A világ több táján rendeznek Concours d’Elegance névvel illetett veteránautó-kiállítást és szépségversenyt, és most már Balatonfüreden kívül Keszthelyen is tartanak ilyen fesztivált. A Festetics-kastély parkjában a hatvanas évekig gyártott legszebb autókat klasszikus és új Maseratik kísérték.

Keresni sem lehetett volna jobb helyszínt a keszthelyi Concours d’Elegance számára, mint a Festetics-kastély parkja. A múzeumként működő épület a jelenlegi formáját az 1880-as években nyerte el, és tökéletes hátteret adott a legszebb veterán autók találkozójának. Nem egyszerű autókiállításról van szó, hanem versenyről is, ahol a FIVA, a Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége által küldött két szakértő zsűrizte a felvonult autókat.

A tavalyi közönségdíjat ez az 1956-ban gyártott Jaguar XK 140 érdemelte ki, amely központi helyet kapott a Festetics-kastély parkjában. 3,4 literes soros hathengeres motorja 210 lóerőre képes, amivel kétszázzal is tud menni
Az ötvenes évekig gyártott autókat a frankfurti Adler, ezt az 1936-os Trumpf Juniort olcsó népautónak szánták. Nem tűnik sokkal újabbnak, pedig 1949-ben készült a mögötte érkező Fiat 1100

Szeptember első hétvégéjén a kellemes időben több mint ötven autó között lehetett nézelődni a hangulatos parkban, ahol a Concours d’Elegance különféle díjaiért az 1950 előtt, valamint az ötvenes években gyártott veteránok indulhattak. Mint minden rangos versenyen, itt is értékelték a bírák az autók eredetiségét, vagy ha restaurálták azokat, akkor a felújítás minőségét. Nem is tudnánk vitatni a választásukat.

Csajkától a Lanciáig

A legszebben restaurált autó díját például egy GAZ–13, ismertebb nevén Csajka nyerte el, amelynek a felújítása tizennégy évig tartott. A leginkább eredeti állapotban megőrzött veterán jármű díját pedig egy Steyr 60 kapta, amely annak ellenére is remek formában volt, hogy eredetileg versenyautóként használták, majd a második világháborúban besorozták, aztán aknakutató katonák használták. Jelenlegi tulajdonosa egy idős úr, aki a hetvenes évek óta tartja becsben.

A Simca 8 Sport gyönyörű kabrió karosszériáját Farina stúdiója tervezte, az alumíniumidomok a Facel műhelyében készültek, és az autóval Gordini csapata aratott sikereket. 1951-ben készült ez a példány, 1,2 literes motorja 49 lóerős
1937-ben jelent meg a BMW közepes méretű túrakocsija, a 327-es, amely nem annyira ismert, mint a 328-as, de ebből adtak el többet. A második világháború után pár évig a BMW jóváhagyása nélkül folytatódott a gyártása Eisenachban, ami addigra szovjet fennhatóság alá került

Nincs szépségverseny Jaguar E-Type nélkül, és a sokak által a világ legszebb autójának tartott angol sportkocsi el is nyert egy díjat. Szavazhattunk mi, az eseményről tudósító újságírók is, és bár a kollégáknak a BMW 327/28 és a Simca 8 Sport is tetszett, végül mégis

annak az 1933-ban készült MG L-Type versenyautónak ítéltük a díjat, amelyet a tulajdonosa ma is vígan használ az utakon.

1087 köbcentis, hathengeres motorja kompresszorral 100 lóerőre képes, és bitang hangja van, mint egy rendes versenygépnek.

Ha engem kérdeztek, akkor a Lancia Aurelia volt a leggyönyörűbb veterán autó az idei Festetics Concours d’Elegance-on,

ami végül el is nyerte a Best of Show fődíjat. Az 1957-ben készült autóra csak rá kell nézni, hogy azonnal elképzeld magad vele egy csodás olasz tájon kanyargó úton. Gyönyörű formája mellett a kivételes állapotát is díjazta a zsűri, az Aurelia pedig ritkaságnak is számít, hiszen ebből a kabrióváltozatából csak 571 példányt gyártottak.

Lehet, hogy az 1954-ben bemutatott Aurelia Spider a vágyottabb típus, de az '56-tól gyártott második széria, az Aurelia Cabriolet is gyönyörű darab. 2,5 literes V6-os motor hajtja ezt is

A Maserati klasszikusai

A Festetics Concours d’Elegance autós támogatója a Maserati Wallis Motor volt, amely nemcsak elhozta a legszebb és legizgalmasabb új modelljeit, a GranTurismót, a Ghiblit, a Levantét és a Grecalét, de megszervezte, hogy a magyar Maserati-márkaklub is felvonuljon a márka múltjának néhány izgalmas darabjával. Bár a koruk miatt a versenyen nem indulhattak, a jövőre 110 éves modenai márka történelmének több korszakát is felelevenítették.

Az új GranTurismo tökéletes példája annak, milyen mesteri formákat alkotnak ma is a Maseratinál. A Grecale pedig megfelel az idők szavának, ez a Trofeo változata biturbó V6-os motort kapott
A legidősebb Maserati az a Mistral volt, amelynek karosszériáját Pietro Frua tervezte.

1964-ben gyártották és 3,7 literes, soros hathengeres motorral szerelték, a valaha gyártott 948 példány közül pedig ez az egyetlen magyarországi. A márka a hatvanas évek után sokáig nem gyártott kabriót, a nyitott tetős autókhoz pedig a Zagato által tervezett Spyderrel tért vissza. A képeken látható piros autó ’86-ban készült, 2,5 literes biturbó V6-os motorja 192 lóerős.

Szintén a Maserati szögletes korszakához tartozik a Shamal, amelynek izmos karosszériáját már Marcello Gandini tervezte,

izgalmas részlet rajta a szélvédő aljára került légterelő szárny. 3,2 literes biturbó V8-as motorja 326 lóerős, amivel 5,4 másodperc alatt gyorsul százra és 260 km/órával száguldhat. Csak két évig készült, mindössze 369 példányban, és ezek egyike ez az 1989-es autó, amely már régóta a magyar tulajdonos család birtokában van.

Megbecsült családtag ez a negyedik generációs Quattroporte is, stílusosan elegáns formájával nem lehet betelni,

a kedvenc részletünk rajta a hátsó kerekeket részben fedő sárvédője. 2,8 literes biturbó V6-os motorja 284 lóerős, amivel elég gyors tud lenni, 5,9 másodperc alatt van százon, háromfokozatú automatájával mégis inkább sportos túrakocsinak számít, a gazdája is örömmel viszi el kirándulni.

A kilencvenes évek elején ez a Quattroporte volt az első Maserati, amely már a Fiat-korszakban készült, ék alakú, áramvonalas formáját Gandini vetette papírra. A képeken látható ’99-es példány azért is ritkaságnak számít, mert egy ötvendarabos limitált szériához tartozik, ami a japán piacra készült. Mégsem jelent gondot a magyar utakon használni, hiszen balkormányos, csak a motortérben fedezhetünk fel japán feliratokat rajta.

Múltból a jelenbe

A szögletes vonalvezetéssel 1998-ban szakított a Maserati, amikor bemutatta a Giugiaro által tervezett 3200 GT-t, amelynek bumerángformájú hátsó lámpája a mai napig különlegesnek számít. Ez a magyar példánya 2000-ben készült, és 3,2 literes V8-as szívómotor hajtja, 370 lóerőre képes. Már a Maserati jelenlegi formavilágát vetítette előre a Quattroporte ötödik generációja, amely ötméteres hosszával és háromméteres tengelytávjával igazi luxusautónak számít.

Pontosabban luxusautónak tűnő sportlimuzin, hiszen 4,7 literes V8-as szívómotor énekel benne, amivel 5,2 másodperc alatt gyorsul százra, és 285 km/óra a végsebessége. 2009-ben készült, ezért a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető veteránnak, szépségével mégis modern klasszikusnak számít. Joggal volt ott a keszthelyi eseményen, ahol mintegy ezren csodálták meg az autózás stílusos korszakának neves példányait. Jövőre neked is ott a helyed!

Ez is érdekelhet:

74 millió forinttól kapható az új Maserati GranTurismo

Már több példányt is eladtak a Maserati gyönyörű túrakocsijából itthon, és hamarosan jön a drágább elektromos változat is.

Az első szériagyártású Maserati

Rögtön a második világháború után jelent meg a Maserati A6-os, az első szériagyártású modelljük.

Nem úgy hibrid, nem úgy GT, de úgy Maserati? – Levante Hybrid GT-teszt

Négyhengeres alapmotorral próbáltuk ki a márka nagyobb SUV-ját.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában