Sokaknak a Škoda Favorit csak egy néhány százezres autó, ami olcsón mozgó esernyőként funkcionálhat, pedig a cseh gyártó életében is fontos fordulópontot jelöl az 1987 júliusában bemutatott autó. Innen nézve nem is akkora csoda, hogy évtizedekig őrizgettek egy új példányt.

Csehszlovákia kommunista kormánya még a '80-as évek elején hagyta jóvá a Škodának az új elsőkerék-hajtású autójának fejlesztését, mely aztán tovább húzódott, mint szerették volna. A kormány és a tervezők, valamint a formáért felelős Nuccio Bertone elképzelései sokáig nem találtak közös nevezőt.

Azért sem, mert ugyan négyajtós szedánt és kétajtós, ferdehátú kupét is terveztek belőle, de ezeket valószínűleg inkább a tervezők tartották fontosnak. Végül a hagyományos ötajtós lett (készült még kombi és platós változat is) a Škoda első autója, mely eltérően a 120-astól már nem farmotoros, hanem az orrában van keresztben a blokk és az első kerekeit hajtja.

Tehát nagy lépést jelentett a modernebb autózás irányába, melyre eddig nem volt lehetőségük.

1,3 literes, négyhengeres benzinmotorja kezdetben karburátoros, majd befecskendezős lett. A fejlesztésben részt vett az angol Ricardo Consulting Engineers és a Porsche mérnökei is tettek hozzá egy kicsit. Nem csak hazájában aratott végül sikert a Favorit, hanem Közép-Európa egyik legnépszerűbb autója lett és olyan helyekre is eljutott, mint Kolumbia vagy Chíle, de még Kínába is exportálták.

Ez az 1993-as évjáratú 34 kilométert futott Favorit is bizonyítja, hogy bármilyen autóból lehet gyűjtői darab.

Görögországban bukkant fel az autó, melyet láthatóan sosem használtak. A fehér ötajtós karosszériáját eredeti dekormatricája dobja fel, de kétség kívül a legvonzóbb eleme a Bertone logó az irányjelzők alatt, de érdekes részlet a műanyag tükörházba nyomott Škoda embléma is.

Beltere szintén hozza az időkapszula hangulatot a hibátlan szövetkárpitokkal és a műszerfal műfa dekorbetéteivel. Nagyon ritka látvány ma már egy ilyen állapotú Favorit, de a legtöbben valószínűleg így is átsiklanak felette.

Azt azonban nem árt észben tartani, hogy az egykori népautó, majd filléres eszköz sokszor különös jelentőségű modell, melynek egykori sikerét nehezen homályosítja a rozsda is.

Ez is érdekelhet:

Elég a 80 lóerős új Fabia a magyar forgalomban?

A Škoda Fabia negyedik generációja megérkezett. Nagyautósabb, kényelmesebb, mint elődje volt, de az alapmotorral kell hozzá türelem.

A Skoda egyik legőrültebb autója volt a Felicia Fun

A kabrióvá alakítható pick-up igazi ritkaság.

Még a csehek sem biztos, hogy adnak ennyit egy újszerű Škoda Feliciáért

Megdöbbentő összeget kérnek az alig használt autóért.

És ezt olvastad már?
„Idióta baromnak kell lenned ahhoz, hogy azt állítsd, csak az autója miatt lett világbajnok”