Sok kínai autógyártó szándékozott már betörni az európai piacra, de még egynek sem sikerült. A legújabb kísérlet már egy teljesen elektromos autó, az Aiways U5, amit az idei genfi autószalonon lehet megnézni közelebbről.
Az első kínai autók, amivel az európai vevőket próbálták meghódítani, még a megkérdőjelezhető minőségük, a nevetséges típusnevük és a katasztrofális töréstesztjük miatt buktak meg. Jött aztán a Qoros, amit európai szakemberek fejlesztettek, a kategóriája legbiztonságosabb autója lett, de egyszerűen túl drága lett volna ahhoz, hogy megvegyék nálunk.
Most egy egészen más irányból kezdenek neki a dolognak. A kínai állam jelentős támogatásával létrejött Aiways már egy éve bemutatta az U5 névre keresztelt szabadidő-autóját, és most ismét hallattak magukról.
A prototípust, amit 1,7 milliárd eurós beruházással fejlesztenek, és évi 150 ezer példányban gyártanának, elviszik a genfi autószalonra.
Az U5 egy közepes méretű szabadidő-autó, ami 4,68 méter hosszú,
1,88 méter széles és 1,68 méter magas, a tengelytávja 2,8 méteres. A formájára aligha mondhatnád, hogy másolat lenne, szemből nézve a lámpák alatti fekete táskák furcsák, de találtak neki célt. Ott bújik meg a töltő csatlakozója, az Aiways ugyanis rögtön elektromos autóval kezd.
Az elektromos hajtás 190 lóerőre és 315 Nm-re képes,
amivel nem tudjuk, hogyan megy, de azt igen, hogy mennyit: 63 kilowattórás akkumulátorával 460 kilométert képes menni egy feltöltéssel. A U5-ben minden benne van, amitől kívánatosabb lesz, a kilincsek rejtettek, a vezető elé és középre is 12,3 colos képernyő került, és a félig önvezető rendszer sem hiányozhat.
Genfben kiderül, hogy mi az Aiways terve az U5-tel, mert ugyan elég ígéretesen hangzik, de még mielőtt újabb Tesla-konkurensnek kiáltanánk ki, várjuk meg, hogy ha gyártásba kerül, akkor Kínán kívül máshol is kapható lesz-e.