Az oldtimereket eltenni szokás télire, a múzeum viszont épp akkor küldi utcára őket.

Mozgó Múzeum címmel múzeumpedagógiai élményutazásra várja az érdeklődőket decemberben és januárban a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, amely Ikarus 66-os és Ikarus 311-es autóbuszt indít Budapesten. A múzeum a bekerülő járművek restaurálását követően törekszik arra, hogy műtárgyait minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé tegye – állandó kiállítóhelye úgysincs most a múzeumnak, így ráadásul sokkal nagyobb az élmény, mintha a buszok csak egy csarnokban állnának.

Az utazók a múzeum teljeskörűen restaurált Ikarus 66-os és Ikarus 311-es autóbuszain járhatják be Budapest belvárosának kedvelt helyszíneit, miközben megismerhetik a járműveket, koruk történeti és társadalmi hátterét, alkalmanként mindezt élő zene kíséretében.

A program december 16-án kezdődik, a téli menetrend a http://www.mozgomuzeum.hu oldalon található meg. A jegyek online elővételben, a járművek befogadóképességének megfelelően, korlátozott számban érhetőek el. A felnőttjegy ára a 311-es Ikarusra 4800, a 66-osra 5600 forintba kerülnek, a zenés buszozás 9000 forintba kerül. Gyerekeknek és 62 év felettiek félárú jegyet válthatnak, és van kedvezményes családi jegy is.

A járatok a Műcsarnok előtti megállóból indulnak, és ugyanoda érkeznek vissza, a főváros kedvelt részeinek érintésével, fel- és leszállásra csak itt van lehetőség. A menetidő forgalomtól függően körülbelül 50 perc. A Zenélő Buszokon szombat délutánonként élőzenét is biztosítanak.

Ikarus 311

Az Ikarus 311-es széria a hetvenes évek végéig közlekedett elsősorban helyközi és távolsági hazai közforgalomban, ezt követően szerződéses járatokon és tartalékként üzemeltették. Az Ikarus gyár legendás exportsikereit is ezzel a típussal alapozta meg: csaknem kilencszáz darabot értékesítettek az NDK számára, és mintegy négyszáz darabot Bulgáriába.

A múzeum tulajdonában álló Ikarus 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült. A járművet egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörűen felújították: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.

Ikarus 66

Az Ikarus 66-os széria, vagyis a Faros, amelyet városi-elővárosi közlekedésre fejlesztettek ki, megoldást jelentett az 1960-as évek fővárosi tömegközlekedés súlyos kapacitáshiányára.

A múzeum Ikarus 66-osa az utolsó tíz legyártott példány egyike volt, amelyet 1973-ban helyeztek üzembe és 1983-ig közlekedett, ezután szintén méhészbuszként használták. Az intézmény 2016-ban vásárolta meg az autóbuszt, amely aprólékos és hiteles restaurálása után visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, és az oldtimer minősítést is megkapta.

(Fotók: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Ez is érdekelhet:

A hetvenes években az Ikarusnál ilyennek képzelték a jövő autóbuszát

Biztonsági prototípus és luxusbusz-koncepció volt az Ikarus 270.

Elkészült a 22,5 méteres, duplacsuklós Ikarus-replika

Az eredetiből egyetlen példány készült, de az Iránban van, úgyhogy két másik buszból kellett építeni egyet.

Ferihegyre került az egyik legkülönlegesebb Ikarus busz, a PALT

Járműtechnikailag érdekes, légiközlekedési szempontból csőd, ma viszont már Ikarus-történeti kincs.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.