Mindene megvolt a Facel Vega Facel II-nek ahhoz, hogy a legnagyobbakat szorongassa meg, mégsem ért el áttörő sikert az amerikai motoros francia luxusautó. A vállalat alapítója, Jean Daninos a csőd után vette nevére az egyik prototípust.

1939-ben a második világháborús készültség részeként alapította a Bronzavia katonai repüléstechnikai vállalat a Facelt, mely valójában a Forges et Ateliers de Constructions d'Eure-et-Loir rövidítése. Az újonnan létrehozott leányvállalat fémmegmunkálással és alkatrészek gyártásával foglalkozott, de a háború után új tevékenység után kellett nézniük, ezért az 50-es évekre már a Métallonnal együttműkködésben autóalkatrészeket és komplett karosszériákat készítettek.

Facel által gyártott kabrió és kupé karosszériákat viseltek Simcák, francia Fordok, de Panhardok és a Delahaye-ek is.

Egészen az autózás hajnalától megszokott volt, hogy a gyártók fő tevékenysége az alváz és a motor megtervezése és gyártása, a karosszériákat pedig a vevő igénye szerint egy erre szakosodott cég kivitelezi a meglévő műszaki alapokra. Ekkoriban azonban már javában átalakult ez a gyakorlat, és a gyártók egyre inkább komplett autókat készítettek, a sorozatgyártás jóval hatékonyabb lett, és ez biztosította a financiális stabilitást.

Ezzel együtt viszont nehéz helyzetbe kerültek az olyan karosszériagyártó cégek, mint a Facel, mely mögül 1953-ban kihátrált a korábbi partnerük, a Métallon. A vállalat azonban nem omlott össze, hanem belefogtak az önálló autók tervezésébe és gyártásába, melyhez nem találtak Franciaországon belül megfelelő motort. A cég központja Párizsban volt, de a fő összeszerelés a főváros közelében lévő Colombes-ban zajlott, ahová az ország legkülönbözőbb pontjairól, a Loire folyó mentén található Amboise-ból, a Párizstól nagyjából 100 kilométerre fekvő Dreux-ból és a közeli Puteaux-ból szállították az alkatrészeket.

Jean Daninos alapította 1954. július 22-én a Facel Vega márkát, mely a Párizsi Autószalonon mutatkozott be.

Mivel akkoriban nem találtak az elképzeléseiknek megfelelő francia motort, ezért a Chrysler V8-asa köré építették a fényűző luxusautókat, melyeknek súlya is az amerikai autókhoz igazodott. A legalább 1,8 tonnás Facel Vegák alatt elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztés van, hátul pedig merev tengely. A legtöbb autó sportosra szabott kétajtós kupé karosszériát kapott, mert Jean Daninos kevésbé merev karosszériájuk miatt nem kedvelte a nyitható tetős autókat, ugyanakkor például saját feleségének is ilyet gyártott a Facel.

1956-ban aztán már nagyobb motorral, a Chrysler 5,4 literes V8-asával szerelték az autókat, és megjelent az Excellence kivitel is. A négyajtós Facel Vega megjelenése végtelenül elegáns a hátrafelé nyíló ajtókkal, de a középső tetőoszlop hiánya miatt a karosszéria egyszerűen nem elég merev. Az autókkal kapcsolatban merültek fel megbízhatósági problémák, de a kézi összeszerelés és az általános minőségérzet terén sokan a Rolls-Royce-hoz és más neves márkákhoz hasonlították.

1962-re a párizsi cég már a csőd szélére került, ezért egy igazán ütős modellre volt szükség, ez lett a Facel II.

Maga Jean Daninos, a vállalat elnöke nyilatkozta, hogy „a HK500 volt a legérdekesebb autó, amit valaha készítettünk, de a Facel II messze a legjobb.” Aki viszont a pénzügyi szakadék szélén álló vezető szavaiban elfogultságot érez, az inkább hagyatkozzon a francia Forma–1-es fotóriporter szavaira, Bernard Cahier szerint „a Chrysler-motor hatalmas teljesítménye már enyhe gázadásra is megkönnyítette a kerekek pörgetését.” Olyan kétszemélyes sportautókhoz mérték a Facel II-t, mint az Aston Martin DB4, a Ferrari 250 GT és a sirályszárnyas Mercedes-Benz 300 SL, és bátran hívták a világ leggyorsabb négyüléses kupéjának.

Gépházteteje alatt a Chrysler 6,3 literes Typhoon V8-asa automata váltóval 355 lóerős teljesítményt ad le, kézi váltóval viszont már 390 lóerős a Facel II. Háromfokozatú automatával a végsebessége 217 km/óra, a francia Pont-à-Mousson négyfokozatú kézi váltóval pedig akár a 240-et is megfutotta. Mind a négy kerék mögött Dunlop tárcsafékek csillognak, az autókat műszerfalról állítható Armstrong Selecta-Ride lengéscsillapítókkal, valamint szervokormánnyal szerelték.

Teljesítménye és kényelme miatt a Facel Vega Facel II-t luxus vadállatnak hívták.

Beltere minőségi bőrrel kárpitozott, a műszerfal kezelőszerveit pedig a repülés világa ihlette. A középkonzolon lévő dekorbetét valójában fémből készült, csak aprólékos kézi munkával famintázatúra festették, hogy megfeleljen a korszak esztétikájának. A Facel Vega tényleg csak a felsőbb körök kiváltsága volt.

Ezt a fekete fényezésű és fekete belterű autót a feltételezések szerint 1959-ben építették, és nem véletlenül mutat több eltérést is a Facel II-höz képest. Ez az autó volt ugyanis a modell prototípusa, melyet a dupla kerek fényszórók és a rövidebb tető, valamint a hátsó oldalablakok hiánya is jelez. Különösen szép részlet a hátsó lökhárító sarkába olvadó, szinte rejtett kipufogó. Az autó első néhány évét a világtól elrejtve töltötte, majd a vállalat csődje után, egész pontosan 1965. február 16-án írták Jean Daninos nevére.

Öt tulajdonoson ment keresztül utána a Facel II prototípusa, melynek 2020 környékén egy teljes és átfogó restaurálásra volt szüksége. A részletesen dokumentált építés során az autó karosszériájának jelentős részét teljesen újra kellett gyártani. Mostanra azonban régi fényében ragyog a Facel Vega márka legritkább autója, mely a nagyjából 2900 példány közül is kiemelkedik.

Ez is érdekelhet:

A csehszlovák forradalom autója – Škoda Favorit

Csehszlovákiában és a Škodánál egyszerre zajlott komoly korszakváltás.

Itt a bizonyíték, hogy Ferruccio Lamborghini az élet császára

Egyedi Riva hajójához passzoló Lamborghinivel szebb lett Ferruccio nyara.

Rossz helyen és rossz időben – Maserati Quattroporte II

Maserati Quattroporténak hívják, mégsem ismeri senki az olaszok Citroën SM alapú luxuslimuzinját.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés