Cserkuti József, a hegyi versenyek és a túraautó-bajnokságok ikonikus alakja negyedszázados pályafutása során mintegy 450 serleget nyert el, és 27-szeres magyar bajnokként vonult be a hazai autósport történelmébe. A 76 éves korában elhunyt legendáról mutatunk egy pár videót, amit talán még nem láttál.

Az autósportban mindenki csak Öcsi bácsiként ismerte Cserkuti Józsefet, aki a bátyja, a sokszoros motorversenyző bajnok Cserkuti László szerelőjeként került kapcsolatba a motorsporttal, innen ered a beceneve is. Öcsi aztán motorozni kezdett, majd jött az autósport, először navigátorként, 1976-ban pedig a Taurus-ralin már pilótaként.

Cserkuti József és bátyja, László a Budapesti Nemzetközi Vásáron az NSU-val (Fotó: Fortepan / Bojár Sándor)

A hetvenes évek elején NSU-val indult hegyi futamokon és raliversenyeken, 1971-ben egy pécsi futamon abszolút győzelmet aratott. A sikereire felfigyelt a BMW akkori magyarországi forgalmazója, az Interag, és innentől hosszú sikeres együttműködés vette kezdetét. Azt tartották róla, hogy legalább annyira jó versenyautókat épített, mint amennyire gyorsan vezette azokat.

Cserkuti Öcsi akkor versenyzett, amikor a BMW és az autósport egyszerűen elválaszthatatlanok voltak.

BMW 320-szal kezdte, majd egy 635 CSi-re váltott, utána jöttek a piros E30-as M3-asok, amelyekről a legtöbben ismerjük őt, egy 2.3 Evo és egy 2.5 Sport Evo. A kilencvenes években még E36-os kupéval is rajthoz állt a hegyi futamokon.

Hát persze, hogy az ikonikus Autóversenyzők című filmből sem maradhatott ki Cserkuti, és annál a résznél, amikor kihúzatja és elváltja a BMW-t, téged is ki fog rázni a hideg:

A legnagyobb sikereit BMW-vel érte el, például a túraautó-világbajnokságon 1987-ben második lett Monzában, és harmadik Estorilban. 48 éves korában, amikor már nem hozták lázba az újabb győzelmek, szögre akasztotta a bukósisakot, de az autósporttól sosem távolodott el, csapatfőnökként és instruktorként segítette a fiatalokat.

Ilyen volt egy túraautó-futam a zeltwegi pályán, a mai Red Bull Ring elődjén 1987-ben, és így készültek a BMW versenyautók Cserkuti műhelyében 1991-ben:

1994-ben Dancsó Pállal együtt hívták életre a hazai autósport egyik meghatározó sorozatát, az Opel Astra Kupát,

amelyhez az autók legendásan jó futóművét is Cserkuti tervezte. Olyan pilóták karrierjét segített elindítani, mint Bessenyey Zoltán, Kiss Norbi, Turán Frigyes, Walter Csaba és Zengő Zoltán, a nürburgringi 24 óráson induló magyar BMW-csapat tanácsadója is volt. Fiával, Gáborral az 1:5 méretarányú modellautó-versenyeken is sikereket aratott saját fejlesztésű autójával.

Szakértőként vett részt az első magyar autós tévéműsorban, az Autó2-ben a Trabant–Kispolszki–Maruti összehasonlító tesztben, ahol Endrei Judittól tanulta meg a Trabi kormányváltójának használatát.

Élete valószínűleg utolsó interjúját pedig Dömsödi Gábornak adta, aki riportjaival végigkísérte Cserkuti karrierjét – ezzel az összegzéssel emlékezhetünk a magyar autósport ikonikus alakjára.

Ez is érdekelhet:

M, mint Motorsport – 50 éves a BMW M részlege

A BMW-nél az M immár ötven éve egyet jelent a sportos modellekkel, és az évforduló kapcsán visszatekintünk a mérföldkövekre. Neked melyik a kedvenc M-es BMW-d?

Gyönyörű gép ez a piros M3 Sport Evolution

Ha van BMW, amire igazán sok gyűjtő vágyik, akkor az az M3 Sport Evolution.

Hősünk a szerelő, aki BMW M1-eket épít tartalék alkatrészekből

A BMW is elismerte a lelkes szerelő tevékenységét.

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában