Szlovénia észak-nyugati felén, a Triglav Nemzeti Parkban kismilliónyi csoda várja, hogy belevessük magunkat. A vendégszeretet zsigerből jön, a látvány minden napszakban pazar. Egy Ford Transit lakóautó segítségével kezdtünk bele az ismerkedésbe.

Szlovénia felfedezése eddigi életemből valahogy kimaradt. Volt, hogy Olaszország felé autózva beszippantott a hegyek látványa, és vágyakozva néztem az országúti bicajosokat, akik jófej autósok között és sima aszfalton gyűjthették a kilométereket. Talán meg is jegyeztem, hogy egyszer érdemes lenne egy kirándulós nyaralást összehozni errefelé, de a fejben tervezésből nem lett semmi.

Úgy alakult, hogy a Ford Transit Custom Nugget lakóautó bemutatója belerántott Szlovénia felfedezésébe, és rögtön kedvenc szomszédos országommá tette.

Egy ideje érezni, hogy a lakóautózás és kempingezés a reneszánszát éli

(ki is próbáltuk két éve, milyen a Mercedes lakóautójában pár napot ellenni egy frankfurti kempingben, ami nem izgalmas, de legalább tiszta). A Transit Nugget sem új dolog, hogy mégis annak tűnik, azért lehet, mert alig néhány országban volt elérhető, és azokban is csak lakóautós specialistáknál, Ford szalonban hiába kerestük. Ez az új változat viszont már globális terjeszkedésnek indul, rögtön háromféle verzióban: rövid és hosszú tengelytávval, a rövidnél választható fix vagy nyitható tetővel, a nagyobbnál csak fixszel.

Ljubljana repterén vártak ránk az egyforma narancssárgába öltöztetett, rövid, nyitható tetős Nuggetek.

Az eredeti elképzelés az volt, hogy mi is repülővel érkezünk, de csak értelmetlenül lassan, korán és bécsi átszállással értünk volna a helyszínre, ezért egy Focus kombival toltuk le az ötórás utat. Nem ő a főszereplő, de azért a Focus ST Line-t is meg kell dicsérnem, szuperkényelmes utazóautó, a 8 literes fogyasztás, a sportosan is kényelmes futómű (érezhetően feszesebb, mint a többi változaté), és az 1,5-ös benzinmotor olyan kombinációt alkot, amivel szívesen kiszaladnék a világból.

Vissza a Nuggethez.

A lakóautó vagy lakókocsi kérdés számomra ott dől el, hogy a lakóautó vezethető B kategóriás jogsival, a hosszú és nehéz lakókocsi meg nem.

Egyszerűbb is közlekedni egy Transit méretű járművel, ismeretlen helyszíneken, tekergős utakon a halálba kívánnám a nehezen manőverezhető lakókocsit. A Transit Nuggetet viszont pont olyan egyszerű vezetni, mint bármelyik Transitot: áldás az automata váltó és a 170 lóerős dízel (van 130 lóerős, de jobb a több erő ekkora mérethez).

A Nuggetet a Westfalia készíti fel lakóautós szempontból, ők elég jártasak a témában, még az ötvenes években kezdték VW Transporterrel, ma független cégként több gyártó termékét alakítják át lakóautóvá.

Egyéni koncepció, egyedi ülések, gázégős rezsó, mosdó, külső zuhany és négy kényelmes fekhely jár minden Transit lakóautóba.

Két alvópozíció van a nyitható tetőben, a másik kettő a „nappali” részből alakítható át. Az alsót nem próbáltam, de

a felső fekhelyek pazar kényelmet nyújtanak, és megfelelően besötétíthetők, ami fontos szempont, ha nem akarsz együtt ébredni a nappal.

A szomszéd sátor/lakóautó problémái a te problémáid is lesznek, mert a diszkrét hangerejű beszélgetések is szűretlen formában érkeznek. De ez a kempingezés romantikus része, mint a melegvíz iránti rituális epekedés, a reggeli közös sátorcipzározás, vagy a legtisztább wc óvatos becserkészése és időben történő lestoppolása.

Apropó budihelyzet: a Nugget hosszabb verziója mentesít a közös wc-használattól, mert a plusz 36,7 centibe nem csak extra gardróbszekrény fért el, hanem egy sajáthasználatú mellékhelység is. Wow.

Azt fontos kiemelni, hogy a kempingezés intézménye Szlovéniában maximálisan csúcsra van járatva.

A tisztaság erős közepes, de a lakóautós parkolóhelyek mellett bőven találni minimál stílusú (ez nem a dizájnra, hanem a felszereltségre utal) faházakat, és gyárilag telepített kétszemélyes sátrakat. Valamint hatalmas adag látnivalót. A Triglav Nemzeti Park nyugati fele kétórányi autózással érhető el a Ljubljanától, de megéri ezt az időt eltölteni, mert a túrázás, vadvízi evezés, vagy bicajozás kedvelői egyformán jól járnak.

A Bledi-tó partján kávézni vagy sétálni csak egy laza bemelegítőmérkőzésnek számít Szlovénia igazi felfedezése előtt.

A Júliai-Alpoktól az Adriáig tekergő Isonzó (a szlovénoknál Soca néven ismert) partja mellett órákig lehet úgy sétálni, hogy egy perc sem lesz belőle unalmas.

A zöldes-kék folyó ragyogó színét a fehér mészkőmeder emeli négyzetre. Érdemes felkeresni a part menti halsütődéket, mert a pisztráng ezen a vidéken kiemelkedő csemegének számít.

Az utazás ütemezésével résen kell lenni, mert május elején még simán lehet hó, de a nyári napközbeni nagy meleget is felfrissítheti egy 15 fokos éjszakai lehülés. A Transit Nuggetben ezzel nem volt gondunk, mert a kiegészítő éjszakai fűtés profi munkát végzett. Sőt, a Ford lakóautója minden területen rendben van,

a magunk részéről biztosak vagyunk benne, hogy a kempingezés nagymestere áll előttünk.

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában
Well done
Hirdetés