Veszett üvöltéssel és soha el nem fogyó erővel teper a Cupra Formentor VZ5, legalább olyan mohósággal zabálja a kanyarokat, mint amilyen vehemenciával szippantja fel két ív között az egyenest. Az öthengeres Formentornál kevés nagyobb karakter és szórakoztatóbb szabadidő-autó van.

Becsukom az ajtót, fészkelődök kicsit a Cupra Formentor VZ5 olajkék bőrbe varrott Sabelt sportülésében, aztán megnyomom a kormányon lévő Start gombot, az Audi öthengeres turbómotorja pedig röviden megköszörüli a torkát, aztán nyers robajjal zengeti a négy rézvörös kipufogóvéget. Azonnal betölti az egész mélygarázst, mintha a reggeli csendet százas benzinbe mártott éles karddal akarná átszakítani.

Annyira semmivel össze nem téveszthető hangon morog a 2.5 TSI, melynek kemény üteme finoman bizsergeti az egész karosszériát. A különleges hangot részben a páratlan hengerszám adja, de sokkal inkább a gyújtási sorrend határozza meg. Igazi mérnöki varázslat, hogy annak ellenére tud ennyire hangos lenni, hogy minden aktuális kibocsátási normának megfelel. Ehhez azonban alaposan át kellett dolgozni az öthengeres turbómotort, ami már nem az a vasblokkos cucc, mint az első RS 3-ban, hanem már egy teljesen alumínium motor, kovácsolt főtengellyel és hajtókarokkal, valamint alumínium dugattyúkkal, így a súlya csak 160 kilogramm. Dupla befecskendezéses, tehát van szívócső- és direkt befecskendezés is, szívó és kipufogó oldalon változó vezérléssel. Ezzel részterhelésen jobb a gázáramlás, jobb az égés, tehát csökken a fogyasztás és a széndioxid kibocsátás.

Nincs benne konnektorról tölthető villanyos rendszer, de még mild hibrid hajtás sem, az egész klasszikus mechanika, modern autótervezési trükkökkel.

Könnyű elhelyezni a skálán, mert határozott fellépésével és stílusos részleteivel toronymagasan kiemelkedik az unalomtól szürke masszává olvadó MQB platformos szabadidő-autók közül a sportos Cupra Formentor VZ5, ami talán még az RS Q3-nál is jobban megérdemli ezt a fantasztikus hajtást. Minden átkozott centiméterén nagyszerű stílusérzékkel elhelyezett vonalak és részletek vannak. Az elemeket és a motívumokat következetesen használták a Cupra Formentoron, ettől pedig önmagában is nagyságrendekkel komolyabb holmi, mint bármelyik másik kompakt SUV.

Rendes ragadozó tekintete van, a mélyen ülő szemgödrökből világítanak a LED-es fényszórók, melyekben a menetfényen túl többször visszatér a háromszög forma, akárcsak a ritka rácsozású hűtőmaszkon. A Formentor VZ5 vadorzó pofája elég világos üzenet, már szemből is feltűnőek a karbon elemek és a karosszériát kifeszítő kerekek, ahogy megcsillan a fény a hűtőbordákon a lemezek mögött. Baromi menő kiállása van, ahogyan ráfeszül az útra és ínként emelkednek ki rajta az élek, mint valami sportolónak a rajt előtti pillanatban.

Éppen csak két lépéssel áll távolabb a klasszikus, háromajtós hot hatch műfajától a Formentor, mely a hátsó ajtókkal praktikus és szabadabban használható. Finoman lejt a tetővonala, de inkább felfelé húzták az éleket, ezért mindenhol tisztességes hely van a Formentorban. Hetyke szárny van a hátsó ablak felett, alatta pirosan izzó fénycsík világít, a lökhárító karbon betétjéből pedig négy kipufogócső mered.

Örülök neki, hogy a Cupra nem a sárgához és a piroshoz nyúlt, amikor a sportosságot akarta hangsúlyozni, hanem megtalálták az olajkék és réz kombinációt, ami elég dögös és van egy kellemes steampunk lecsengése. A matt kék fényezésű Cupra Formentor ékszerként hordja a rézvörös kiegészítőket, melyek közül egyértelműen a hatdugattyús Akebono féknyereg a kedvencem a 20 colos felnik mögött.

Olyan az egész, mintha egy patent bedurrantós edzés után még kötött volna a mozgása.

Elképesztően jó autó a Formentor VZ5, de annyira sugárzóan, hogy elég vele kiállni a mélygarázsból ehhez a felismeréshez. Ügyesen fogja vissza magát a komfortosabb módban, viszont a mechanikán érezni, hogy bőven van benne indulat. Fantasztikus ez a motor és, a Cupra Formentornál tényleg csak egy Audi RS 3-ban van jobb helyen. Szépen csillapít az adaptív futómű, de eszelősen feszes és az ötajtós karosszériája is érezhetően merev. Elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztése (10 mm-rel alacsonyabban ül a sima VZ-nél) nagyon stabilan, kis oldaldőléssel és hihetetlen tempóval gyűri maga alá a kanyarokat a kedvenc szerpentinemen.

Kicsit töredezett az út, de a Formentor VZ5 különös kegyetlenséggel teper, amikor a hétfokozatú duplakuplungos automata gázadásra nyomatékcsúcsra lövi a fordulatot. Az öthengeres turbómotor 390 lóerővel és 480 Nm nyomatékkal mindig ad akkora tűzerőt, hogy csak önfeledten kacagok minden kigyorsítás után. Ahogyan a fordulattal az ideges szeletelésből dühös üvöltésbe fordul át a hangja, az megunhatatlanul szórakoztató.

Komfortos, offroad és egyénileg konfigurálható üzemmódja is van, amik között valóban érezhető a változás, de a Sporton túl ott a Drift és a Cupra mód is. A Cupra már egyértelműen olyan, mint amikor kihúzzák a biztosító pecket a gránátból, a fordulatszám 1000-re emelkedik és kinyit a kipufogó szelepe.

Speciális összkerékhajtása van a Formentor VZ5-nek, amiben elektronikusan vezérelt hátsó differenciálmű van, aminek két oldalán hidraulikus működtetésű, többtárcsás kuplungok vannak. Ez a rendszer képes arra, hogy akár a nyomaték 100 százalékát a hátsó kerekekhez, vagy rövid időre akár csak az egyikhez irányítsa. Alapvetően úgy megy a Formentor VZ5, mintha sínen húznák, de a Drift mód teret az a gumik pusztításának is. Lelkesen dobja el a hátulját és váratlan természetességgel irányítható keresztben is a gázpedállal és a perforált bőrbe húzott sportkormánnyal.

Hihetetlen, hogy a Cupra Formentor VZ5 mennyire kezes és mennyire él, mennyire vezetőnek való autó.

4,2 másodperc alatt kipörög a 100-as a sebességmérőre és baromi motiváltan szalad egészen 250 km/óráig, ami az öthengeres hangjával aláfestve már bőven túlmutat a sportosságon, ez egy rendes sportautó, egy szteroidozott hot hatch. A VZ5-ös 20 colos felnijeit elöl hatdugattyús Akebono fékek töltik ki, ami nagyon sokat mond arról, hogy a Cupra mennyire gondolja komolyan a határozott megállást. Nos, nagyon, mert ez úgy akaszt övre, hogy megáll az idő.

Olajkék bőrkötésben, rézvörös dekorációval, a műszerfalon végigfutó hangulatvilágítással remek a Cupra Formentor VZ5 beltere, amiben pontosan ugyanaz a fertelmes fedélzeti rendszer és érintőfelület van, mint a többi Volkswagen csoportos autóban. A legnagyobb különbség az, hogy a Formentor VZ5-nek olyan a műszaki tartalma és a karaktere, hogy ez egyetlen percig sem érdekel. Mert onnantól kezdve, hogy reggel beültem a karbon háttámlás Sablet ülésbe és megnyomtam a kormányon a Start gombot, felhördült a motor, már ellopja a show-t a hibátlanul grammolt hangolás és a lelkesítő technika.

Mivel csak hétezer darab készül a Cupra Formentor VZ5-ből, ezért biztosan lecsapnak rá azok is, akik majd legendát csinálnak a befektetésük köré, de sokkal inkább való ínyenceknek és vezetni szeretőknek, azoknak akik a hosszabb úton mennek haza.

Ez is érdekelhet:

Cupra Formentor VZ5 2.5 TSI DSG 4Drive

  • Motor: 2,5 literes, 20 szelepes, öthengeres, turbós benzinmotor
  • Hajtás: 7 fokozatú duplakuplungos automata, összkerékhajtás
  • Teljesítmény: 390 LE (287 kW) @5700-7000
  • Nyomaték: 480 Nm @2250-5700
  • Gyorsulás (0-100 km/óra): 4,2 mp
  • Végsebesség: 250 km/óra
  • Első fékek: 6 dugattyús Akebono, 375 mm-es tárcsákkal
  • Méret (mm): 4468 x 1852 x 1505
  • Súly: 1685 kg
  • Ár: 33 751 300 Ft
  • baromi jó vezetni
  • eszelős hangja van
  • remekül néz ki
  • végtelenül szórakoztató
  • pocsék a fedélzeti rendszer, de valójában a Formentor VZ5-nek ezt is elnézem
Player-méter
10
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés