A városi elektromos autózásnak akkor van értelme, ha olyan autókat használunk hozzá, mint a Dacia Spring. Pont annyit tud, mint amennyit ígér méretben, felszereltségben, hatótávban. És ezzel a felfrissített 2024-es külsővel és belsővel még jól is néz ki.
150 ezer Spring ment el az elmúlt két és fél évben, ami egész szép teljesítmény. Pláne, ha hozzátesszük, hogy a Spring volt 2023-ban a harmadik legnépszerűbb elektromos autó, ha a magánvásárlókat nézzük. És mégis mit esznek ennyien a Springen? Hogy ideális városi elektromos autó, ami alig éri el az egytonnás súlyt, elöl megvan benne két felnőtt, hátul két kisebb felnőtt vagy gyerek, a csomagtérben meg egy nagybevásárlás teljes tartalma.
Hosszabb útra egyébként sem megy vele senki, vagy ha igen, akkor legyen bátor és kitartó, és ne panaszkodjon, mindenki szólt előre, ezt az autót kifejezetten városba és rövidebb távú ingázásra szánták. A 26,8 kWh kapacitású akkumulátor pont elég erre.
Tölteni 7 kW-os teljesítménnyel lehet AC-ról, DC-ről 30-cal, de ezt csak a jobban felszerelt Springek tudják. Nagy jelentősége nincs egyébként ennek sem, a többség otthon vagy munkahelyen tölti az autót, ahol ráérős időben maximum 4 óra alatt teljesen feltölthető még akkor is, ha töküres akkuval érkezünk.
A korábbi Dacia Spring-használók adatait elemezve az jött ki, hogy a többség 37 km-t tesz meg naponta, az átlagsebességük épp eléri a 37 km/órát, és 4-ből 3-szor otthon töltik az autót. A felszereltsége, tudása pedig azt a célt szolgálja, hogy ezeket a városi, elővárosi utakat teljes kényelemben szolgálja ki. A belépőmodell 45 lóerős teljesítménye épp elég az autóhoz, viszont ehhez légkondi sem jár. Ez azért elgondolkodós, csak nagyon elhivatottaknak ajánlható.
Jóval komolyabb komfort, felszereltség és élmény jár a 65 lóerős Springhez, amivel aztán már tényleg nincs semmi ok panaszra.
Ennél a 65 lóerőnél nem is illene többet tenni bele. Pont arra elég ez a teljesítmény, hogy a futóművet ne hozza lehetetlen helyzetbe, bár az előttünk haladó Spring kívülről úgy tűnt, mintha mindegyik kanyarban meg-megbillene, a kormány mögött ülve ebből nem éreztünk semmit. Kifejezetten játékos, élvezetes élményt ad az autó, országúton sem tűnik fel, hogy folyton küzdeni kellene az életünkért. 125 km/óráig teljesen jók vagyunk.
Előzéseket, sietősebb haladást is könnyen elő lehet vele adni.
Ráadásul a gyárilag megadott 14,6 kWh-s fogyasztás könnyen hozható, sietősebb menetben is. Ez azt jelenti, hogy a 200 km körüli hatótáv könnyen elérhető. 225 km-t írnak az adatlapon hatótávként, ahhoz picit óvatosabban kell kezelni a gázpedált, vagy tényleg csak városban kell járni. Ott nekünk is sikerült 12,4 kWh-s fogyasztást abszolválni.
Szakújságíró kollégák gyakran ekézik azokat az elektromos autókat, amikben nincs frunk (elöl egy tartalék csomagtartó). Értem én, hogy mekkora luxus kihasználatlanul hagyni a motornélküli orr-rész légüres terét, de csak röhögni tudok ezen. Saját Teslám első csomagterét csak akkor nyitom ki, ha szélvédőmosót kell beönteni, egyébként elég a hátsó csomagtartó. Szerintem a Dacia használói is elegendőnek találják majd a 308 literes csomagtartót. Ha meg nem, akkor örülhetnek a felárért megvásárolható tartónak, amivel frunkot alakíthatnak ki az üres motortérből. Annak viszont
én is örülök, hogy a korábbi forgókapcsoló helyett előre-hátra pöccinthető karral válaszhatjuk a mentirányt.
Szintén praktikus, hogy a YouClip horgokra további hasznos tartók, dobozok illeszthetők, amiket utólag is bármikor beszerezhetünk.
Ha nem haladunk, hanem nézelődünk a Springben, az tűnik fel, hogy a játékosság, vidámság minden részletén tetten érhető.
Az első-hátsó lökhárítók betétjei városi látképre hajaznak, belül a színek, vidám formák dobják fel a hangulatot. Egyáltalán nem kelti olcsó kategóriás autó benyomását a Spring. Egyedüli bénaság, hogy a tollas kulcs behajthatatlan, ez a mai időkben már ritkaságszámba megy. Szintén vicces a fémes puffanás, ami minden ajtócsukáskor mosolyt csal az ember arcára.
Új a fedélzeti rendszer, a drágább Springek 10 colos kijelzője uralja a teret,
tudja az Apple CarPlay és Android Auto funkciókat, de a saját navigációja is kiválóan elboldogul. Az új idők jele, hogy két USB-C-s csatlakozó van az autóban, ráadásul ezek jobban elérhetők a műszerfal közepén.
A vezetőülés egy közel 190 centis vezetőnek is könnyen kényelmes pozícióba állítható. A kormány eddig fix volt, most már fel-le mozog, így azzal sincs különösebb baj. A jobban felszerelt Spring légkondija manuális, automata nincs még plusz pénzért sem, de egy olcsó elektromos kisautóban ezzel sincs gond.
Az olcsó persze relatív, ahhoz képest olcsó, amennyiért ma a világban elektromos autót lehet kapni.
Ez most 8,5 millió forint, mínusz kedvezmények és állami támogatás.
Több olyan elektromos autóra lenne szükség, mint a Dacia Spring. Ha tényleg nem lesz számottevően drágább, mint a mostani modell, és listaárból még ilyen-olyan kedvezményekkel lejön 1-1,5 millió forint, akkor piacilag is teljesen értelmezhető ársávba kerül. Ahol már tényleg van értelme egy városi rohangálós elektromos autónak, ami a szükséges felszereltséget nyújtja, se többet, se kevesebbet.
Ez is érdekelhet: