Kis méret, kis tömeg, kis teljesítmény de pont elég tér, erő és komfort 2+2 ember napi rutinmobilitásához.

Klímaváltozás, világvége, mindmeghalunk, de majd az elektromos autó megment minket, ugye? Hát, ahogy a híreket figyeljük a témában, elég furán csinálja. Ezer lóerős luxusautókkal, hárommotoros, két és fél tonnás villany-SUV-okkal, óriási, hatalmas légellenállású elektromos pickupokkal váltjuk majd meg a jövőnket? Nem valószínű. A világmegmentésnek nagyon-nagyon sok kicsi, józan, elérhető villanyautócskáról kellene szólnia elsősorban. Pont olyanokról, mint a Volkswagen e-up!

Az elektromos mobilitás integrálása az emberek mindennapi életébe ilyen kis kocsikkal lenne a leglogikusabb. Az elektromos autó úgyis csak akkor alkalmas teljesértékű főautónak, ha iszonyú méretű, rettentő nehéz akkumulátort építenek bele, de ha 2,5 tonnás vagy még nehezebb kocsikkal akarjuk bolygómentő céllal leváltani a mai másfél tonna körüli közepes méretű autókat, valamit nagyon rosszul csinálunk.

Sokkal jobb lenne sok kicsi, könnyű elektromos autó, amivel el lehet menni addig, ameddig, annyi cuccal, amennyivel. Aztán persze ha olyan utazásra kerülne sor, amihez nagy kocsi kell nagy csomagtartóval, hát bérelnénk egyet. Vagy elővennénk a garázsból a 15 éves nagy benzinest vagy dízelt (esetleg CNG-s vagy LPG-s üzemre alakítva, minimális károsanyag-kibocsátással). Hiszen egy ilyen nagy, ósdi batár némileg ironikus módon a mindennapokban átvenné a klasszikus "második autó" szerepet a pici, praktikus városi kocsitól.

A villanyos kicsivel rohangásznánk mindenhová, de a nagy kövülettel vontatnánk a lószállítót,

azzal hoznánk el az IKEA-ból a Smörgåsbord kanapét, azzal vinnénk a rotációs kapát a kertbe - kinek mi a hobbija. És ezt a nagyobb autót az évente pár ezer kilométeres futásával simán meg is tarthatnánk még arra a legfeljebb 10-15 évre, amíg Európában a nagy tömegű, nagy méretű kocsik lecserélésére eljön az igazi megoldás, a hidrogénautó.

Jópofa a LED-es menetjelző fény
Egyszerű részletek, de finom kidolgozottság

Az új VW e-up! a maga praktikus kockaformájával, méretéhez képest meglepően nagy csomagterével és magas teteje alatt négy felnőttnek elegendő méretű belterével, négy ajtajával tökéletes dolog a mindennapi lótás-futáshoz. Beltere józan, egyszerű, könnyen tisztítható. A komfortra se lehet különösebb panasz, még akkor sem, ha a spórolós műszaki megoldásokon kezdenénk fanyalogni.

Nem lehet lehúzni a hátsó ablakot? Nem, de van automata légkondi, az elektromos autók csodás szuperképességével, az indulás előtti előklimatizálás lehetőségével, akár a mobilappról. Télen fel lehet fűteni akár a garázsban álló kocsit is, mielőtt beleülnénk - ezzel áll szemben a csupán billenthető hátsó ablak. Csak három kerek, mutatós óra a műszeregység? És, mi másra van szükség egy XXI. századi kocsiban, ami úgyis szöveges üzenetben írja ki egy LCD-panelre, ha bármi baja van?

A beltér kialakítása is egyszerű
Csak négyszemélyes az e-up!

Nincs gyári navigáció? Sebaj, hiszen ha tényleg gyorsan, a forgalmi dugókat elkerülve akarok eljutni valahová, sosem azt, hanem az úgyis mindig nálam lévő mobiltelefon mindig friss Google Maps naviját használom, amit az up!-ban kibiggyeszthetek magam elé a leghuszonegyedik századibb extra, egy racsnis, mechanikus telefontartó segítségével!

Nincs nagy központi érintőképernyő? Még szerencse. Nem vonja el a figyelmem a vezetéstől. A digitális klíma, az audiorendszer a sok megmaradt gombbal könnyen kezelhető így is, a többi beállítást egyszerűen meg lehet oldani a gombos-tekerentyűs menüvel. A tolatókamera képe pedig még ebben a pici méretben is teljesen elég a csepp kis kockával való manőverezgetés során:

Egy ekkora tolatókamera-kép is lehet elég
A világ legkisebb motorháztető-kitámasztó karja

Nem motoros az ötödik ajtó? Nem, de legalább gyorsan és könnyen be lehet csapni. Nincs mátrix-LED-fényszóró, head-up display, automata beparkolás? Igazán megvoltam nélkülük, ami igazán fontos, az pedig megvan az e-up!-ban: tempomat, könnyű kormány, remekül átlátható karosszéria. Nincs 2-3-500 lóerő? A nagy nyomatékkal a városban és országúton ez a 83 is pont elég a kifejezetten fürge autózáshoz, autópályán 130-ról pedig egy városi villanautóval már ritkán akarunk dinamikusan továbbgyorsítani. Na jó, egy dolog azért hiányzott: a kulcsnélküli nyitás-indítás azért bele kellett volna, hogy férjen a fullos tesztautóba.

Két hatalmas baja van neki. Az egyik, hogy nem divatos. A másik, hogy nem lehet kapni.

Nem divatos, mert manapság ami csak praktikus, az nem menő. Ez nem egy SUV, nincsenek hatalmas kerekei, óriási tablet a műszerfala közepén, villogó fények, lenyűgöző grafika a kormány mögötti kijelzőn. Ez csak egy autó, nem egy kerekes játékterem, ami terepjárónak néz ki, hogy többet fogyaszthasson és nehezebb legyen kilátni belőle. Én kérek elnézést.

Az ablak síkjában szinte véget is ér az autó, parádésan könnyű vele tolatni, parkolni
Hol van hűtőnyílás, hol nincs

És nem lehet kapni, mert... Igazából nem is tudom, miért nem. A magyar VW-weboldalon fent sincs, a németen fent van, de nem rendelhető. Talán az autómegosztók kötötték le jó előre a teljes gyártókapacitást? Meglehet, hiszen ők már felismerték az elektromos kis up! nagyszerűségét a városi közlekedésben.

Ha lehetne kapni, ez a kék kocsi újonnan valahol 7,5 millió forint körül szerepelne az árlistában. Ebből jönne még le az állami támogatás, ha épp lejöhetne. Nagy pénz ez egy ilyen kis autóért, de ha már megvan, a könnyű és visszafogott teljesítményű, ezért nagyon takarékos elektromos up! fenntartása, üzemeltetése egészen nevetségesen olcsó tud lenni.

Ha az elektromos mobilitás praktikus lehetőségeinek két véglete

Egy Budapest-Siófok, oda-vissza, négy embernek még az autópálya-tempó nagyobb fogyasztásával is talán ha megvan 1200 forint, jó kis házi villannyal. Ezt az e-up! ezt le tudja nyomni úgy, hogy nem kell közben a ma már sajnos durván megdrágult köztöltőkön ácsorogni, mert a frissített modell nettó 32,3 kWh-s akkumulátora nagyobb tempónál úgy 200, városban, elővárosban akár 300 km-re is elég. Nem akarok személyeskedni, de van pár olyan komolyabb villanyautó, ami nem nyújt nagyobb hatótávot, de még komfortot se biztosan. Akár két e-up! áráért sem!

És ezt olvastad már?
Verstappen és a Red Bull-csapatfőnök is nekiment az F1-nek és az FIA-nak