Merész tanulmányautót villantott a Honda az 1984-es Torinói Autószalonon, az ék alakú HP-X évtizedek után is úgy néz ki, mintha a távoli jövőből jött volna.

Élénk színek és neonfények, végtelenül menő zenék és susogós melegítők helyett a nyolcvanas évek sokaknak a barna árnyalatairól szólt, a Hondánál viszont ekkoriban új termékek fejlesztéséről ötleteltek a mérnökök, aminek során megszületett a középmotoros sportautó gondolata, melyből aztán a Pininfarinával közös HP-X és később az Ayrton Sennához szorosan kapcsolódó, fantasztikus NSX sportautó született.

Ideális városi kisautó volt a City, melyből szórakoztató sportautót csináltak a Honda mérnökei.

Keresztmotoros és elsőkerék-hajtású elrendezésével bőven maradt hely az utastérnek még egy olyan picike autóban is, mint a Honda City, melynek csomagtartójába tökéletesen passzol az 50 köbcentis Motocompo robogó. A kísérletezés során azonban készült egy olyan City, melyben a motor az első ülések mögé került, ezzel a hátsókerekes aprósággal pedig örömmel huligánkodtak a projekten dolgozók. A rengeteg vidám pillanat pedig még a vállalat vezetőinek egyértelmű jel volt arra, hogy a Hondának szüksége van egy középmotoros sportautóra.

Először nem házon belül láttak neki az autónak, hanem 1984-ben megbízták az olasz Pininfarina stúdiót, hogy a 2,0 literes, dupla vezérműtengelyes V6-os benzinmotor köré tervezzenek egy tanulmányautót. Ez a motor közeli rokona annak a hathengeresnek, melyet a Honda a Formula 2-ben használt. A jövőbe mutató HP-X neve a két vállalat együttműködéséből adódik, tehát Honda Pininfarina eXperimental.

Mintha sugárhajtású vadászgép volna, még ajtók sincsenek a Honda HP-X-szen, a kilátást semmi nem töri meg.

Nincsenek rajta hagyományos értelemben vett ajtók, a hatalmas Perspex-ből készült kupola csúszik előre, hogy a vezető és utasa bejusson a kabinba. A súlycsökkentés érdekében olyan anyagokkal kísérleteztek, mint a kevlár vagy a szénszál erősítésű műanyag, valamint méhsejt paneleket is használtak az autó építéséhez. A prototípuson és később a szériagyártású NSX-en is az a Masahito Nakano vezető tervező és Shigeru Uehara főmérnök által vezetett csapat dolgozott, akik később az S2000-esen is.

Lapos orra van és a kétszínű fényezéssel, valamint az autó hátuljára felfutó bordázattal még hangsúlyosabb is lett, hogy mennyire ék alakú a HP-X. Nincsenek tetőoszlopok, de hagyományos értelemben vett tető sem, ezért minden irányból be lehet látni a piros utastérbe, ahol a kétküllős kormány mögött és a középkonzolon is kijelző van, mint a modern autókban. A tanulmányautóban navigációs rendszer és valós idejű telemetria is van, de útviszonyokra figyelmeztető jelzések is megjelennek. Mindezt annyira jó stílusérzékkel tálalva, hogyha tényleg ilyen volna a mostanra megvalósult jövő, akkor nem bántana ennyire senkit a képernyőkkel tömött műszerfal.

Negyven év után a kaliforniai Pebble Beach Concours d'Elegance-on tartják a Honda HP-X koncepció második premierjét.

Még az utolsó pillanatban fejlesztették ki az eredetileg az Integra négyhengeres motorjához szánt változó szelepvezérlést (VTEC) az NSX 3,0 literes, V6-osához, mely öt fokkal eldöntve került a motortérbe. Újdonság volt a teljesen alumíniumból készült monocoque és a könnyű alumíniumötvözetből készült segédváz és futómű. A versenypályás finomhangolások során a brazil Ayrton Senna is sokat tett azért, hogy az NSX a mai napig az egyik legjobb vezetési élményű sportautó.

Látszólag nem sok valósult meg a tanulmányautóból, viszont az F-16-os vadászgép pilótafülkéjének hangulatát idéző utastér és az enyhén felfelé ívelő övvonal azért ott van az NSX-en is. Miután a vállalat vezetői a szériagyártású autó fejlesztése mellett döntöttek, meghatározták azt is, hogy a Honda középmotoros sportautójának fel kell vennie a versenyt az olasz és német riválisokkal, de pontosan olyan megbízhatónak kell lennie, mint egy japán autónak. Nem volt könnyű, de a Hondának sikerült.

Ez is érdekelhet:

Tömény elegancia ez az 1991-es Honda Legend Coupe

Pazar japán kupé a 90-es évekből.

Az álmok japán sportautója ez a fehér Honda NSX-R

Olyan, amilyen csak egy Honda NSX-R lehet, szóval tökéletes.

Megépítették álmaink Honda S2000 roadsterét

A Honda ikonikus roadsteréből nem volt Type R változat… mostanáig.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés