 xDrive-ot vittük el. Nem elírás, nemcsak az i betű tűnik el a benzines modellek típusjelzéséből, az egységes jelölés érdekében a sorrendet is megcserélték, ezért olvashatod az autó hátulján az X3 20 feliratot. Ennél a modellnél pedig ez még mindig a kétliteres, négyhengeres benzinmotort jelenti.
Benzinmotorja 190 lóerős, ezt a 48 voltos mild hibrid rendszer elektromotorja 18 lóerővel toldja meg, amivel 208 lóerősnek számít az X3 20. Míg az M50-nél szinte észre sem vettük a mild hibrid rendszert, addig itt gondoskodik a finom újraindításról, és a hatékonyan dolgozó benzinmotorral mérsékelten tartja a fogyasztást. Aki ennél is takarékosabb autót keres, annak ott a 197 lóerős X3 20d, és
már most elárulták, hogy hamarosan hathengeres dízel is lesz az X3-ból, és azzal is biztosan pazar lesz.
Nem hozták el a bemutatóra, de sok országban kiemelten fontos, és a nekik kedvező szabályozások miatt az eladásoknak akár a 80 százalékát is adhatja a plug-in hibrid változat. Az X3 30e xDrive-ban is kétliteres a benzinmotor, de hozzá 184 lóerős az elektromotor, amivel 299 lóerő a kombinált teljesítmény. Nagyobb, nettó 19,7 kilowattórás akkumulátorát
két és negyed órába telik feltölteni, és utána 90 kilométert lehet autózni tisztán elektromosan.
Aki nem a vezetés élményét keresi benne, hanem egyszerűen csak egy kényelmes és biztonságos autót szeretne, az örülhet a minden eddiginél gazdagabb alapfelszereltségnek is, aminek többek közt a háromzónás klíma, az elektromos csomagtérajtó és a zajcsillapító üvegezés is a része. Mint a prémiummárkáknál megszoktuk, bőséges az opciók listája, és a legújabb vezetéstámogatók is megvannak, közte az önálló sávváltással és a távirányítós parkolással.
Nem meglepő, hogy az X3 M50 belopta magát a szívünkbe, de a BMW középkategóriás szabadidő-autójának új generációja az alapmotorjával is megmutatta, miért ez ígérkezik a márka legkeresettebb modelljének. Az új X3-nak mindene megvan ahhoz, hogy folytassa a sikertörténetet, ez most a legtöbbeknek való BMW, és egyben ez az, amiben még megtalálod a márka hagyományos értékeit, igaz, már modernebb, minimalista köntösbe rejtve.
Ez is érdekelhet: