Az oldtimereket eltenni szokás télire, a múzeum viszont épp akkor küldi utcára őket.
Mozgó Múzeum címmel múzeumpedagógiai élményutazásra várja az érdeklődőket decemberben és januárban a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, amely Ikarus 66-os és Ikarus 311-es autóbuszt indít Budapesten. A múzeum a bekerülő járművek restaurálását követően törekszik arra, hogy műtárgyait minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé tegye – állandó kiállítóhelye úgysincs most a múzeumnak, így ráadásul sokkal nagyobb az élmény, mintha a buszok csak egy csarnokban állnának.
Az utazók a múzeum teljeskörűen restaurált Ikarus 66-os és Ikarus 311-es autóbuszain járhatják be Budapest belvárosának kedvelt helyszíneit, miközben megismerhetik a járműveket, koruk történeti és társadalmi hátterét, alkalmanként mindezt élő zene kíséretében.
A program december 16-án kezdődik, a téli menetrend a http://www.mozgomuzeum.hu oldalon található meg. A jegyek online elővételben, a járművek befogadóképességének megfelelően, korlátozott számban érhetőek el. A felnőttjegy ára a 311-es Ikarusra 4800, a 66-osra 5600 forintba kerülnek, a zenés buszozás 9000 forintba kerül. Gyerekeknek és 62 év felettiek félárú jegyet válthatnak, és van kedvezményes családi jegy is.
A járatok a Műcsarnok előtti megállóból indulnak, és ugyanoda érkeznek vissza, a főváros kedvelt részeinek érintésével, fel- és leszállásra csak itt van lehetőség. A menetidő forgalomtól függően körülbelül 50 perc. A Zenélő Buszokon szombat délutánonként élőzenét is biztosítanak.
Ikarus 311
Az Ikarus 311-es széria a hetvenes évek végéig közlekedett elsősorban helyközi és távolsági hazai közforgalomban, ezt követően szerződéses járatokon és tartalékként üzemeltették. Az Ikarus gyár legendás exportsikereit is ezzel a típussal alapozta meg: csaknem kilencszáz darabot értékesítettek az NDK számára, és mintegy négyszáz darabot Bulgáriába.
A múzeum tulajdonában álló Ikarus 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült. A járművet egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörűen felújították: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.
Ikarus 66
Az Ikarus 66-os széria, vagyis a Faros, amelyet városi-elővárosi közlekedésre fejlesztettek ki, megoldást jelentett az 1960-as évek fővárosi tömegközlekedés súlyos kapacitáshiányára.
A múzeum Ikarus 66-osa az utolsó tíz legyártott példány egyike volt, amelyet 1973-ban helyeztek üzembe és 1983-ig közlekedett, ezután szintén méhészbuszként használták. Az intézmény 2016-ban vásárolta meg az autóbuszt, amely aprólékos és hiteles restaurálása után visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, és az oldtimer minősítést is megkapta.
(Fotók: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)
Ez is érdekelhet: