Ha három éve érdekelt, mennyit ért az autód, megnézted a használtautó-keresőkön, mennyiért adnak egy olyat és megtudtad. Ma nem tudod meg.

Gergő kolléga sajátos hobbit űz az utóbbi másfél évben: figyeli, éppen hogyan változik 2021 novemberében leszállított, még az utolsó villanyautós állami támogatással megvásárolt Teslája árfolyama. A tavalyelőtt júniusban rendelt, év végén átadott egymotoros, kis akkus Model 3, ami Gergőnek 14 hónappal ezelőtt 15 millió, pontosabban támogatással együtt 13,5 millió forintjába került, most listaáron, újonnan 19 millió forint lenne, de ha valaki nem bánja, hogy a kocsi már nem teljesen új és van is benne pár tízezer kilométer, akár drágábban is megveheti a használtpiacon.

A hazai használtautó-piac rendszere, az árak kialakulásának logikája láthatóan teljesen szétesett.

Még dolgoznak a chiphiány okozta globális autóipari nehézségek, gyártáskiesések újautó-kínálat-csökkentő hullámainak a használt autók piacát is megrengető, elképesztő áremelkedéseket gerjesztő visszaverődései, de időközben már megindult az új autók elérhetőségének, kínálatának bővülése, ezáltal az újautó-piaci és a használtpiaci árak csökkenése is. És persze ott van még a másik levonuló árhullám, a tavaly 430 forint fölé is ugró, mára 380 forint alá is bekukucskáló euróárfolyam hatása is

Tényleg remek móka most ránézni egy-egy kurrensebb, a kis hazai piacon is látható mennyiségben jelen lévő modell árazására. Az a bizonyos 2021-es évjáratú Tesla Model 3, 283 lóerős, Standard Range, azaz nettó 55 kWh-s akkus alapváltozatában például a legnagyobb hazai hirdetési oldal adatbázisában simán elérhető 15 millió forint alatti és 19 millió forint feletti hirdetési áron is:

Igazán humoros, hogy a két végletesen beárazott kocsi közül a legdrágább futásteljesítménye több mint kétszerese a legolcsóbbénak, ráadásul még idősebb is a 19,5 millióra hirdetett kocsi a 14,8 milliósnál. De azon sem lehet nem kuncogni egy jót, hogy az új ár fölé árazott egy-két éves alapmodellek közé árban simán beesnek szupersportautós menetteljesítményekkel bíró csúcsmodellek, az 534 lóerős, kétmotoros, 4×4-es, nagy akkus Performance csúcsverziók is:

Ez az autó is magyar rendszámos, azonnal használatba vehető, kétszeres teljesítménnyel és másfélszeres hatótávval, kevesebb kilométerrel és kicsit olcsóbban, mint amennyiért a fenti alapkivitelű, a fekete kocsival egyidős fehér Model 3-ast hirdetik
Ezek a cikkünk írásakor aktuális új Model 3-árak a Tesla hivatalos honlapjáról, a tesla.com-ról

Az árak elképesztő szórása nem csak a Tesláknál vagy más villanyautóknál figyelhető meg. Ugyanez van a legtöbb kurrens modellnél: alaposan át kell nézni a hirdetéseket, mert a hagyományos piaci magatartás, a nagyjából a többi eladóhoz igazított árazás ebben az átmeneti időszakban egyáltalán nem látszik érvényesülni.

Ha valaki történetesen szeretne venni egy ötéves, 1,4 literes TSI-motoros Skoda Octaviát, 4 és 7,7 millió forint közötti végletekkel találkozik a legnagyobb hazai keresőben. Jó, dobjuk ki a legtöbbet és legkevesebbet futott kocsikat, maradjunk az ilyen idős korban reális és elfogadható 100 ezer kilométer körüli futásnál. Még akkor is tudok meglepő szélsőségeket mutatni a Player kedves olvasóinak a kábé negyven autós kínálatból, úgy, hogy az adatok alapján amúgy a jóval olcsóbban kínált kocsi tűnjön hangyányit értékesebbnek (picit fiatalabb, picit kevesebb benne a kilométer):

Egy dunakeszi kereskedés ötmilliós autója
A Weltauto-hálózat soproni autója. Mindkét kocsi fehér, kézi váltós, Style kivitelű, kétzónás klímás, szövetüléses, navi nélküli, eredetileg is Magyarországon forgalomba helyezett kocsi. Az egyiket mégis harmadával drágábban kínálja az eladó

Megkérdeztük kedvenc használtautópiaci szakértőnket, Várkonyi Gábort, tud-e valamilyen magyarázatot adni a látszólag teljesen szétesett hazai autópiacra, a fura szélsőségekre. Gábor azt mondja, hogy jelenleg gyakorlatilag hiánycikk a visszakövethető múltú, szervizkönyves magyar autó, az ilyen kocsikért sokszor irrealitásba hajló vevői harc van a piacon. Valóban vannak még nagy árképzésbeli kilengések a tavalyi erős túlkereslet miatt. Bár lassan haladunk vissza az egyensúly felé, még mindig nem a vevő diktál és az árak is magasan maradtak. Hogy számszerűsítsük ezt valamennyire: a két éve 4 millióért kínált autó, ami tavaly 6,8 millióért ment el, ma 6 millió körüli áron cserélhet gazdát reálisan.

Nem olyan idilli dolog most venni sem, eladni sem egy kocsit, ahogy a boldog békeidőket idéző stockfotók sugallják (Fotó: Getty Images)

Csodák sajnos továbbra sincsenek. Ami ma látványosan olcsónak tűnik, az mindig kintről behozott vagy még be sem hozott, német telepi fotóval hirdetett, sérült, tekert órás kocsi. Olcsón jó autó ma nincs. Túl drágán viszont van, tehát vásárláskor tényleg érdemes nagyon alaposan felmérni a kínálatot, megnézni a hirdetéseket, tájékozódni minél több forrásból, ellenőrizni az árakat több hirdetési oldalon is!

A tavaly ilyenkori viszonyoknál azért ma már normálisabb a helyzet:

Drágábban adta el a hétéves Hondát, mint amennyiért vette

Tényleg annyira elszálltak volna az autóárak, hogy egy hétéves Honda Jazzt többért lehessen eladni, mint amennyire új korában került?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés