Gopro-szemű villany-driftautó, józanul unalmas kisfurgon, koncepció-állapotú villany-R4, retro-kemping-e-mobil és repülő 4-es a Renault-tól.

Teljes gőzzelvillannyal zajlik a Renaulution, a Renault márka felkészítése az elektromos korszakra. Ezt a hülye szót nem én találtam ki: magától Luca de Meótól, a Renault-csoport első emberétől hallottam még tavaly. Azt hittem, hamar kikopik majd a gyári kommunikációból ez a hátborzongató kifejezés, de nem. A Rönolúsön többször elhangzott azon a sajtóbemutatón is, amelyen a Renault a Párizsi Autószalonra előkészített tárlatát mutatta be az újságíróknak.

Egyelőre ennyire van készen az elektromos Renault 4

A legjobban azt a kocsit vártuk, amiről tudjuk, hogy lesz, de még nincs: a 2025-re ígért új, elektromos R4-est. A 4Ever Trophy néven bemutatott koncepció nyomokban azért már tartalmazza a majdani szériaautót, hiszen a szürke karosszériapanelek állítólag már a végső új R4 lemezei. Minden más azonban csak látványos túlzás.

A 4,16 méter hosszú, 1,9 méter magas, de a tetőre rögzített pótkerékkel még magasabbra pakolt demóautó különleges kialakítását a máig rendszeresen megrendezett Renault 4L Trophy sivatagi rali ihlette. Az ötödik ajtóra erősített terepfelszerelés, a szélvédő előtt kialakított extra külső rakodóhely és a beépített kompresszorokkal felszerelt, a kabinból változtatható nyomású kerekek persze nem örökítődnek majd át a szériamodellre, de kedvcsinálónak, az új R4 iránti várakozást fokozó reklámnak remekül megfelel az R4Ever Trophy.

Kompresszor a kerékagyban
Lapát és trepni jól hozzáférhető helyen: kívül
Az utcai villanyautókban is mehetne a tetőre a pótkerék, máshol úgyse nagyon van neki hely, a nagy akku miatt. A légellenállásnak viszont nemigen tesz jót ez a dolog
A szélvédő karcolódó műanyag, ablaktörlő nincs, a műszerfal egy vicc, övvonaltól lefelé pedig nincs semmi a koncepcióautóban. Szóval ez csak egy makett
Fogadjunk, hogy a szériamodellen azért lesz még valódi tükör!

Az elektromos Kangoo viszont teljesen készen van

Térjünk vissza a valóságba: a legújabb valóban létező elektromos Renault, a Kangoo E-Tech személyautó változata már abszolút valódi, hamarosan rendelhetővé váló villanyautó. (A dobozos kishaszon-verzió már kapható is nálunk, 13,3 millióról indul az árlistája.) A kocsit a hivatalos premier előtt körbejárhattunk, kinyithattuk, bele is ülhettünk.

45 kWh kapacitású akkumulátor és 90 kW-os, 245 Nm nyomaték kifejtésére képes villanymotor mozgatja a villany-Kangoot (aminek erős hasonlatossága a Mercedes Citannal nem a véletlen műve). Az akkut a hátsó ülés alá építették, ami egyrészt tök jó, mert így nem vesz el helyet a raktérből, másrészt annyira mégsem jó, mert az utasok alatt így kényelmetlenül magasra emelkedett a padló. A Kangoo E-Tech tologatható hátsó ülésekkel, a kategória állítólag legszélesebbre nyitható ajtónyílásával és persze bőséges fejtérrel igyekszik kárpótolni a hátsó sorban ülőket az ellopott lábtérért.

Az elöl ülők számára az érdekesség a 90 fokban nyitható első ajtókkal kezdődik - és ér is véget. Bent a kabinban már sok izgalom nem vár rájuk. Oké, kis furgonban talán még eladható izgalmas újdonságnak a csúcsmodell teljesen digitális-virtuális műszeregysége, de persze ezt számtalan személy-Renault-ban láttuk már. A böszme nagy és egy villanyautóban teljesen felesleges váltókar viszont, ami talán még a Fluence Z.E.-ből örökítődött át ide, rettenetesen idejétmúltnak hat a kocsiban.

A kábelnek nem sikerült rejtett helyet találni, egy ilyen kis iratrendező papucsban lakik

Varázslat: elektromos üveghintó párnákkal egy öreg R4-ből

Az újdonságokkal végeztünk is, de az érdekességekkel a Renault idei párizsi tárlatából még nem. A Suite No.4 tanulmány képeit már tavaly októberben láttam a híroldalakon, de élőben azért nagyobb élmény volt megszemlélni ezt a négykerekű szobrot. Persze az egész inkább csak vicc, mint realitás. A komolytalanság legerősebb bizonyítékai talán a tetőn lévő, sehova nem bekötött napelem-szeletkék, de azért ezt az öreg pléhtökből elővarázsolt Hamupipőke-üveghintót, Mathieu Lehanneur dizájner alkotását így is pezsdítő élmény volt a maga fizikai valóságában látni.

A kocsi különben mozgásképes, sőt: ezt az autót is villamos technika mozgatja. Ugyanaz a cég alakította át elektromos hajtásúra, amely a Renault 5-ösöket már nagy sorozatban állítja át a francia környezettudatos retrórajongók számára benzinről villanyra.

Egy jövőbeli R4, ami repül

Ez a koncepció se nem autó, se nem Renault, de az ikonikus R4-formát azért sikerült úgy műgyantába önteni a kabinburkolathoz, hogy az elvileg valóban röpképes quadkopter beférjen a francia autógyártó tárlatába.

Az AIR4 tanulmány a TheArsenale dizájnstúdió munkája. 90 Ah-nyi lítium-polimer akkumulátort építettek bele, végsebessége vízszintesen szélcsendben 94 km/h, a maximális repülési magassága a hivatalos adatok szerint 700, a vázszerkezeten olvashatóan ellenben csak 350 méter. A négy motor összesen 380 kg tolóerőt képes kifejteni. Videó is bizonyítja, hogy képes repülni, bár a forgatáson túl magasra vagy túl gyorsan azért nem mentek vele:

A Renault legmenőbb idei villanyautója: R5 Turbo 3E

380 lóerő és 700 instant newtonméter a hátsó tengelyen. Ez a villany-Renault ugyan nem repül, de a talajon annál látványosabb dolgokat produkál. Az új R5-ből készült driftautó mindössze 980 kilót nyom, de ehhez még hozzájön a 42 kWh-s lítiumakku 520 kilogrammos tömege. A kocsi 3,5 másodperc alatt van százon, végsebessége 200 km/h-ban limitált. A Turbo név nyilván az ős-R5 legerősebb, kétüléses, középmotoros sportverziói előtt tiszteleg, túl sok turbó nincs egy villanyautóban. Van viszont az R5 Turbo 3E-ben egy csomó vicces dizájngag, kívül is, belül is:

Majdnem 1:2 arányú autó: 4060 mm hosszú, 2020 mm széles
Elöl 225, hátul 325 mm szélesek a 19-es gumik
A maci talpa megvan?
Ezek nem érintőképernyők, viszont jópofa videójátékos utalásokkal szórakoztatják a sofőrt, ha van ideje rájuk figyelni
A töltőcsatlakozó nem szabványos utcai villanyautós konnektor
Az igazi fényszórók len t vannak, a helyükre valami más került
GoPro kamera a fényszóró helyén
Nagyon sokáig nézegettük a kereket, és úgy néz ki, az egyanyás megoldás csak látszat, a külső perem mögött felfedezni véltük a valódi kerékanyák vagy csavarok helyeit. De persze egy ilyen kocsinál van idő kereket cserélni, amíg töltődik az akku
Nem puritán versenygép, az ajtóbelső lekárpitozására is volt gondja a Renault-nak
Turbo, az nincs, csak villanymotor

Az FIA-szabályzatnak is megfelelő versenyautó utcai forgalomba ugyan valószínűleg nem kerülhet, de egyáltalán nem kizárt, hogy megvásárolható, sorozatban gyártott termék, elektromos játékautó lesz belőle. Luca de Meo legalábbis azt mondja: fontolgatják a dolgot. Én ezt abszolút támogatom, sőt, megígérem; ha de Meo elintézi, hogy tényleg gyártásba kerüljön ez a gép, én pedig majd valahol, valamikor egy tesztpályán mehetek is vele pár kicifrázott kört, megbocsátom a Renaulution szót!

A Dacia egyelőre nem merült ilyen mélyre az e-mobilitásba, viszont csinált egy holdjáró-szerű buggyt:

Hibrid Dacia ugyan még nincs, de sci-fi-buggy Dacia már van!

A kétüléses sci-fi-buggy pont az az autó, amit legkevésbé vártam volna épp a Daciától. Ez persze csak egy vicc a márkától: a jövő Daciái nem ilyenek lesznek.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés