Az autógyártás akadozása, az új és használt autók árának elképesztő emelkedése világjelenség. De hogy egy hétéves autó drágábban menjen el, mint amennyibe új kocsiként került, mégiscsak meglepő.
Sean Hollisterhez, a The Verge újságírójához házhoz jött a sztori, miután meghirdette hétéves autóját a neten. A Honda Jazz, pontosabban Honda Fit (az USA-ban ezen a néven fut a modell) keveset futott és soha semmilyen balesetnek nem volt részese, de amikor egy autókereskedő startup az eredeti vételárnál is magasabb összeget kínált érte, az azért meglepte a tulajdonost.
A Carvana egy olyan online használtautó-kereskedő vállalkozás, amelynek ármeghatározó algoritmusa emberi beavatkozás nélkül, kizárólag a piaci elemzések alapján kalkulálja ki a megajánlható vételárat és az eladási árat a kocsikra. A cég az USA leggyorsabban növekvő forgalmú autókereskedelmi vállalkozása, de elsősorban talán nem is erről ismeretes, hanem óriási használtautó-automatáiról:
A Carvana „meglátta” a sötétkék, hétéves Honda-hirdetést a neten és tett egy ajánlatot: 20 905 dollár. A kocsiért, amit Hollister 2014-ben 20 815 dollárért vett meg újonnan. Ez az ár ötezer dollárral magasabb volt, mint a második legjobb ajánlat; szintén egy online autópiaci startupé, a Vroomé.
A tulajdonos természetesen boldogan adta át a kocsit a kiérkező tréleresnek, de azért utánakérdezett a cégnél: biztos, hogy nem valami fura rendszerhiba történt, tényleg ennyit ér a hétéves Hondája? Oké, hogy a modellt utód nélkül kivonta az amerikai piacról a Honda, oké, hogy a kézi váltós kis kocsi exkluzív ritkaságnak számít a piacon és oké, hogy az autó teljesen hibátlan állapotban volt, de akkor is: hogy érhetett meg ennyit a felvásárló cégnek?
A Carvana humán képviselőjét is meglepte a hétévesen, kb. 40 ezer lefutott mérfölddel új áránál drágábban megvett kocsi története. De egy tippje azért volt arra, mi állhatott a látványosan jó árajánlat kiszámításának hátterében. Az algoritmusnak ugyanis feladata az is, hogy lehetőség szerint „tömje be” a cég kínálatában a réseket, vagyis ha pont ilyen Hondából pont nem tudott elég nagy választékot felmutatni a Carvana vevőinek, a normál árnál akár jóval magasabb ajánlatot is tehetett, csak hogy bővítse a cég választékát.
Végül a cég szóvivője is megerősítette: az árat jól számolta ki a rendszer, a Carvana igenis profittal tudta továbbadni a kocsit, de tény, hogy Hollister nagyon jó időben hirdette meg az autóját: az ilyesfajta hihetetlenül jó árak elérésének esélye a lassan azért helyreállni látszó amerikai autópiacon az eladók számára egyre csökken.
Nálunk szerencsére lehet új Jazzt kapni: