Az Ausztrál Nagydíjjal indul a tavalyinál rövidebb, de sokkal izgalmasabbnak ígérkező szezon.
A március 17-én Ausztráliában kezdődő szezon a tavalyi 20 helyett 19 futamos lesz, és november 24-én ér majd véget Brazíliában. A versenynaptárban újra helyet kap az Amerikai Nagydíj, a frissen épült austini pályára látogatnak a csapatok novemberben. Korábban arról szóltak a hírek, hogy Amerika hirtelen két nagydíjjal tér vissza, de nem sikerült megállapodni a feltételekről, így a júniusra tervezett New Jersey Nagydíj valószínűleg csak jövőre szerepelhet a futamok között.
Idén öt újonc (Valtteri Bottas, finn, Williams; Giedo van der Garde, holland, Caterham; Esteban Gutiérrez, mexikói, Sauber; Jules Bianchi, francia, Marussia; Max Chilton, brit, Marussia) és öt világbajnok is rajthoz áll majd a mezőnyben, és kilenc olyan pilóta is versengeni fog, aki korábban már nyert futamot.
Érdekesség, hogy a szezonnyitó melbourne-i futamnak 2015-ben lejár a szerződése. A folytatásról már folynak a tárgyalások, és az a lehetőség is felmerült, hogy az Ausztrál Nagydíj is villanyfényes futam legyen a jövőben, az esti időpont még inkább kedvezne a Forma–1 törzsközönségét jelentő európai nézőknek.
Kevesebb kacsaorr, több DRS-zóna: szabálymódosítások
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) az idei szezonra is számos szabálymódosítást vezetett be. Az autók minimum súlyát a tavalyi 640 kg-ról 642-re emelte, ugyanis a Pirelli gumik ennyivel lesznek nehezebbek idén. Emiatt módosították a súlyerő-elosztást is, 292 illetve 343 kg lesz az első és a hátsó tengelyek minimumterhelése.
Kevesebb kacsaorrú kocsit fogunk idén látni: a módosítások következtében a Red Bull, a Lotus, és a Caterham kivételével eltűntették a jellegzetes orrkiképzést. A tavalyi évben a Red Bullt többször is meggyanúsították azzal, hogy túl hajlékony első szárnyat használtak. Az FIA minden alkalommal megvizsgálta ezeket az elemeket, minden alkalommal szabályosnak találtak mindent, ennek ellenére szigorították az első szárnyra vonatkozó szabályokat is: továbbra is 100 kg-ot kell elbírniuk, de az alakváltozást a korábbi 20 mm-ről 10-re csökkentették, a hajlékonyságot pedig az eddigi egy helyett két ponton fogják mérni.
Alapvető változás lesz a DRS (köznapi nevén: nyitható hátsó szárny) kapcsán is: aktív dupla DRS rendszert már nem használhatnak a csapatok, és míg tavaly a versenyek előtti szabadedzésen és az időmérőn szabadon nyitogathatták a szárnyaikat, idén már akkor is csak a kijelölt DRS-zónákban tehetik majd meg. Ilyen zónából viszont több lesz: két verseny kivételével minden pályán két zónát fognak kijelölni a versenybírák, bízva abban, hogy még több előzést és élvezetesebb futamokat látnak majd a nézők.
Újítás még, hogy a verseny végén az autóban annyi benzinnek kell maradnia, hogy vissza tudjon térni a bokszba, és további egy liter, ami az üzemanyag-vizsgálathoz szükséges. Ezzel újabb kiskaput zártak be, hiszen tavaly számos alkalommal láthattunk olyan autót, ami azért állt meg a levezető körön, hogy maradjon elég benzin az autóban a szükséges vizsgálathoz. Idén ezt már nem tehetik meg a csapatok, vagy ha megteszik, automatikusan büntetésre számíthatnak.
Az örökös kérdés: a gumik
A tavalyi szezonban a Pirellit sokszor kritizálták a csapatok, úgyhogy módosítottak is a keverékeken – mégsem sikerült megnyugtatni őket. Már a téli tesztek alatt is bebizonyosodott, hogy az idei gumik sokkal gyorsabban melegednek, ezért sokkal gyorsabban is elkopnak. A csapatok ezúttal éppen erre panaszkodtak, többük is küzdött a gumikkal, és azt állítják, hogy csak egy mért kör erejéig voltak használhatók.
A Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery a jerezi aszfaltot valamint a pálya alacsony hőmérsékletét okolta, és kifejtette, hogy jövőre inkább Bahreinben vagy Abu-Dzabiban kellene tesztelni, hogy tisztább képet kapjanak a gumik működéséről. Valóban: a téli teszteken jellemző tíz–tizenöt fokos levegőhőmérséklettel szemben Ausztráliában harminc fok várható, teljesen meg fogja kavarni az így is kiszámíthatatlan erőviszonyokat a gumiválasztás.
Feltámadhat a Mercedes
A szezonnyitó előtt Jerezben és Barcelonában is teszteltek a csapatok, összesen tizenkét napig próbálhatták az idei újításokat. Ilyenkor általában még nehéz felmérni az erőviszonyokat: a legtöbb csapat még csak kísérletezget, külön-külön tesztelik a különböző elemeket és beállításokat. Azt azonban nagyjából lehet látni, kik lesznek az élmezőnyben. A spanyolországi tesztek alatt egyértelműen versenyképesnek a Mercedes, a Lotus, a McLaren, a Ferrari és a Red Bull tűnik, bár még náluk is akadtak problémák.
A McLarennél radikális változtatásokkal készültek 2013-ra. Annak ellenére, hogy szakértők szerint tavaly nekik volt a leggyorsabb autójuk, teljesen új modellt építettek. Jenson Button szerint az első pár futamon lehet, hogy nem lesznek az élmezőnyben, a szezon alatt viszont folyamatosan fejleszteni és javulni fognak, szemben azokkal a csapatokkal, amelyek csak kisebb módosításokkal érkeznek a soron következő futamra. Button tehát folyamatos fejlődést és egyre jobb eredményeket vár az idei modelltől.
A Ferrarinál is bizakodóak a tesztek alapján, a mérnökök szerint sokkal előrébb tartanak, mint tavaly ilyenkor. Sok újítással viszont nem készültek a tesztekre, így ezeket csak Ausztráliában, a szabadedzéseken tudják kipróbálni, élesben pedig valószínűleg leghamarabb csak a Kínai Nagydíjon.
A tesztek során a legtöbb napot a Mercedes nyerte, Hamilton és Rosberg is két–két tesztnapon volt a leggyorsabb. A Red Bullnál, a McLarennél, a Lotusnál is komoly ellenfélként tekintenek a tavaly még igen hullámzó teljesítményt nyújtó csapatra.
Nem várja viszont ennyire pozitívan a szezonnyitót a címvédő Red Bull: a hírek szerint komoly gondokkal küzdenek. Persze ezeket gyorsan cáfolták is az illetékesek, azt viszont elmondták a versenyzők, hogy nem tudtak annyit tesztelni, amennyit szerettek volna. A téli tesztek során az is kiderült, hogy az egyenesben a Red Bullok voltak a leglassabbak az egész mezőnyben, persze ez se jelent semmit, hiszen a pályák nem csak egyenesekből állnak, így ha a kanyarokban megfelelő tapadást tudnak elérni, akkor még így is gyorsabbak lehetnek, akár az összes többi csapatnál is.
Szakértők szerint a tavalyinál is szorosabb szezonra, kiegyenlítettebb erőviszonyokra, ezáltal izgalmasabb futamokra készülhetünk idén, és szinte lehetetlen megjósolni, hogy novemberben ki szerezheti meg a világbajnoki címet.
(Fotók: Mercedes AMG Petronas, Infiniti Red Bull Racing, Scuderia Ferrari)