650 lóerővel, versenypályára optimalizált móddal, akár a gumikat füstölve, kilinccsel előre érkezik az Ioniq 5 N, mely a Hyundai első elektromos sportautója. Bármennyire is furcsán hangzik ez egy istentelen nehéz crossover esetében.

Messze túllépett régi önmagán a Hyundai, akik már nem közepesen lesajnált, olcsón kínált, jellegtelen közlekedési eszközöket árulnak, hanem igazán menő autókat, melyeknek jövőjét izgalmas koncepciók mutatják meg. Két évtized alatt hatalmas változáson ment keresztül, így mostanra már senki nem lepődik meg egy Ioniq 5 N premierjén, hanem inkább kíváncsian várja, hogy mivel villant nagyot a Hyundai elektromos sportgépe.

Mert az Ioniq 5 N nem kicsi, nem is könnyű, úgy néz ki, mint egy crossover, de borzalmasan erős, gyors és szórakoztató.

Mintha papírból hajtogatták volna az Ioniq 5 lemezeit, annyira origamiznak rajta az élek, amitől szinte fel sem tűnik, hogy mennyire istentelen nagy autó ez. A masszívabb lökhárítókkal az 2,1 tonnás Ioniq 5 N több mint 4,7 méter hosszú, 1,9 méter széles és közel 1,6 méter magas, a tengelytávja pedig kereken 3 méter, így aztán bőven van hely az utastérben is. Halványan változtak azonban az Ioniq 5 N arányai a 20 mm-rel alacsonyabban ülő futóművel és a szélesebb gumik miatt a karosszéria is 50 mm-rel szélesebben terpeszkedik, valamint diffúzor miatt a teljes hossz is 80 mm-rel nőtt.

Nagyobb hűtőnyílásokon át jut levegőhöz a hajtáslánc és az olyan aerodinamikai elemeknek is komoly szerepe van, mint az első lökhárító alatti splitter, a nagy hátsó szárny és a diffúzor. Ezek mind optimálisan terelik a légáramot és leszorítóerőt termelnek, melyre az Ioniq 5 N esetében már csak azért is szükség van, mert a Hyundai kifejezetten versenypályára szánt programokat is fejlesztett hozzá.

Egyértelműen a babakék színben mutatnak a legjobban a sportos Hyundaiok, így az Ioniq 5 N is, de az elektromos modellek esetében az i30 N-en bemutatott piros helyett az élénk narancssárga betétek lesznek visszatérő elemek. Az autó több pontján visszaköszön a kockászászló motívum, mely nagyszerűen rímel a pixelekre emlékeztető fényszórókra.

Huszonegy colos alufelnijeit 275 széles Pirello P Zero gumikba csomagolják, mögöttük pedig elöl négydugattyús fékek harapnak rá a 400 milliméteres tárcsákra, hátul pedig egydugattyús nyergek szorongatják a 360 milliméteres acél tárcsákat.

Sportkormánnyal és sportülésekkel, valamint fém pedálokkal fokozza a hangulatot az Ioniq 5 N.

Háromküllős kormányán N logó díszeleg és a szokásos gombok mellett ott figyel az N mód gombja és a N Grin Boost gomb is, mely tíz másodpercre teszi elérhetővé a 650 lóerős maximális rendszerteljesítményt. A vezetői környezetben is nagyon odafigyeltek arra, hogy minden adott legyen egy hétvégi pályanap sikeréhez, és ez az olyan apróságoknál kezdődik, mint a középkonzol kialakítása. A kartámasz csúsztatható, hogy mindig a megfelelő helyen legyen, de sokkal lényegesebb a középső párnázás, így kanyarodáskor is van min megtámasztani a térdet és a sípcsontot. Utasterében rengeteg újrahasznosított és környezetbarát anyagot használtak fel, mint a cukornádból készített fonál vagy a PET palackokból készült bőrkárpit.

N menüjében tizenegy fokozatban állítható az első és a hátsó tengely közötti nyomatékelosztás, a drift funkció pedig a gumik hatékony pusztításán túl abban is segít, hogy az autóval könnyedén tartani lehessen az kilinccsel előre veretés szögét. Hogy az Ioniq 5 N egész biztosan bírja ezt a fajta kegyetlen használatot, megerősítették a karosszériát, masszívabb féltengelyekkel szerelik és közvetlenebbre hangolták a kormányművet.

3,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 260 km/órás sebességgel is száguldhat a Hyundai Ioniq 5 N.

Első villanymotorja 166 kW-os (226 lóerő), a hátsó villanymotor pedig 282 kW-os (383 lóerő) és elektronikus sperr differenciálmű tartozik hozzá. Az energiát a 84 kWh-s lítiumion akkumulátorból nyerik, mely akár 350 kW-tal is tölthető. 10-ről 80 százalékra kevesebb, mint 20 perc alatt feltöltődik az Ioniq 5 N. Az akkumulátort külön hűtőkör temperálja és képes versenypályás használatra előkondicionálni, hogy több körön keresztül is megfelelően hűvös legyen a rendszer.

Hogy ne legyen unalmas a villanyautóval körözgetni a pályán, ezért az N e-shift virtuális sebességváltót lehet kapcsolgatni a kormány mögötti fülekkel. Ez tökéletesen hozza a váltások rántását, a hangi élményt pedig az N Active Sound adja, amivel szólhat belsőégésű motor, villanymotor vagy sugárhajtású hajtómű is a hangszórókból. Az biztos, hogy az Ioniq 5 N mindent megtesz azért, hogy szórakoztató legyen.

Ez is érdekelhet:

Giugiaro újra megalkotta a Hyundai első tanulmányautóját

Az eredeti elveszett, csaknem ötven évvel később pedig a korabeli tervezője alkotta újra a Pony Coupét.

Michelisz Norbi versenyautójának utcai változata még dögösebb lett

Csak sajnálhatjuk, hogy nálunk nem kapható a Hyundai Elantra N.

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában