Elektromos autóból egyre többfélét vehetsz, de ezek többnyire kisautók vagy kompakt modellek, egyelőre a prémiumgyártók közt is kevesen kínálnak tisztán villanymotoros típust. Most a Jaguar jött elő az I-Pace gyártásra kész változatával, ami a Tesla első igazi kihívója lehet.
Láttuk már tanulmányautóként, és azt is, ahogyan tesztelik a prototípusokat, tudtuk tehát, hogy tisztán elektromos autón dolgozik a Jaguar. De a képeken látható I-Pace már az a változat, ami mostantól rendelhető, és gyártásba is kerül az ausztriai Grazban. Sok elektromos autót kapni már, de a többségük kisautó vagy kompakt modell, a prémiumgyártók közt a BMW i3 vagy az elektromos B-osztály nem volt közvetlen konkurense a Teslának, de ez a Jaguar az lesz.
Crossover, de a formája áramvonalasabb a ma ismert modelleknél,
a Cw értéke 0,29, a hasznosabb arányait éppen az elektromos hajtás teszi lehetővé. 4,68 méter hosszú, 2,01 méter széles és 1,57 méter magas az I-Pace, és mivel nem kellett hely a belsőégésű motornak, ezért a szokásosnál nagyobb lehetett a tengelytáv, ami 2,99 méteres. Szép tágas tehát belül az ötszemélyes I-Pace, aminek a csomagtere alapból is 656 literes, a hátsó ülések ledöntésével 1453 literesre bővíthető.
Mégis azzal lehet igazán a Tesla konkurense, ahogyan megy, és amennyit megy egy feltöltéssel.
Az első és a hátsó kerekekhez is került elektromotor, az összkerékhajtású I-Pace ezzel 400 lóerőre és 696 Nm nyomaték leadására képes, 4,8 másodperc alatt gyorsul százra és 200 km/óránál korlátozták a sebességét, ezek már elég jó értékek. Vezetni is jó lesz, opció a légrugózás, a súlyelosztás tökéletes, és a padlóba épített akkumulátorral merev és stabil az I-Pace.
Az akkumulátor pedig elég nagy ahhoz, hogy a villanyautóktól idegenkedőknek is elegendő legyen a hatótáv.
90 kilowattórás, hasonló kapacitású, mint a Tesláké, amivel egy feltöltéssel 480 kilométert megy el, méghozzá a valósághoz közelebb álló új WLTP mérés szerint. A régi NEDC szabvány szerint is megadták a hatótávot, ami 543 kilométer, hasonló a hozzá legközelebb álló Tesla, a Model X 100D 565 kilométeres értékéhez, míg a Model X 75D 417 kilométerre jut el.
A feltöltéséhez elég erős töltőre van szükség,
hiszen a 100 kilowattos gyorstöltővel 40 perc alatt 80 százalékos töltöttség érhető el, és ha nincs sok időnk, akkor 15 perc alatt is 100 kilométerrel növelhető a hatótáv. Az elterjedtebb 50 kilowattos gyorstöltővel már 85 percbe kerül a 80 százalékos szint elérése, ha pedig az otthoni garázs falára szerelt 7 kilowattos töltővel próbálkozunk, akkor valamivel több, mint 10 órával számoljunk.
Minden modernsége ellenére az I-Pace nemcsak kívül, hanem belül is ugyanúgy néz ki, mint a hagyományos autók.
A személyre szabható műszeregység és a dupla érintőképernyős középkonzol a Range Rover Velar óta ismerős lehet, és ahogyan egyre inkább megszokott, 4G hotspot és 5 darab USB port van a fedélzeten, okosórával vagy okostelefonnal a távolból is elérhetők az autó adatai, és a Teslához hasonlóan a szoftverfrissítések is online érkeznek.
Még az ára is versenyképes az elektromos Jaguarnak,
hiszen a briteknél 63 500 fonttól, 22,3 millió forintnak megfelelő összegtől rendelhető, míg ugyanott a Model X 75D-nek 71 350, a 100D-nek pedig már 93 750 font az ára. A garancia nyolc év az akkumulátorra, és az első két évben, 34 ezer kilométerig a szervizre sem kell költeni. Alig várjuk az összehasonlításokat, hogy lássuk, hogyan teljesít egymás ellen a Tesla és az első igazi konkurense.