Öles léptekkel halad a Honda az elektromosítás útján. Már csak a Civic Type R az egyetlen kocsijuk, amiben nincs valamilyen elektromos rásegítés. Hogy ez jó hír, vagy nem, azt nem akarjuk eldönteni, de a Honda elkötelezett az átállás mellett, és 2050-re karbonsemlegessé akarják tenni a vállalatot. Ehhez most éppen három új autót mutattak be, és erős terveik vannak a teljes energiamenedzsment terén is.
Kezdem a legizgalmasabbal, ez a Honda e:Ny1 (amiben a betűk sorban: Electric/Exciting New Your Life). Ha a képek alapján előjönne a láttam ezt már valahol érzés, az több szempontból sem a véletlen műve. Egyrészt az autó az aktuális HR-V-re épül, az arányai, kialakítása teljesen hozza a barátságosan szögletes hibrid tesó vonzó formáját. Másrészt azért is lehet ismerős az új villany-Honda, mert ez az autó nagyjából egy éve a kínai piacon is elérhető, ugyanebben a formában, más névvel, és némileg eltérő paraméterekkel.
Az új Honda e:Ny1 adatai teljesen helyénvalók az elektromosautós világban.
204 lóerős, 310 Nm nyomatékra képes a villanymotor, ami az első kerekeket hajtja. Akkumulátora szépen bekuckózik a padló alá, így nem vesz el helyet az utastérből vagy a csomagtérből, kapacitása bruttó 68,8 (nettó 62) kWh. A gyáriak szerint 412 km-es a hatótávolság, a töltés AC-n 11 kW, DC-n 78 kW lehet legjobb esetben.
A HR-V-hez képest egyébként eltérés, hogy a központi kijelzője jócskán megnőtt és elfordult,
a 15,1 colos kijelző álló formátumú, és logikusan felépített menüt rejt magában. Középen az autó legfontosabb paramétereivel, alul a klímaszabályozókkal, fent pedig a navigációval. Gyorsulásról és végsebességről még nincs hír, azt nagyjából két hónap múlva fogjuk megtudni, amikor már vezetni is lehet. Addig marad a sóvárgás és vágyakozás. Annyit tudni még, hogy Norvégiában nagyjából Tesla Model 3-árban lesz, 14 millió forint környékén.
Közepes SUV is lesz: a ZR-V
Valamivel hamarabb érkezik a Honda legújabb hibrid SUV-je, a ZR-V. A sose látott betűkombinációra keresztelt szabadidőautó a HR-V és a CR-V közötti rést hivatott betölteni. Nekem jobban bejön a HR-V és az e:Ny1, de erre az autóra sem lehet rásütni, hogy randa lenne. A rugalmas felépítés a hátsó üléssor egyszerű átrendezhetőségével a ZR-V-nek is sajátja, mint ahogy az alacsony, szedánszerű üléspozíció is.
A Hondánál még mindig fontos cél, hogy a vezetési élmény garantált legyen, ehhez pedig elsődleges, hogy a vezető jól érezze magát a volán mögött.
Bent a HR-V-ből ismerős környezet vár ránk, hagyományos klímatekerentyűkkel, 9 colos kijelzővel. Vagány családi járgánynak ígérkezik a ZR-V, temérdek rakódóhellyel, USB töltőkkel (hátul USB-C, elöl USB-A és C) és hibrid hajtáslánccal.
Hasonló teljesítménnyel számolhatunk, mint a Civicnél, ugyanaz a kétliteres benzinmotor adja a rendszer alapját,
de egyelőre nem ismerjük még a többi adatot. Sebaj, Rácz Tamás kolléga hamarosan vezetni fogja a nemzetközi bemutatón, és biztosan örömmel számol be róla, hogy mekkora élmény vezetni. Egy biztos, neki már most is nagyon tetszik.
És megérkezett a Honda első plug-in hibridje, az új CR-V
Ha nem lett volna világos, miért van szükség a CR-V és a HR-V között a ZR-V-re, rögtön megérted az új CR-V paramétereit elnézve, merthogy bizony abból is megérkezett az új generáció. És ez a CR-V baromi jól néz ki! Szélesebb, hosszabb és magasabb, mint elődje, valamint a tengelytáv is nőtt, 40 milliméterrel. Természetesen nagyobb a lábtér hátul, és a csomagtartó is jól járt: 18%-kal több hely jut a cuccoknak.
Hibridként és plug-in hibridként is elérhető a kocsi, a két változatot az eltérő hűtőrácsról ismerni fel. Mindkettő alapja itt is a kétliteres benzinmotor, a konnektorról is tölthető változat 82 km-t tud megtenni elektromos üzemben károsanyag-kibocsátás nélkül. Ez a legtöbbünknek egy teljes napra elég lehet, már csak fel kell újra tölteni otthon, ami 2,5 óra alatt meg is van.
Reszkethetnek a karosszérialakatosok, mert a CR-V új biztonsági rendszere, a Sensing 360 továbbfejlesztett módon felügyeli az autó teljes környezetét, ezzel segítve a vezetőt a balesetek elkerülésében. Állítólag már most is jóval kevesebb balesetet okoznak a Honda-vezetők, mint korábban (főként a szeptemberi iskolakezdéskor és a decemberi vásárlási őrületben volt ez csúcson), de ha a rendszer tényleg annyival jobban óvja majd a hondásokat, akkor még rosszabb világ vár a karosszériásokra.
És honnan jön majd ez a temérdek energia?
Az autófejlesztés mellett a Honda teljes erővel veti be magát az energiamenedzsment minden szintjén. Az egyelőre csak kísérleti jelleggel futó e:Progress rendszert rövidesen Európa legtöbb országában be akarják vezetni. Ezzel nagy terhet vehetne le a plug-in hibrid és elektromos autót használók válláról, mivel
a rendszer lényege, hogy az ember helyett gondolkodva a legoptimálisabb módon hasznosítja az otthon megtermelt energiát.
A napelemből, hálózati töltőből és okos vezérlésből álló rendszer arra a napszakra optimalizálja a töltést, amikor a legjobban kihasználható az otthon megtermelt energia. Az okos algoritmus azt is figyelembe veszi, hogy milyen időjárás várható, vagy hogy milyen előre tervezett útja van az autó gazdájának. Később már olyan felhasználásra is képes lesz a rendszer, hogy az otthon megtermelt energiát eltárolja az autóban, és később a háztartás más eszközeiben hasznosítja, ha nincs rá szüksége a vezetőnek. És ezt már nemcsak Honda-tulajoknak kínálják majd, hanem bármely más elektromos autóénak is.
Kétségtelen, hogy a Honda komolyan veszi az elektromos átállásban rejlő lehetőségeket.
Ez is érdekelhet: