Nagyon közel volt a bajnoki címhez a Ferrari és Sebastian Vettel, de ismét elbukta mind a kettő.

A 2018-as idényben egészen sokáig úgy tűnt, hogy hosszú idő után a Ferrari képes lesz megverni a Mercedest és 2008 után újra konstruktőri világbajnok lehet, miközben Vettel is le tudja győzni Hamiltont és az ő fejére kerül fel a Forma–1 koronája ötödik alkalommal. Idén egyik sem sikerült, ami azért lehet különösen fájó a veszteseknek, mert néhány futamot leszámítva a Ferrari autója legalább annyira versenyképes volt, mint a Mercedesé.

Nem akarjuk kisebbíteni a Mercedes és Hamilton érdemeit, de a maranellóiak sokat tettek azért, hogy ne ők ünnepelhessenek a szezon végén:

A Ferrari számtalan rossz döntést hozott

Szinte az egész idény alatt az az érzése volt az embernek, hogy taktikailag valami nagyon nincs rendben a csapatnál, nem jól és nem jókor reagáltak le bizonyos helyzeteket. Elég csak a Japán Nagydíj időmérőjére gondolni, amikor köztes gumival küldték a száraz pályára Vettelt (és Räikkönent) a Q3-ban.

A csapatfőnök Maurizio Arrivabene szerint viszont a legnagyobb probléma csapatszinten az önbizalomhiányuk volt, hogy egyszerűen nincsenek hozzászokva a győzelemhez:

Kissé meglepő, hogy a Ferrari-csapatfőnök szerint miben jobb a Mercedes náluk

Arrivabene szerint nem Vettel és a csapat hibái jelentették a legnagyobb problémát.

Vettel látványosan összeomlott a szezon második felében

Vettel nem vezetéstechnikai hibákat vétett, a legtöbb eseteben a túl sok kockázatvállalás okozta a vesztét. Ezek főleg a szezon második felében voltak jellemzőek esetében, amikor már csak Hamilton hátát nézve futott az ötödik világbajnoki cím után, vagyis mondhatjuk, hogy

  • egyfelől fejben kissé meggyengült a nyomás hatására,
  • másfelől pedig nem maradt választása, mint a kockáztatás.

A német jól indított: az első tíz nagydíjból négyet megnyert, féltávnál 8 pontot vert a címvédő Hamiltonra, akinek ekkor valószínűleg nem a csekély hátránya fájt a legjobban, hanem az, hogy a német elsőségével ért véget a Brit Nagydíj:

1. Vettel: 171 pont
2. Hamilton: 163 pont
3. Räikkönen: 116 pont
4. Ricciardo: 106 pont
5. Bottas: 104 pont
6. Verstappen: 93 pont

Vettel már ebben a szakaszban is hibázott – pl.: az Azeri Nagydíjon, ahol elfékezte magát vagy a Francia Nagydíjon, ahol Bottas megforgatásáért 5 másodperces büntetést kapott –, de a mélyrepülése csak az idény második tíz futamán jelent meg, ami a szerzett pontjait tekintve egyértelműen látszik:

1. Hamilton: 220 pont
2. Verstappen: 141 pont
3. Räikkönen: 135 pont
4. Bottas: 133 pont
5. Vettel: 131 pont
6. Ricciardo: 52 pont

Az utolsó tíz futamon Vettel 40 ponttal gyűjtött kevesebbet, mint az idény első felében, miközben a három nagy istálló négy pilótája is több egységet szerzett nála – Hamilton, Verstappen, Räikkönen és Bottas, egyedül a balszerencsés Ricciardót tudta megverni.

A legfájóbb pontvesztés számára a Német Nagydíj és az Olasz Nagydíj lehet, előbbinél kicsúszott és kiesett, utóbbinál pedig Hamilton véleményes megmozdulása miatt megforgott, de ha Vettel kicsit okosabb, elkerülhette volna.

Az évközi fejlesztésekbe belebukott az istálló

Mindenki felkapta a fejét, hogy a Ferrari olyan motorral rukkolt elő a 2018-as idényre, ami már a Mercedest is übereli. Nagyon úgy tűnik viszont, hogy a motorteljesítmény-növekedés csak valamiféle trükközésnek volt köszönhető, ugyanis amint az FIA egy plusz szenzort installált az erőforrásokba, vagyis az Olasz Nagydíj óta, eltűnt az egyenesekben meglévő 4-5 tizedes előny a Mercedesszel szemben.

A motor mellett pedig az elhibázott aerodinamikai és mechanikai újítások (új hátsó szárny, hátsó felfüggesztés, padlólemez, fordítólemezek) is betettek a csapatnak: az évközi, Szingapúri Nagydíjra megérkező fejlesztések megborították az autó aerodinamikai egyensúlyát, az új elemek miatt pedig az autó a szezon korábbi szakaszával ellentétben elkezdte zabálni a gumikat.

A Ferrari, hogy mentse, amit lehet, gumikímélő beállításokra állt át, ez viszont érezhetően csökkentette az autó tempóját. Három futamot követően az olaszok inkább visszatértek a korábbi verzióra, ez bár sokat javított a helyzetükön, már későn volt. Hamilton és a Mercedes is világbajnok lett.

És volt még egy meghatározó faktor:

Sergio Marchionne Ferrari-vezér halála megingatta a csapatot

Marchionne 2004 óta egészen haláláig, 2018 júliusáig volt a Ferrari elnöke, ő volt az, aki a maranellói istállót kirángatta a válságból és nemcsak együtt tartotta a csapatot, de versenyképessé is tette. Tagadhatatlan, hogy Marchionne elvesztését a csapatmorálja is megsínylette.

(Fotó: Twitter, f1i.com)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés