Kénytelen volt nagyon sokáig kitartani a Škoda a farmotoros elrendezésű autók mellett, de a 80-as évekre már a vállalat tulajdonosa is belátta, hogy a fennmaradáshoz hatalmas fejlesztésre lesz szükség, mely felzárkóztatja a csehszlovák gyártót az új korszak trendjéhez. Ennek az elhatározásnak az eredménye lett a Škoda Favorit.

Mladá Boleslavban egészen 1964-ig orrmotoros és hátsókerék-hajtású autókat gyártottak, aztán megérkezett a Škoda 1000 MB és onnantól kezdve elterjedt a farmotor és szintén hátsókerék-hajtás, aminek ugyan akadnak előnyei, de a 80-as évekre már egyértelműen látszott, hogy nem csupán a vállalat fejlődését korlátozza, hanem egyenesen a fennmaradását. Karosszériaváltozatok tekintetében a farmotor egyértelműen meghatározó pont, hiszen ez a megoldás kizárja az egyre népszerűbb ötajtós kompakt fejlesztését, ezt a vállalat tulajdonosa is belátta.

Ekkoriban a Škoda a csehszlovák kommunista állam tulajdonában volt, akik 1982 decemberében döntöttek egy teljesen új autó fejlesztéséről.

Ahogyan az a kommunista államokban lenni szokott, a pénzeszközök itt is korlátozottan álltak rendelkezésre, de az elszánt projektmenedzser, Petr Hrdlička és csapata képes volt ügyesen venni a tervgazdasággal járó akadályokat a fejlesztési folyamat alatt. A semmiből alkottak meg egy olyan keresztmotoros és elsőkerék-hajtású autót, mely korábban nem létezett a Škodánál és a nyugati autókkal szemben is képes volt bizonyítani.

Hasonló folyamat zajlott le a Volkswagennél, amikor a Bogár után újra nagyot kellett villantani. Ott szintén a léghűtéses és farmotoros elrendezést váltotta le a kategóriát teremtő Volkswagen Golf, melyet tíz évvel a Škoda Favorit megjelenése előtt kezdtek gyártani. Ekkoriban a Golf már a második generációjánál járt és olyan versenytársakat kapott maga mellé, mint a Ford Escort vagy az Opel Kadett.

Amíg az első Volkswagen Golf formaterve Giorgetto Giugiaro nevéhez köthető, addig a Škoda egy másik, híres olaszt, a Bertone stúdiót kérte fel az új modell tervezésére. A klasszikus ötajtós mellett a kombi és a platós verzió került gyártásba, de a tervek között szerepelt kupé és négyajtós Favorit is. Utóbbi vélhetően azért nem került gyártásba, mert a szokatlan formájú csomagtér nem igazán harmonizál az autó többi részével (ezt az elvet első Fabia szedán változatánál valószínűleg teljesen feladták).

Nuccio Bertone és a csehszlovák kormány viharos kapcsolata hátráltatta az autó fejlesztését.

Nem az olasz tervező volt az egyetlen nyugati segítsége a Škodának, mert a motortartók és az első felfüggesztés geometriájának tervezéséhez a Porsche segítségét kérték, akik további tanácsokat adtak a beltéri zaj csillapítására is. A Favorit bemutatóját 1987. szeptember 16-án tartották, az első példányok a Vrchlabíban lévő összeszerelő üzemben készültek, de a szériagyártás már Mladá Boleslavban indult be 1988 augusztusában.

3,8 méteres hosszával a Škoda Favorit ugyan 40 milliméterrel rövidebb volt a 120-asnál, a beltere mégis tágasabb lett a keresztben álló motornak és az új alapoknak köszönhetően, ezért már az ötajtós változat is népszerű családi autó lett. Akinek a 251 literes csomagtartónál több térre és praktikumra volt szüksége, az választhatta a kombi változatot.

1,3 literes, négyhengeres, többnyire karburátoros motorja kétféle teljesítménnyel volt elérhető, de még az erősebbik Favorit is csak alulról karcolta a 70 lóerőt. A kevesebb mint 900 kg-os karosszériát azonban takarékosan és megbízhatóan mozgatta a blokk, ráadásul csak 250 ezer kilométer után igényelt nagyobb karbantartást.

Nem sokkal a Favorit premierje után a Škoda élete is megváltozott az 1989-es bársonyos forradalommal.

Miután Lengyelországban és Magyarországon is megbukott a kommunizmus, Csehszlovákiában is tüntetések kezdődtek a rendszer leváltására, melyet kezdetben sikerült elfojtaniuk, de a csehszlovák vezetés egyértelműen belátta vesztét, ezért viszonylag békés keretek között zajlott le a hatalomátvétel. December végére már Václav Havel lett a köztársasági elnök és hamarosan beköszöntött a piacgazdaság is, amihez a Škodának új partnerre volt szüksége.

Teljesen megváltozott a gazdaság, így a hosszú távú együttműködés reményében a Škoda 1991 tavaszán negyedik márkaként csatlakozott a Volkswagen csoporthoz. Ezek után alaposan átdolgozták a Favoritot, mely egy minőségibb és biztonságosabb, megnyerőbb formatervű autó lett.

1987 augusztusa és 1994 szeptembere között a Škoda összesen 783 167 darab Favoritot gyártott, de a kombival és a haszongépjármű változatokkal együtt 1995-ig összesen több mint egymillió példány készült belőle, amivel egyértelmű siker. A Favoritot kevesebb, mint 85 ezer cseh koronáért kínálták, amire az akkori valamivel több mint háromezer koronás átlagbérrel számolva 28 hónapnyi fizetést kellett elrakni a malacperselybe.

1993-ban hosszú idő után ült újra kormány mögé az Athénban átvett fehér Škoda Favorit tulajdonosa, aki az első útja után rájött, hogy az autózás nem neki való.

Erre az elhatározásra csupán 34 kilométerre volt szüksége, ennyire volt az athéni szalontól a lakásához közeli garázs, ahol leparkolta az autót, majd soha többé nem ment vele egyetlen árva métert sem. Az autót aztán évtizedekkel később fedezték fel, majd 2022 őszén egy árverésen vette meg Jiří Mičánek, akinek apja Škoda motorral szerelt együléses versenyautókkal foglalkozott abban az időben, amikor megjelent a Favorit.

Fehér fényezése ennek ellenére nem makulátlan, a garázsban manőverező autók az évek során hagytak nyomokat a sarkain, de az övvonalat díszítő szürke és bordó dekorcsíkok, valamint a Favorit felirat a hátsó tetőoszlopon még mindig ott díszeleg. Az utastérben védőfólia van az üléseken, a motortérben pedig a gyári papírcímkék lógnak sértetlenül.

Ez a Favorit LX ugyan alapfelszereltségű, de a tulajdonos kérésére a külső dekoráción túl a kereskedő beszerelte az utastéri műfa betéteket is. Motorja az 1,3 literes négyhengeres Bosch befecskendezős változata, de fordulatszámmérő ebbe a verzióba sem járt még alapból, a helyén óra található. Akkumulátort, olajat és szűrőket cseréltek az autón, ezt követően már indítható is volt a Favorit, melybe további három kilométert tekertek.

Egyszerre következett be korszakváltás a Favorit fejlesztésével és megjelenésével a Škoda életében és ezzel párhuzamosan Csehszlovákia is megszabadult a kommunista párttól. A Favoritot talán akkor sem veszed észre, ha ennyire megőrzött veteránként tündököl, de kevés ennél fontosabb modell van a Škoda történetében.

Ez is érdekelhet:

A praktikum diadala – 25 éves a Škoda Octavia kombi

Huszonöt évvel ezelőtt tért vissza a Škoda Octavia kombi változata, mely megmutatja, hogy egy jó kombira mindig szükség van.

Ezt a makulátlan Škoda Favoritot még így is lenézed, pedig nem kéne

1993-ban készült ez a Škoda Favorit, de még most is csak 34 kilométer van benne. Igen, 34. Nem 34 ezer. Hanem 34.

A Skoda egyik legőrültebb autója volt a Felicia Fun

A kabrióvá alakítható pick-up igazi ritkaság.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában