A masszív brit terepjárót remek stílusérzékkel a Fegyver-Horgász-Vadász expón mutatta be a márka magyarországi importőre.

A Gablini Csoport megszállott lelkesedéssel vadászik le sorra olyan niche-márkákat, amelyeknek még nincs vagy már nincs hazai importőre. A Lotus, az LEVC, az Aston Martin után most az Ineos is megérkezett a Gablinihez, immár a szó legkézzelfoghatóbb értelmében. A Hungexpón a FeHoVa látogatói és a meghívott szakújságírók a hétvégén kedvükre csapkodhatják egy Ineos Grenadier kőkemény terepjáróhoz szinte méltatlanul finoman záródó ajtaját.

Méretek: 4896 x 1930 x 2036 mm (tükrök nélkül tehát keskenyebb, mint amilyen magas), a tengelytáv 2922 mm
A dízelmotoros verzióban 249 lóerő és 550 Nm jut a 2811 kilós saját tömegre. A végsebesség 160 km/h-ban limitált, a 0-100-at 9,9 másodperc alatt futja az autó. Benzinmotorral 286 lóerővel és 450 Nm-rel lehet gazdálkodni, a gyorsulás 8,6 másodperc 100-ra
Ez még nem egészen szériamodell, de a matricákon és az utastéri áramtalanító kapcsolón kívül mindenben megegyezik a sorozatgyártású verzióval
Terepszögek: elöl 35,5, hátul 36,1 fok, rámpaszög: 28,2 fok. A gázlómélység 80 centi

Az Ineos Grenadier egy brit vegyipari vállalat rettenetesen gazdag tulajdonosának lázadása az európai autógyártás elpuhulásával szemben. Jim Ratcliffe nem bírta tétlenül nézni, hogy a régi Land Rover Defender nyugdíjazásával eltűnjenek a létravázas, valódi nagy terepjárók a sok SUV tengerében, és inkább létrehozott egy márkát és egy komplett autóipari vállalatot a G-Mercinél olcsóbb és ténylegesen munkára, nem divatozásra tervezett off-roader létrehozására.

A kocsi hathengeres, háromliteres, dízel vagy benzines, Euro 6-os BMW-motorral készül. Az Ineos és a BMW szerződésének érdekes kitétele, hogy a Grenadier nem értékesíthető hadi felhasználásra: a BMW bizonyos múltbéli dolgok miatt nagyon ügyel arra, hogy termékei kizárólag békés célokat szolgáljanak.

A BMW-motor, a nyolcfokozatú ZF-automata, a létraváz, az Eibach-tól érkező felfüggesztés (spirálrugó elöl-hátul, a pickup alatt is) és a karosszéria végül a németországi Hambachban talál egymásra, abban a Mercedes-gyárban, ahol korábban elektromos Smartok készültek.

Meglepően profik a részletek egy ennyire semmiből jött márkától: a fényszóróban elhelyezett típusjelzést igazán nem vártam volna
Gyári gumiméret: 265/70 R17. A 3,5 tonna megengedett össztömegű autó még 3,5 tonnát vontathat
Az ajtók nem levehetők, viszont a finom záródásra külön odafigyeltek a konstruktőrök, állítólag ez az alapító Jim Ratcliffe egyik fontos kis heppje volt
A szlogen kissé talányos, hiszen minden okkal készül, de a motorházfedél-zsanér gyönyörű

A vezetőülésben egy katonai Humvee (széles középkonzol ipari kapcsolókkal), egy kisrepülő (tetőkonzol), egy néhány éves BMW (váltókar, iDrive-tárcsa) és egy Smart (kerek közepű, vidám kormány) hangulatkoktélja fogad. A vezetőülés kézi állítású, de kényelmes; a Recaro szállítja. A sok-sok gomb és kapcsoló első pillantásra nehezen feldolgozható egyvelege nem tűnik túl ergonomikusnak, de ezekkel úgyis csak terepezés közben kell majd vacakolni.

Országúti vezetésnél a Grenadier egy kényelmes automata kocsi egy fék- és egy gázpedállal meg egy kormánnyal.

A felező, pontosabban a 2,5-szeres nyomatékszorzó áttétel a váltókar melletti masszív karral kapcsolható. Az első és hátsó differenciálzárak kapcsolása viszont  elektronikus, a gombok a tetőpanelre kerültek. Feláras kiegészítő a plafonon hátul található kapcsolókkal aktiválható elektromos rendszer, amely a hátsó ülés alatt lévő jókora munkaakkumulátorból, inverterből és a kocsira szerelt külső konnektorokból áll.

Alapvetően mindenhol a célszerűség uralja a formát, de azért annyi dizájnelemnek pont marad hely, hogy a Grenadier kívánatosabb legyen egy egyszerű munkaautónál
A pirosra festett alvázelemeket egy feláras dekorcsomag részeként lehet kérni
Snorkel, masszív, járható, sátorral kiegészíthető létrás tetőcsomagtartó: az alapáron túl lehet költeni kiegészítőkre is bőven

A végtelen gomb- és tárcsarengeteg mögött egyébként egyszerű, minél kevesebb meghibásodási lehetőséget rejtő technika rejlik. Az Ineos Grenadierben még a klíma is manuális, így összesen csupán hét darab mikroszámítógép dolgozik a kocsiban. Egy átlagos mai autóban ez a szám már gyakran eléri a százas nagyságrendet.

A Grenadier 4,9 méternél rövidebb zárt kabinos verziója kétüléses teherautóként vagy ötszemélyes személyautóként kapható, a hamarosan érkező öt és fél méter hosszú pickup kötelezően dupla kabinos, ötüléses lesz. A hibridizációból egyelőre kimarad az új márka, de a háttérben már készül egy 2027-re várható elektromos modell, sőt: a nem túl távoli jövőben, ha az infrastruktúra fejlődése megfelelő ütemben halad, hidrogéncellás terepjáró is várható az Ineostól.

A zárt kabinos modell alapára 80 ezer euró, jelenleg körülbelül 32 millió forint. A Mercedes G-osztály 50,8 millió forinttól indul, szóval ez egyáltalán nem rossz. Az Ineos ráadásul öt év kilométer-korlátozás nélküli garanciát vállal a Grenadierekre, ami egy ütős-vágós terepjáró esetében komoly magabiztoságról árulkodik.

Bár kifejezetten a Grenadier kedvéért mentem ki a FeHoVára, ha már ott voltam, megnézegettem a többi egzotikus járművet is és egy kicsit elmerültem a vadászexpó fura világában. Érdekes szubkultúra ez. Semmilyen más kiállításon nem láttam ennyire sok dobozos sört ivó látogatót és a pultoknál címkézetlen üvegekből átlátszó folyadékot kis pohárkákba öntögető vendéglátót, de

az sem gyakori, hogy lépten-nyomon az az érzésem legyen: mindjárt agyonlőnek a puskamakettre szerelt távcsöveken keresztül rám célzó zöld ruhás emberek.

A kitömött állatok tömkelege, az átható kutyaszag és az időnként meglehetősen visszásan megnyilvánuló állítólagos természetszeretet sajnos ilyen töménységben valahogy nyomasztóan hat, bár egyesével, esetleg kisebb csoportokban kifejezetten kedvelem a vadászokat. Mutatom mindezt képekben:

Kevésbé komolyak, mint az Ineos, viszont elektromosak: platós kis munkaautók az egyik standon
A Cenntro márkát egy tököli cég karolta fel
Imádnivaló ez a spártai hangulat, kár, hogy a kis TeeMak off-roader mindössze 15 kilowattos motorjával országúti használatra teljesen alkalmatlan; a billenő platóval is rendelhető teherautócska elsősorban farmok, tanyák, erdészetek belső használatú munkagépe
A spanyol Corvus Terrain, főleg hójáró talppal szerelve a Polaris, John Deere UTV-k látványos európai kihívója
A Suzuki is kihozta off-road-kínálatát
A John Deere sem csak traktorokat gyárt ám!
A FeHoVa témájától talán leginkább elszakadt kiállító a masszázsfoteleket áruló cég volt az expón
Az egyszeri FeHoVa-látogatónak folyton az az érzése, hogy fedezékbe kellene húzódni
Afrikai vadászatokat szervező utazási iroda is akad kinn bőven, a Benelli pedig nagy múltú olasz vadászfegyver-gyártó is ám, nem csak robogóiról híres
Abszurditás a köbön: műtermészetet agyontaposó G-Merci, fegyvertelen biztonsági őr egy olyan csarnokban, ami tele van puskákkal, meg egy vadászati cég, ami ügyes névválasztással jelzi, hogy mit szomjazik

Aki megnézné a kocsikat, puskákat, trófeákat, kutyákat és elvegyülne a sok-sok zöld ruhás, piros arcú vadász között, még vasárnap is kiszaladhat a FeHoVára!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hatalmas, hétszemélyes elektromos jövőkép – BYD Tang-teszt

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés