A világ több táján rendeznek Concours d’Elegance névvel illetett veteránautó-kiállítást és szépségversenyt, és most már Balatonfüreden kívül Keszthelyen is tartanak ilyen fesztivált. A Festetics-kastély parkjában a hatvanas évekig gyártott legszebb autókat klasszikus és új Maseratik kísérték.
Keresni sem lehetett volna jobb helyszínt a keszthelyi Concours d’Elegance számára, mint a Festetics-kastély parkja. A múzeumként működő épület a jelenlegi formáját az 1880-as években nyerte el, és tökéletes hátteret adott a legszebb veterán autók találkozójának. Nem egyszerű autókiállításról van szó, hanem versenyről is, ahol a FIVA, a Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége által küldött két szakértő zsűrizte a felvonult autókat.
Szeptember első hétvégéjén a kellemes időben több mint ötven autó között lehetett nézelődni a hangulatos parkban, ahol a Concours d’Elegance különféle díjaiért az 1950 előtt, valamint az ötvenes években gyártott veteránok indulhattak. Mint minden rangos versenyen, itt is értékelték a bírák az autók eredetiségét, vagy ha restaurálták azokat, akkor a felújítás minőségét. Nem is tudnánk vitatni a választásukat.
Csajkától a Lanciáig
A legszebben restaurált autó díját például egy GAZ–13, ismertebb nevén Csajka nyerte el, amelynek a felújítása tizennégy évig tartott. A leginkább eredeti állapotban megőrzött veterán jármű díját pedig egy Steyr 60 kapta, amely annak ellenére is remek formában volt, hogy eredetileg versenyautóként használták, majd a második világháborúban besorozták, aztán aknakutató katonák használták. Jelenlegi tulajdonosa egy idős úr, aki a hetvenes évek óta tartja becsben.
Nincs szépségverseny Jaguar E-Type nélkül, és a sokak által a világ legszebb autójának tartott angol sportkocsi el is nyert egy díjat. Szavazhattunk mi, az eseményről tudósító újságírók is, és bár a kollégáknak a BMW 327/28 és a Simca 8 Sport is tetszett, végül mégis
annak az 1933-ban készült MG L-Type versenyautónak ítéltük a díjat, amelyet a tulajdonosa ma is vígan használ az utakon.
1087 köbcentis, hathengeres motorja kompresszorral 100 lóerőre képes, és bitang hangja van, mint egy rendes versenygépnek.
Ha engem kérdeztek, akkor a Lancia Aurelia volt a leggyönyörűbb veterán autó az idei Festetics Concours d’Elegance-on,
ami végül el is nyerte a Best of Show fődíjat. Az 1957-ben készült autóra csak rá kell nézni, hogy azonnal elképzeld magad vele egy csodás olasz tájon kanyargó úton. Gyönyörű formája mellett a kivételes állapotát is díjazta a zsűri, az Aurelia pedig ritkaságnak is számít, hiszen ebből a kabrióváltozatából csak 571 példányt gyártottak.
A Maserati klasszikusai
A Festetics Concours d’Elegance autós támogatója a Maserati Wallis Motor volt, amely nemcsak elhozta a legszebb és legizgalmasabb új modelljeit, a GranTurismót, a Ghiblit, a Levantét és a Grecalét, de megszervezte, hogy a magyar Maserati-márkaklub is felvonuljon a márka múltjának néhány izgalmas darabjával. Bár a koruk miatt a versenyen nem indulhattak, a jövőre 110 éves modenai márka történelmének több korszakát is felelevenítették.
A legidősebb Maserati az a Mistral volt, amelynek karosszériáját Pietro Frua tervezte.
1964-ben gyártották és 3,7 literes, soros hathengeres motorral szerelték, a valaha gyártott 948 példány közül pedig ez az egyetlen magyarországi. A márka a hatvanas évek után sokáig nem gyártott kabriót, a nyitott tetős autókhoz pedig a Zagato által tervezett Spyderrel tért vissza. A képeken látható piros autó ’86-ban készült, 2,5 literes biturbó V6-os motorja 192 lóerős.
Szintén a Maserati szögletes korszakához tartozik a Shamal, amelynek izmos karosszériáját már Marcello Gandini tervezte,
izgalmas részlet rajta a szélvédő aljára került légterelő szárny. 3,2 literes biturbó V8-as motorja 326 lóerős, amivel 5,4 másodperc alatt gyorsul százra és 260 km/órával száguldhat. Csak két évig készült, mindössze 369 példányban, és ezek egyike ez az 1989-es autó, amely már régóta a magyar tulajdonos család birtokában van.
Megbecsült családtag ez a negyedik generációs Quattroporte is, stílusosan elegáns formájával nem lehet betelni,
a kedvenc részletünk rajta a hátsó kerekeket részben fedő sárvédője. 2,8 literes biturbó V6-os motorja 284 lóerős, amivel elég gyors tud lenni, 5,9 másodperc alatt van százon, háromfokozatú automatájával mégis inkább sportos túrakocsinak számít, a gazdája is örömmel viszi el kirándulni.
A kilencvenes évek elején ez a Quattroporte volt az első Maserati, amely már a Fiat-korszakban készült, ék alakú, áramvonalas formáját Gandini vetette papírra. A képeken látható ’99-es példány azért is ritkaságnak számít, mert egy ötvendarabos limitált szériához tartozik, ami a japán piacra készült. Mégsem jelent gondot a magyar utakon használni, hiszen balkormányos, csak a motortérben fedezhetünk fel japán feliratokat rajta.
Múltból a jelenbe
A szögletes vonalvezetéssel 1998-ban szakított a Maserati, amikor bemutatta a Giugiaro által tervezett 3200 GT-t, amelynek bumerángformájú hátsó lámpája a mai napig különlegesnek számít. Ez a magyar példánya 2000-ben készült, és 3,2 literes V8-as szívómotor hajtja, 370 lóerőre képes. Már a Maserati jelenlegi formavilágát vetítette előre a Quattroporte ötödik generációja, amely ötméteres hosszával és háromméteres tengelytávjával igazi luxusautónak számít.
Pontosabban luxusautónak tűnő sportlimuzin, hiszen 4,7 literes V8-as szívómotor énekel benne, amivel 5,2 másodperc alatt gyorsul százra, és 285 km/óra a végsebessége. 2009-ben készült, ezért a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető veteránnak, szépségével mégis modern klasszikusnak számít. Joggal volt ott a keszthelyi eseményen, ahol mintegy ezren csodálták meg az autózás stílusos korszakának neves példányait. Jövőre neked is ott a helyed!
Ez is érdekelhet: