Munkagépet vezetni mentünk az Ivanics székesfehérvári telepére, és nem gondoltuk volna, hogy szinte élményautózás lesz a Kawasaki Mule vezetése. Ez az ügyes multifunkciós terepjáró jármű több célra jó, mint azt egyáltalán el tudjuk képzelni.

A nyolcvanas évek vége óta gyártja Mule névre keresztelt modelljét a Kawasaki. UTV, azaz Utility Task Vehicle kategóriába tartozó négykerekű járműről van szó, ami már első pillantásra is különbözik a sokak által a nyaralásokról ismert quadoktól, hiszen itt nem egymás mögött, hanem egymás mellett ülhetnek ketten, és szarv helyett kerek kormánykerékkel kell irányítani, már csak ezért is jóval komolyabb gépnek tűnik.

A különbségek ennél persze jóval jelentősebbek, tulajdonképpen egy többfunkciós terepjáró járműről van szó, aminek a golfkocsiktól a Dakar-ralin induló homokfutókig sok rokona van. A Mule a munkára szánt modellváltozat, és már a neve is igencsak ötletes, hiszen nemcsak öszvért jelent, ami valójában igaz rá, hanem a Multi-Use Light Equipment, azaz a többcélú könnyű eszköz rövidítése. A Pro-MX kiadását mentünk kipróbálni egy igazán saras téli napon.

Könnyűsúlyú melós

A képeken talán nem látszik, de a Mule egy meglehetősen kompakt jármű, mindössze 2,8 méter hosszú és másfél méter széles, és csak azért számít viszonylag magasnak, mert került rá egy masszív bukókeret. Máskülönben teljesen nyitott jármű, se szélvédője, se oldalablakai, se teteje nincsen, de persze ez mind rendelhető rá, hogy a kabinban védve legyünk az időjárás viszontagságaitól, a menetszéltől, és persze a kerekek felől felcsapódó sártól.

A Mule nagy vonzereje, hogy teljesen úgy kezelhető, mint egy személyautó, ezért különösebb előképzettség nélkül is el lehet vezetni,

csak egy pár perces eligazítás elég hozzá. A vezetése ennél egyszerűbb aligha lehetne, csak előremenetbe tesszük a jókora, kézre eső váltókart, kioldjuk az esernyőnyél-kéziféket, és innen már csak a kormányt és a két pedált kell kezelni. A Kawasaki gépe teljesen automata, ezért gyerekjáték a kezelése.

A kormánykerék jó fogású, a dőlésszögét is lehet állítani. A műszerfalon balra lévő kar az irányjelzőé

A hátulra épített motorja hétszáz köbcentis, egyhengeres, 45 lóerős teljesítménye és 57 Nm nyomatéka bőven elég a Mule fürge mozgatásához, mivel a gép csak alig több, mint hétszáz kilogrammot nyom. Azt mondják, akár hatvannal is lehet vele menni, mi csak 30-40 km/órával hasítottunk a sáros terepen, de szélvédő híján ez is legalább a duplájának tűnt. Az elöl és hátul is független felfüggesztésével magabiztosan halad a buckákon a Mule.

Kicsi a bors, de ügyes

Lehet, hogy nem nézted ki belőle, de a Mule igazi terepjáró, és ehhez minden eszköze megvan. A műszerfalról egy pillanat alatt, gombnyomásra kapcsolható az összkerékhajtás és a hátsó differenciálzár, az erőátvitelnek pedig felező fokozata is van. A 25 colos terepgumival szerelt 12 colos kerekek szépen lépnek át az akadályokon, az elöl 67 fokos, hátul 63 fokos terepszöge jóval kedvezőbb, mint amit bármilyen terepjárótól kaphatnánk.

Rendkívül stabilan fordul a Mule: aki nálunk többet vezette, azt mondja, hogy csak direkt lehetne felborítani, de úgy sem könnyen

Mór mellett egy gazdaság öles birtokán próbáltuk ki a Kawasaki munkagépét, és

a havas, vizes szántóföldek és a köztük lévő saras utak nem állították túl nagy kihívás elé ezt az öszvért.

Annál jobban élveztük a vezetést, a szervózott kormányát ugyanis játszi könnyedséggel lehet tekerni, precízen irányíthatjuk vele a gépet, a 4,2 méter sugarú fordulókörével roppant fordulékony is. Mint egy terepre szánt gokart, amivel tényleg élmény a munka.

Az automataváltós autókkal ellentétben a Mule előremeneti fokozatban nem kúszik, csak akkor indul el, amikor nyomjuk a gázpedált, ezért

bármikor ki lehet pattanni belőle, nem fog elszökni, ennek pedig a vadászok örülnek igazán.

Ők értékelik nagyra a tágas platót is, amit két csat oldásával lehet hátrafelé billenteni, és mivel a hátsó ajtó lehajtható, hosszabb rakomány is befér, egy spéci csörlővel pedig a vadat is erőlködés nélkül fel lehet húzni a raktérre. Hihetetlen, de 680 kilogrammot még vontatni is képes.

Felszerelt kabinnal egyáltalán nem lesz rosszabb a kilátás a Mule-ból
A kerekeket ilyen csinos hernyótalpakra is lehet cserélni, és akkor tényleg nincs előtte akadály
Hasznos a billenthető plató, alatta lehet hozzáférni a motorhoz

Testre szabott munkatárs

Számoljunk vele, hogy nyakig sárosak leszünk ebben a nyitott járműben, ezért megfontolandó lehet a kabinos változat. A gépet mindenesetre nem kell félteni, teljes egészében vízálló, ezért lecsapható a nagynyomású kézi mosóval. Mindeközben a fényszóró, az irányjelző, a biztonsági öv és minden más megvan rajta ahhoz, hogy rendszámot kapjon, és a forgalomban is guruljunk vele. De nem sok munka az sem, hogy pár perc alatt felpakoljuk egy utánfutóra.

Az autóktól a motorokon át a hajókig a mobilitás teljes skáláját kínáló Ivanicsnál szerezhetjük meg a Kawasaki öszvérét. Ferenczi Gyula Balázs, a Utility üzletág kereskedelmi vezetője, aki évek óta foglalkozik az értékesítésével, azt mondja, hogy még mindig meg tudja lepni, hogy a vevők mennyiféle célra keresik ezt az ügyes gépet. A forgalmazója ehhez minden kívánságot teljesít, egyedi felszerelésekkel olyan személyre szabott gépet építenek, ami tényleg azt tudja majd, amire szükségünk van – ráadásul még szórakoztató is.

A cikk elkészítésében partnerünk volt az Ivanics csoport.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában